سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۳
۱۱
کار فرهنگی تک بُعدی نیست

اقدام ضروری همزمان با بحث لایحه عفاف و حجاب چیست؟

يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 847814
در حقیقت، نکته این است که فضای حقیقی یک روی از زندگی مردم است و روی دیگر زندگی آنها، فضای مجازی است. مردم در فضای مجازی هم زندگی می کنند و اساساً فضای مجازی و حقیقی بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند.
اقدام ضروری همزمان با بحث لایحه حجاب چیست؟
گروه جامعه جهان نيوز: این روزها با همه حرف و حدیث هایی که وجود داشت و با همه نقاط قوت و ضعف، در هر صورت لایحه عفاف و حجاب به جایی رسیده است که دیر یا زود در مورد آن، تصمیم نهایی گرفته می شود.

از طرفی، شکی نیست که اقدامات قانونی قاطع و بازدارنده علیه هنجارشکنان باید صورت گیرد و اتفاقاً برخی تسامح و تساهل ها در ایام پس از فتنه موجب شد که روز به روز وضعیت حجاب بدتر شود؛ اما به این هم باید توجه کنیم که یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین علل وضعیت نگران کننده حجاب در این روزها، سال ها فعالیت بی ضابطه فضای مجازی در کشور است.
 
رهبر انقلاب چند سال قبل فرمودند: «این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفس می کنند؛ اصلاً آنجا تنفس می کنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌واقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمی گوید آقا جاده نکش. اگر شما در یک منطقه‌ای جاده‌ای لازم دارید، خیلی خب، جاده بکش، جاده‌ی اتوبان هم بکش اما مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ی لازم را بکنید. ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ی وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی -که بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمی گوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ی درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ی درست می کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمی کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همین ها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است». (بیانات در دیدار با معلمان و فرهنگیان، 1395/02/13)

در حقیقت، نکته این است که فضای حقیقی یک روی از زندگی مردم است و روی دیگر زندگی آنها، فضای مجازی است. مردم در فضای مجازی هم زندگی می کنند و اساساً فضای مجازی و حقیقی بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند.

نمی توان در عرصه حکمرانی و مدیریت جامعه، استاندارد دوگانه در فضای مجازی و حقیقی داشت. یعنی نمی توان انتظار داشت که مردم در یک فضای یله و رهای مجازی یک نوع زندگی داشته باشند و از آن طرف، در فضای حقیقی انسان دیگری باشند.

افراد در فضای مجازی یله و رها تربیت می شوند و شخصیت آنها شکل می گیرد. همچنین بسیاری از ناهنجاری ها در فضای مجازی برای آنها عادی سازی می شود. مثلاً بمباران محتوای فاسد و مستهجن موجب می شود که برخی کاربران به مرور زمان ایمان، غیرت و حساسیت خود نسبت به مقوله حیا، عفت و حجاب را از دست دهند و به سمت بدپوششی، برهنگی و نیمه برهنگی بروند.

طبیعی است که همین کاربران در فضای حقیقی هم با همان ذهنیت و عادت شکل گرفته در فضای مجازی، در حال زندگی هستند و سعی خواهند کرد تا حد امکان شبیه زندگی مجازی خود شوند.
 
از همین رو، برای حل شدن مسأله کشف حجاب و ولنگاری این روزها، در کنار اینکه برای حل شدن موضوع در فضای حقیقی دغدغه داریم و انتظار داریم که نهادها و قوای سه گانه به طور جدی وارد مسأله شوند، به همان نسبت باید در مورد فضای مجازی نیز دغدغه داشته باشیم. یعنی در عرصه مدیریت و حکمرانی فضای مجازی باید تحول اساسی به نفع ارزش ها و خطوط قرمز فرهنگی و اخلاقی جامعه صورت گیرد. وگرنه هر چقدر که در فضای حقیقی برای حجاب و عفاف زحمت می کشیم، از آن طرف، فضای مجازی یله و رها این رشته ها را پنبه می کند.
https://jahannews.com/vdcjvaeoxuqexoz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjvaeoxuqexoz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی. عده ای از مجازی ها خط میگیرند در واقع غربی ها فرهنگ خودرا از طریق فیس بوک . تلگرام اینستا و.... ترویج میدهند و بعضی ها هم این فرهنگ را می پذیرند به جهت غفلت و جذابیتی که معمولا از این طریق ایجاد میشود
Iran, Islamic Republic of
چرا امروز باید از دولت انقلابی مستقر التماس کنیم که امنیت اخلاقی فضای مجازی را برای فرزندان این کشور ایجاد و حفظ کنند؟!
Iran, Islamic Republic of
مطلب عمیقی بود
واقعا بحث حجاب خروجی یک سبک زندگیه که عملا داره تو فجازی شکل میگیره
حسین
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
حکمرانی باید اول در فضای مجازی باشد
Iran, Islamic Republic of
حضرت آقاجوانان متدین راافسران جنگ نرم خوانده اندکه می بایست بابهترین راهکارهای موثر،خودپیشگام‌این مبارزه باشند
Iran, Islamic Republic of
واقعاً جای سواله برام که چرا مسئولین انقدر نسبت به این مسئله بی خیال و بی تفاوت اند و با وجود این همه ضربه ی امنیتی و فرهنگی که به واسطه ولنگاری فضای مجازی کشور خورده اما هیچ عزم و اراده ای برای حکمرانی فضای سایبری ندارند
Iran, Islamic Republic of
حرفهایی هم که بعضا می زنند برای حفظ ظاهر قضیه است حالا طرف یک پست و جایگاهی دارد باید اینطوری حرف بزنه وگرنه اصل بر منافع و جیب افراد است
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
فضای مجازی هم باتوجه به ترفنددشمنان و ‌بانیان جنگ نرم درخصوص تولیدو فروش نرم افزارهای فیلترشکن چندان قابل پیشگیری نیست!
Romania
الان دیگه همه فیلترشکن دارند حالا هرچی میخواید فیلتر کنید