کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کار فرهنگی تک بُعدی نیست

اقدام ضروری همزمان با بحث لایحه حجاب چیست؟

29 مرداد 1402 ساعت 8:09

در حقیقت، نکته این است که فضای حقیقی یک روی از زندگی مردم است و روی دیگر زندگی آنها، فضای مجازی است. مردم در فضای مجازی هم زندگی می کنند و اساساً فضای مجازی و حقیقی بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند.


گروه جامعه جهان نیوز: این روزها با همه حرف و حدیث هایی که وجود داشت و با همه نقاط قوت و ضعف، در هر صورت لایحه عفاف و حجاب به جایی رسیده است که دیر یا زود در مورد آن، تصمیم نهایی گرفته می شود.

از طرفی، شکی نیست که اقدامات قانونی قاطع و بازدارنده علیه هنجارشکنان باید صورت گیرد و اتفاقاً برخی تسامح و تساهل ها در ایام پس از فتنه موجب شد که روز به روز وضعیت حجاب بدتر شود؛ اما به این هم باید توجه کنیم که یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین علل وضعیت نگران کننده حجاب در این روزها، سال ها فعالیت بی ضابطه فضای مجازی در کشور است.
 
رهبر انقلاب چند سال قبل فرمودند: «این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفس می کنند؛ اصلاً آنجا تنفس می کنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌واقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمی گوید آقا جاده نکش. اگر شما در یک منطقه‌ای جاده‌ای لازم دارید، خیلی خب، جاده بکش، جاده‌ی اتوبان هم بکش اما مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ی لازم را بکنید. ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ی وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی -که بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمی گوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ی درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ی درست می کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمی کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همین ها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است». (بیانات در دیدار با معلمان و فرهنگیان، 1395/02/13)

در حقیقت، نکته این است که فضای حقیقی یک روی از زندگی مردم است و روی دیگر زندگی آنها، فضای مجازی است. مردم در فضای مجازی هم زندگی می کنند و اساساً فضای مجازی و حقیقی بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند.

نمی توان در عرصه حکمرانی و مدیریت جامعه، استاندارد دوگانه در فضای مجازی و حقیقی داشت. یعنی نمی توان انتظار داشت که مردم در یک فضای یله و رهای مجازی یک نوع زندگی داشته باشند و از آن طرف، در فضای حقیقی انسان دیگری باشند.

افراد در فضای مجازی یله و رها تربیت می شوند و شخصیت آنها شکل می گیرد. همچنین بسیاری از ناهنجاری ها در فضای مجازی برای آنها عادی سازی می شود. مثلاً بمباران محتوای فاسد و مستهجن موجب می شود که برخی کاربران به مرور زمان ایمان، غیرت و حساسیت خود نسبت به مقوله حیا، عفت و حجاب را از دست دهند و به سمت بدپوششی، برهنگی و نیمه برهنگی بروند.

طبیعی است که همین کاربران در فضای حقیقی هم با همان ذهنیت و عادت شکل گرفته در فضای مجازی، در حال زندگی هستند و سعی خواهند کرد تا حد امکان شبیه زندگی مجازی خود شوند.
 
از همین رو، برای حل شدن مسأله کشف حجاب و ولنگاری این روزها، در کنار اینکه برای حل شدن موضوع در فضای حقیقی دغدغه داریم و انتظار داریم که نهادها و قوای سه گانه به طور جدی وارد مسأله شوند، به همان نسبت باید در مورد فضای مجازی نیز دغدغه داشته باشیم. یعنی در عرصه مدیریت و حکمرانی فضای مجازی باید تحول اساسی به نفع ارزش ها و خطوط قرمز فرهنگی و اخلاقی جامعه صورت گیرد. وگرنه هر چقدر که در فضای حقیقی برای حجاب و عفاف زحمت می کشیم، از آن طرف، فضای مجازی یله و رها این رشته ها را پنبه می کند.


کد مطلب: 847814

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/847814/اقدام-ضروری-همزمان-بحث-لایحه-حجاب-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com