کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اذعان چهره اصلاح طلب به وقت کشی و ناکارآمدی ظریف/ ۸ سال فقط دنبال برجام بود/ برای فعال‌ کردن دیپلماسی اقتصادی و گسترش ارتباط با همسایگان کاری نکرد

22 خرداد 1402 ساعت 11:28

ظریف در هشت سال وزارتش به معنای کامل واقعی در مقام وزیر‌خارجه‌ قرار نداشت و بیشتر به عنوان مسئول حل‌وفصل مشکل هسته‌ای فعالیت می‌کرد.


گروه سیاسی جهان نیوز: بی توجهی به سیاست همسایگی، بی توجهی به آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و شرکای راهبردی نظیر روسیه و چین مواردی است که جزو شاخصه های برجسته سیاست خارجی دولت حسن روحانی با وزارت محمد جواد ظریف است. 

دوره ای که اقتصاد کشور به برجام با محوریت امریکا و چند کشور اروپایی و اخم و لبخند آنها وابسته شده بود. قرار بود طبق ادعای روحانی همه تحریم ها در روز اول توافق «لغو» شود اما تا روز آخر دولت، روحانی در حال حرف درمانی بود که بگوید نگذاشتند تحریم‌ها را لغو کنیم!

حال مهدی آیتی، فعال اصلاح طلب از وقت کشی روحانی و ظریف می گوید و اذعان می کند که ظریف عملا وزیر برجام بود و برای فعال‌کردن دیپلماسی اقتصادی و گسترش ارتباط با همسایگان کاری نکرد.

آیتی می گوید: «ظریف در هشت سال وزارتش به معنای کامل واقعی در مقام وزیر‌خارجه‌ قرار نداشت و بیشتر به عنوان مسئول حل‌وفصل مشکل هسته‌ای فعالیت می‌کرد. او در فعال‌کردن دیپلماسی اقتصادی، گسترش ارتباط با کشورهای همسایه یا حتی عزل و نصب سفرا عملا کاری نکرد یا بهتر بگویم کاره‌ای نبود و صرفا همه ذهن و وقتش را معطوف موضوع هسته‌ای کرده بود. او یک دیپلمات هسته‌ای بود تا وزیر خارجه و عملا به جز موضوع هسته‌ای بقیه امور وزارت خارجه توسط دیگران اداره می‌شد. شاید هم اختیارات او محدود به همان موضوع هسته‌ای بود. به هر حال آقای ظریف را در دوران وزارتش نمی‌توان بیش از موضوع هسته‌ای تفسیر کرد».



این چهره اصلاح طلب همچنین می گوید: «آقای ظریف وقتی برای کارهایی به جز موضوع هسته‌ای نداشت هم آنکه اولویت‌بندی خودش و آقای روحانی آن بود که باید پیش از همه‌چیز موضوع هسته‌ای رفع شود. آنها تصور می‌کردند که وقتی توافق هسته‌ای امضا شود، همه مسائل سیاست خارجی هم خود به خود درست می‌شود و به نوعی چون که صد آمد، نود هم پیش ماست؛ غافل از آنکه وقتی فردی وزیر امور خارجه کشور می‌شود، یعنی مسئول تمام موضوعات سیاست خارجی است و نمی‌تواند بگوید فرصت نداشتم که به بخشی از امور رسیدگی کنم».

درباره «آیتی» بیشتر بخوانید:
جهانگیری آدرس غلط به مردم می‌دهد

باید مستقیم با آمریکا مذاکره کنیم تا بحران‌ها حل شود
خاتمی باید اعلام بازنشستگی سیاسی کند
تمام مسائل کشور ما به سیاست خارجی بر می‌گردد

تلاش زيادی کردند تا روحانی قهرمان نشود!
چرا در دولت رئیسی طلاق و تصادفات کمتر نشد؟!


کد مطلب: 840373

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/840373/اذعان-چهره-اصلاح-طلب-وقت-کشی-ناکارآمدی-ظریف-۸-سال-فقط-دنبال-برجام-فعال-کردن-دیپلماسی-اقتصادی-گسترش-ارتباط-همسایگان-کاری-نکرد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com