جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۲۸
به بهانه تحرکات اخیر؛

سخنی با حسن روحانی و دولتمردان پیشین/ بهتر است آش دولت سابق را هم نزنید! +جزئیات

يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 825120
بعد از یک سال و اندی دولتمردان گذشته که عامل بوجود آوردن وضعیت موجود هستند آیا برای بازیابی وجهه از دست رفته خود به سخن آمده‌اند یا هدفی دیگر مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی را دنبال می کنند و یا هر دو.
سخنی با حسن روحانی و دولتمردان پیشین/ بهتر است آش دولت سابق را هم نزنید! +جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: تحرکات مسئولان دولت قبل در چند هفته اخیر به خوبی نشان می دهد که کارگزاران دولت روحانی از به اصطلاح یک خواب زمستانی خارج شده اند. اما سئوال اینجاست که آیا این فعالیت ها که به نوعی چند جانبه و هماهنگ و برای یک هدف خاص است و یا برای پاسخ به انتقادات انجام می شود. در واقع سئوال دقیق تر این است که بعد از یک سال و اندی دولتمردان گذشته که عامل بوجود آوردن وضعیت موجود هستند آیا برای بازیابی وجهه از دست رفته خود به سخن آمده‌اند یا هدفی دیگر مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی را دنبال می کنند و یا هر دو؛ چراکه آنان به خوبی می دانند که راه یابی به مجلس بدون ترمیم جایگاه سیاسی امکان پذیر نیست.

به نظر می رسد نگاهی به این اظهار نظرات اعضای کابینه دولت روحانی نکات قابل توجهی را آشکار می سازد.

حسن روحانی اخیرا مدعی شده که مسبب کسری بودحه سال ۱۴۰۰ مجلس بوده و از دولت خواسته در برابر اقدامات اینچنینی مجلس بایستد.

وی با تخریب مجلس از دولت خود هم دفاع کرده و گفته است: " بودجه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود، مجلس کرد ۱۲۰۰ میلیارد تومان. ما گفتیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. بعد گفتند این دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای ما گذاشته است. دولت نگذاشته، مجلس برای شما گذاشته است."

در این سخنان روحانی به خوبی تلاش برای ترمیم وجهه در عین اینکه نیم نگاهی هم به انتخابات مجلس دارد به خوبی دیده می شود.

جالب اینجاست که محمدباقر نوبخت نیز به این کسری بودجه اشاره و به آن معترف است. رئیس سازمان برنامه و بودجـه دولت روحانی درباره کسری بودجه ۴۵۰ هــزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰ مانند روحانی گفت: "سقف بودجه در ابتدا ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود که بـه ۸۵۴ هزارمیلیارد تومان افزایش پیدا کرد که در قالب اصلاح ساختار بودجه به مجلس ارائه کردیم. مجلس یازدهم نه تنها بودجه را تایید کرد، بلکه سقف آن را تا ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد که همان زمان هشدار دادیم این میزان افزایش، تبدیل به کسری بودجه خواهد شد. دولت سیزدهم اگر مخالف بود و ارقام آن را غیرواقعی می‌دانست، می‌توانست طی یک لایحه به مجلس آن را اصلاح کند."

این در حالی است که همتی رییس کل بانک مرکزی در پایان دولت روحانی درباره بی انضباطی مالی این دولت و برخلاف صحبت های روحانی و نوبخت روایت می کند:"حساب کردم دیدم با هیچ حسابی این رقم‌ها جور درنمی‌آید. بعد متوجه شدم آقای روحانی به نوبخت اختیار داده یا الزام کرده هر وزارتی یا هر سازمان دولتی هرقدر اعتبار خواست بدهد و کاری نداشته باشد این رقم‌ها در بانک مرکزی پشتوانه دارد یا ندارد. یک روز که آقای نوبخت رقمی بالا برای یک پروژه حواله کرده بود؛ من نامه را با توضیح یکی از معاونان دریافت کردم که نوشته بود این پول خیلی زیاد است نداریم. من هم آن سند را در کارتابل انداختم تا بعد با آقای نوبخت صحبت کنم. دو سه روزی گذشت، آقای روحانی تماس گرفت، بی‌مقدمه و احوال‌پرسی گفت چرا پول این پروژه را نداده‌ای؟ گفتم: از کجا بدهم؟ گفت: رقم دادن که کجا ندارد. سند بزن. این عدد میلیارد داده شد؛ با بقیه‌اش کار نداشته باش»!"

جالب است که در سخنان همتی نه تنها موضوع خالی شدن خزانه دولت در انتهای دولت روحانی که توسط دولت رئیسی تصحیح شد بعلاوه کسری بودجه مشهود است بلکه خرج های بی حساب و کتاب و تکیه بر پول بی پشتوانه و چاپ آن نیز به خوبی به چشم می خورد. بر این اساس این موضوع به خوبی نشان می دهد که دولت روحانی خود عامل کسری بودجه سال 1400 است و به نوعی حتی می توان گفت این دولت در سال آخر خود با هزینه های بدون قید وشرط حتی برای دولت آینده هزینه سازی کرده و دولت را با خزانه خالی تحویل داده است.  دولت رئیسی در حالی کشور را ظرف ۸ ماه بدون استقراض اداره کرد که کسری بودجه در دولت روحانی، ۸ برابر شد و دولت سیزدهم با ارائه بودجه‌ای منقبض رشد کسری بودجه را در حدود 50 درصد متوقف کرد اما با همه این اوصاف بی تدبیری های مالی دولت تدبیر و امید تاثیر شدید منفی خود را بر اقتصاد کشور گذاشت.

با این حال به نظر می رسد آش دولت روحانی آنقدر شور است که با این اقدامات که ریختن آب در آن است نه تنها شوری آن از بین نمی رود بلکه بیشتر از گذشته طعم بد و عذاب آور آن در کام مردم ایران ماندگار می شود. انباشتی از بدهی های مختلف از جمله مطالبان بازنشستگان لشکری و کشوری، معلمان، مراکز درمانی و ... لیست بلندبالایی است که دولت رئیسی را با چالش روبرو کرد که دولت سعی کرد با تدابیر لازم این مشکلات را یک به یک حل و فصل کند. بعلاوه به این موارد باید به بهم ریختن بازار بورس نیز اشاره کرد. برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان مطرح می کنند که دولت روحانی ریل غلطی را در بازار بورس گذاشت و بخشی از کسری بودجه خود را هم از این طریق برطرف کرد. بنابراین نه تنها در حوزه کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی که روحانی و نوبخت به آن اعتراف می کنند کشور را دچار چالش کرد بلکه آثار بهم ریختگی مالی و پولپاشی های غیر اصولی اقتصاد کشور را دچار امراض متعددی کرد که هر باره یکی از آنان در مقطع زمانی به چالش دولت سیزدهم تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید:
بازگشت روحانی به عرصه سیاست شبیه قمار است
ابراز وجود جهانگیری بعد از روحانی
https://jahannews.com/vdcf0tdcxw6d0ya.igiw.html
jahannews.com/vdcf0tdcxw6d0ya.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بااینها برخوردی نشده حتما فردا روزی طلب کار هم میشن
Iran, Islamic Republic of
همین الان طلب کارن
Iran, Islamic Republic of
قیمت فعلی اجناس خود گویای همه چیزه
Iran, Islamic Republic of
آره دست پخت 8 سال انفعال حسن روحانیه!
Iran, Islamic Republic of
تبعات خسارات روحانی در ۸ سال هست
Iran, Islamic Republic of
شماها چکاره این اونوقت وقتی همش تقصیر قبلیاست
Iran, Islamic Republic of
اینها چون دیده اند مردم از دولت سیزدهم به علت رشد اقتصادی و رفاه ایجاد شده، رضایت دارند میخواهند با این رفتارها ایجاد دوقطبی کنند، بهتره عملکرد خودشان یادشان بیاید.
Iran, Islamic Republic of
قیمتهای فعلی خود گویای همه چیزه
Iran, Islamic Republic of
اینها تا زمانی که سر کار بودند کم کاری و سوءمدیریت خود را گردن احمدی نژاد و ترامپ لعنتی می انداختند. الان هم برای بازگشت به قدرت بدنبال خراب کردن زحمات دولت فعلی هستند.
Iran, Islamic Republic of
دولتمردان دولت قبل با امضای برجام فقط نشسته بودند تا کدخدا نیم نگاهی به آنها بیندازند و اجازه اجرایی شدن برجام را بدهند!
Iran, Islamic Republic of
مگر نه اینکه دولت روحانی دلار را حدود ۳۰۰۰ تومان تحویل گرفت وحدود ۲۸۰۰۰ تومان تحویل داد. این خود گویای همه چیز هست.
دادار
Iran, Islamic Republic of
قوه قضاییه باید محاکمه دولت یازدهم و دوازدهم را رقم بزند تا همه چیز روشن و واضح و تبیین شود همچنین اموال و دارایی های آنها را مورد بررسی قرار دهد
هزینه‌هایی که در دوره خودش ببار آورده و هزینه‌هایی که برای آینده گذاشته است را محاسبه و به سزای اعمالش برسانید
سلمان
Iran, Islamic Republic of
مطالبه ما برخورد با این جماعت اصلاح طلب هست
فارسی
Iran, Islamic Republic of
باشه بهش میگم براد سلمان
Iran, Islamic Republic of
.....
.
Iran, Islamic Republic of
چقدر خوشحالم که دیگه قیافه این افراد. را در رسانه های گروهی نمی بینم
Iran, Islamic Republic of
آش نهایت سه روز قابل استفاده است شما از اش خود بگویید...شهرداری چه خبر؟ از دلار چه خبر از ازپیاز چه خبر
Iran, Islamic Republic of
یعنی بدهی های دولت روحانی رو الان خودش داره میده؟
Iran, Islamic Republic of
سلام
دولت فعلی باعملکردش باعث سربلندی دولت قبل شد
Iran, Islamic Republic of
....
کلیپ از
Iran, Islamic Republic of
سخنی با حسن روحانی و دولتمردان پیشین:

بهتر است آش دولتتان را هم نزنید
Iran, Islamic Republic of
تا چند سال قبل که همه ارزشی ها و حزب الهی ها پشت سر همینها سینه میزدندزمان انتخابات ناطق نوری یادتون رفته که همین روحانی لیدر اصولگراها بود حالا اینا اصلاح طلب شدن
Iran, Islamic Republic of
از گرسنه خوابیدن مردم در این شبهای سرد چه خبر ؟ اکنون یک آش ساده که در گزارش نوشتی برای یک خانواده چهار نفره چند در می آید چرا فرافکنی
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
حسن روحاني و ساير عناصر دولت قبل را كه از مسببن اصلي وضع موجود و گراني هاي اخير هستند را هرچه زودتر محاكمه كنيد .
Iran, Islamic Republic of
تو خودشو نگران نکن بهش میگم محاکمه کنه!
Iran, Islamic Republic of
فقط محاکمه و مجازات.
تحلیل گر
Iran, Islamic Republic of
اگه دست فرمون، همان دست فرمون انتخابات مجلس 1398 و ریاست جمهوری 1400 هستش، همین ها را به مجلس ورود می دهند ....خدا رحم کنه1
Iran, Islamic Republic of
اگر مناظره تلویزيوني بود که این حضرات پاسخگو میشدند خوب بود.