کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنی با مسئولان پلیس راهور/ بالاخره مردم گواهینامه موتور سیکلت بگیرند یا نه؟!

16 اسفند 1400 ساعت 9:17

اقدام برای گرفتن گواهینامه موتور سیکلت خیلی هم راحت نیست. از زمانی که به آموزشگاه‌های مجاز برای ارائه گواهی‌نامه موتورسیکلت مراجعه می‌کنید تا زمان صدور گواهینامه باید زمان زیادی را به انتظار نشست.


گروه جامعه جهان نیوز: «اصلا نخواستم، از خیر گرفتن گواهینامه موتورسیکلت گذشتم»! این شاید صحبت بسیاری از افرادی باشد که این روزها برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت در آموزشگاه‌های رانندگی ثبت نام کرده‌اند و به علت فراهم نبودن زیرساخت لازم، با یک روند طولانی برای طی مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت از ثبت نام تا زمان صدور آن مواجه می شوند.

در سال‌های اخیر به دلیل ترافیک و شلوغی شهرها و عبور و مرور راحت‌تر و سریع‌تر و البته قیمت نجومی خودرو، بسیاری ترجیح می‌دهند به جای خودرو از موتور سیکلت استفاده کنند و روز به روز هم بر تعداد این افراد افزوده می‌شود. از طرفی در این شرایط سخت معیشتی، موتور وسیله امرار معاش عده‌ای شده است. 

اما به همان اندازه که این وسیله نقلیه در شهرهای شلوغ و پرترافیک کارها را راحت‌تر و سریع‌تر کرده خطرات را نیز بسیار بیشتر کرده و متاسفانه بیشتر تصادفات سطح شهر، مربوط به همین موتورسواران است.

بر اساس گفته مسئولان پلیس راهور فقط در تهران حدود چهار میلیون موتورسوار وجود دارد و نکته قابل تامل این است که حدود نیمی از موتورسوران گواهینامه ندارند. پلیس برای برخورد با این افراد جریمه هایی را در نظر گرفته است و بارها شاهد توقیف موتورسورانی بودیم که فاقد گواهینامه برای راندن این وسیله خطرناک بودند.

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی کشور هرگاه فردی بخواهد هر نوع وسیله نقلیه را به حرکت در آورد، حتما باید گواهینامه داشته باشد. پلیس هم به درستی همواره اصرار دارد که قبل از اقدام به موتورسواری، برای دریافت گواهی‌نامه اقدام شود.

البته اقدام برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت هم به همین راحتی‌ نیست. از زمانی که به آموزشگاه‌های مجاز برای ارائه گواهی‌نامه موتورسیکلت مراجعه می‌کنید تا زمان صدور گواهینامه باید زمان زیادی را به انتظار نشست. به نظر می‌رسد مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت از جمله ثبت نام در آموزشگاه، شرکت در کلاس‌های آیین نامه، شرکت در کلاس‌های عملی موتورسواری، قبولی در آزمون اصلی آیین نامه و قبولی در امتحان عملی گواهینامه موتور سیکلت زمانی در حدود دو هفته تا یک ماه لازم دارد، اما در حال حاضر این فرآیند بیش از چهار ماه طول می‌کشد.

این موضوع علاوه بر اتلاف وقت، افراد را به زیر پا گذاشتن قوانین وادار می‌کند و  موجب می‌شود که عده‌ای باتوجه به مشغله‌های روزمره و کاری، بی‌خیال اقدام برای دریافت گواهینامه شوند.

حتی برخی افرادی هم که کسب‌وکارهای آنان به این وسیله گره خورده به دلیل این روند طولانی، قوانین را زیر پا گذاشته‌ و بدون داشتن گواهینامه در سطح شهر تردد می‌کنند. بر اساس آمار موجود تعداد زیادی از رانندگان موتورسیکلتی که هنگام رانندگی تصادف‌های جدی می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند، فاقد گواهینامه موتورسیکلت هستند.

در شرایطی که تعداد آموزشگاه مجاز موتورسیکلت در شهر تهران به عدد 15 هم نمی‌رسد، طبق اعلام پلیس ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران وجود دارد که رانندگان نیمی از این موتورسیکلت‌ها گواهینامه ندارند. یعنی به طور میانگین تقریبا برای هر 150 هزار نفر متقاضی گواهینامه یک آموزشگاه وجود دارد.

راهکار کاهش مدت زمان دریافت گواهینامه موتورسیکلت آن قدرها هم سخت نیست و می‌توان از ظرفیت اماکنی که دارای محوطه کافی برای این چنین کارهایی می‌باشند، استفاده کرد.

با توجه به آمارهای نگران کننده از سهم موتورسیکلت سواران در تصادفات رانندگی و آمار قابل تأمل از فوت موتورسواران، انتظار می‌رود، این پروسه طولانی مدت گرفتن گواهینامه کاهش یابد و شرایط دریافت آن تسهیل شود.

بیشتر بخوانید:
خون پاک شهید مدافع امنیت و سخنی با مسئولان
سخنی با سردار اشتری و فرماندهان ناجا + شش نکته
جفای ناخواسته در حق شهدای ناجا/ چه باید کرد؟

پلیس راهور، موفق ترین دستگاه فرهنگی کشور!


کد مطلب: 793869

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/793869/سخنی-مسئولان-پلیس-راهور-بالاخره-مردم-گواهینامه-موتور-سیکلت-بگیرند-یا-نه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com