يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۵
۱۰
به بهانه جدیدترین اظهارات رهبری درباره جهاد تبیین

«جهاد تببین» چرا فریضه فوری و قطعی؟/ حماسه سرایی راهبرد نوین رهبری در جهاد تبیین

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 791282
چگونه رسانه باید اقتصاد ایران را روایت کند که نه به انکار و کم دیدن موفقیت های اقتصادی ختم بشود و نه متهم به انکار ندیدن گرانی ها بشود و در همین حال پدیده گرانی ها را هم روایت صحیح کند.
«جهاد تببین» چرا فریضه فوری و قطعی؟/ حماسه سرایی راهبرد نوین رهبری در جهاد تبیین
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: تاکید چند ماه اخیر رهبری درباره جهاد تبیین در کشور، با اظهارات اخیر ایشان در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، که قید فوری و قطعی را نیز به فرمان جهاد تبیین اضافه کردند، بسیار قابل تامل و قابل توجه شده است.

یک: جهاد تبیین چرا «فوری»؟! به این دلیل که حمله رسانه‌ای دشمن در بالاترین سطح و در ابعاد وسیع در حال پیشروی در محیط افکار عمومی کشور است و دیر جنبیدن در اینباره خسارات غیرقابل جبرانی به کشور تحمیل خواهد کرد.

دو: چرا جهاد تبیین فریضه قطعی است؟ اول اینکه جدی ترین و اصلی ترین راه مقابله با دشمن در شرایط فعلی است و در دل قطعی بودن نیز این گزاره نمایان است که در گام نهادن همه جانبه و فوری در جهاد تبیین نباید کوچکترین تردیدی جبهه انقلاب به خود راه بدهد و حتی به نسبت برخی دیگر از محورهای جهادی در کشور در فوریت بیشتری قرار دارد و البته دور از واقع نیز نیست که بگوییم پیروزی موثر در محورهای دیگر جهاد در انقلاب مثل اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی، نظامی و امنیتی، علمی  و... منوط به پیروزی در جهاد تبیین در شرایط فعلی است.

سه: جهاد تبیین دفاعی هم است؛ دفاعی هست چون دشمن همه جانبه در حال تهاجم هست و افکار عمومی و وضعیت فضای مجازی و رسانه ای کشور در موقعیت بازدارندگی و مطلوبی نیست که تهاجمی به آن نتوانند بکنند یا حجم عملیات های آنها کمتر شود.

چهار: جهاد تبیین یک حرکت تهاجمی؛ برآیند کلی از موضوع تبیین در کشور این است که عمدتا دفاعی بوده تا تهاجمی، بنابراین از اصلی ترین تحولات در عرصه جهاد تبیین، تهاجمی شدن باید باشد.

پنج: راهبردهای جدی تر در جهاد تببین در شرایط فعلی چیست؟ روایت صحیح، بالا بردن جنبه هنرمندانه روایت، بیان واقعیت ها، دستاوردها، پیشرفت ها و حماسه ها، مقابله با بزک دشمن داخلی و خارجی و مقابله با تخریب انقلاب و جبهه مرتبط با آن

شش: واقعیت‌ها چیست؟ واقعیت ها شامل هم نقاط قوت کشور هست و هم نقاط ضعف، اصلی ترین کار این است که جبهه انقلاب ابتدا خودش فهرستی واقعی از واقعیت ها داشته باشد و مهمتر از آن روایت صحیح واقعیات است. مثلا کشور موفقیت های بزرگ اقتصادی داشته ولی گرانی و تورم هم یک واقعیت است؛ یعنی اینجا صورت مساله این است که چگونه رسانه باید اقتصاد ایران را روایت کند که نه به انکار و کم دیدن موفقیت های اقتصادی ختم بشود و نه متهم به انکار ندیدن گرانی ها بشود و در همین حال پدیده گرانی ها را هم روایت صحیح کند.

هفت: یکبار دیگر باید تاکید کرد که در جهاد تبیین بیان دستاوردها و پیشرفت ها بسیار بیشتر، بیشتر و بیشتر از نقد کردن، جایگاه دارد

هشت: حماسه سرایی راهبرد نوین رهبری در جهاد تبیین؛ اول باید این نکته را گفت که تاکید رهبری بر گنجاندن «حماسه» در جهاد تبیین یک امر پیشرو در عرصه رسانه محسوب می‌شود و شاید به نوعی یک راهبرد نوین کمتر گفته شده رسانه‌ای هم محسوب شود. این در حالیست که در کارنامه جامعه رسانه ای کشور، هم تمرکز بر بیان حماسه ها کم است و هم محدود به چند سوژه ثابت و تکراری بوده؛ دفاع مقدس یک حماسه بود، ولی آیا استقامت چهل ساله در برابر بزرگترین تحریم های تاریخ، حماسه نیست؟ رسیدن به مرز علم در پدیده های جدید علمی جهان، حماسه نیست؟ به اتمام رساندن ابرپروژه های بزرگ در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعتی، دینی و فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی حماسه نیست؟ نفوذ منطقه ای فعلی ایران یک حماسه در تاریخ دیپلماسی کشور نیست؟ حال که به گذشته رسانه‌ای کشور نگاه می کنیم به خوبی متوجه می شویم که هم حماسه در رسانه انقلاب جایگاه ثابت و مداومی نداشته، هم دربیان حماسه تنوع و به خصوص در موضوعات غیرنظامی کم داشته ایم و هم از هزاران حماسه موجود در بطن چهل ساله انقلاب غفلت شده است.

نه: نقش جهاد تبیین در تهاجم ترکیبی؟! جهاد تبیین باید در عرصه های تقابل نظامی، امنیتی، اقتصادی، علمی، سیاسی و دیپلماسی کشور به گونه ای ترکیب شود که پیوست و حضور ثابت و فعال در این موضوعات مهم داشته باشد.

*مدیر مسئول جهان نيوز
برچسب ها: جهاد تبیین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
اقای جهانتیغی چه خبرته انقدر مقاله پشته هم، هی مقاله میزنی
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بود
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان تیغی در مورد ششم در مورد موفقیت های بزرگ اقتصادی مثالی عنایت فرمایید
Romania
خودکفایی در تولید بنزین در اوج تحریم
محمد
Iran, Islamic Republic of
برای دستیابی به پاسخ لطفا مشابه این عبارت را در اینترنت جستجو نمایید:
"اذعان جهان به موفقیت های بزرگ اقتصادی ایران"
Iran, Islamic Republic of
قبل از انقلاب، در رنکینگ بین المللی، در قدرت اقتصادی، در رتبه 53 بودیم؛ در سال 92 به رتبه 16 جهانی رسیدیم و در پایان 8 سال شیخ حسن، به رتبه 24 رسیدیم.
Iran, Islamic Republic of
همینکه جمهوری اسلامی با این حجم از دشمنی و خیانت‌های داخلی و ناجوانمردی هنوز هم سرپاست و خار در چشم آمریکاست بزرگترین نشانه حقانیت و پیروزی آن است
United States
موفقیت های نظام باید هر روز در رسانه ها منعکس شوند ....
رضا
Iran, Islamic Republic of
اول باید مشخص کنیم رو چه تعداد جمعیت میخواهیم تاثیر بگذاریم ، اگر میخواهیم روی هشتاد میلیون جمعیت تاثیر بگذاریم نیار به پول و کار شبکه ای هست
پول و شبکه های مردمی دست بخش خصوصی هست بنابرین باید تحت نظارت صداسیما مجوز تلوزیون خصوصی بدهیم
تا وقتی بخش خصوصی وارد جنگ ترکیبی نشود نتیجه میشه شکست مقابل امپراطوری رسانه ای دشمن
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
لطفا راجع به این موضوع هم هر سال متن و مقاله کار کنید
« چرا ما داخل مدارس و دانشگاه حجاب را به درستی آموزش نمی دهیم؟ چرا با برون سپاری امر آموزش باعث تربیت سکولار می شویم؟ آیا نباید این نفوذ در آموزش پرورش اصلاح بشود؟ »