شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۵
در حاشیه گفته‌ها و تصمیمات مسئولان وزرات نیرو؛

از مشکل برق تا کم آبی در اصفهان/ دولت رئیسی به دنبال حل مشکلات؛ زمان‌بر اما زیربنایی +جزئیات

يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 784251
این روزها مشکل آب بیشتر از گذشته نمود داشته است اما وقتی از کارشناسان درباره حل این معضل پرسش می شود یک پاسخ منطقی به آن می دهند، رفع موانع زیرساختی.
از مشکل برق تا کم آبی در اصفهان/ دولت رئیسی به دنبال حل مشکلات؛ زمان‌بر اما زیربنایی +جزئیات
گروه جامعه جهان نيوز: مسئله کمبود آب و بحران آن در کشور از دیرباز مطرح می شد. این موضوع همواره از سوی کارشناسان ذی ربط هشدار داده می شد. اگر امروز هم دوباره به کارشناسان درباره علت وقوع این بحران در کشور مراجعه کنیم آنچه غیر از تغییرات آب و هوایی و عدم بارش های مطلوب مطرح می کنند فقدان کار زیرساختی است. در این حوزه همواره موارد قابل توجهی مطرح می شود اما همچنان در عمل دیده می شود که چه در بخش کشاورزی و چه در صنعت و ... این موارد رعایت نمی شود و حتی در حوزه مصرف آب شرب و آشامیدنی و در مناطق شهری نیز دیده می شود که این موارد به مانند گذشته مدیریت نمی شود و روند هدر رفت آب بیشتر شده است.

برای بررسی این موضوع کافی است سری یه مناطقی که با موضوع کم آبی درگیر هستند سری بزنیم. در حوزه کشاورزی مشاهده می شود که هنوز به طور سنتی یا همان غرق آبی کار کشت محصول انجام می شود. این درحالی است که همواره مطرح می شود که بایستی در این نقاط به طور مکانیزه با روش های آبیاری بارانی و قطره‌ای کار انجام شود. الگوی کشت در این نقاط که خاک هم تشنه است و آبی که به آن می دهند خیلی زود در خاک فرو می رود نیز چندان درست نیست.

متاسفانه از زمان بارندگی که در دو سال پیش اتفاق افتاد و سیل در برخی نقاط کشور رخ داد، الگوی کشت رو به سمت محصولات اب بر مثل برنج رفت اما این الگو در این چند سال آنچنان که باید انجام نشد و هنوز بسیاری از زمین های زراعی مثلا در اصفهان و خوزستان برنج کاری صورت می گیرد. محصولات آب بر دیگری مانند هنداونه و برخی سبزیجات نیز در این مناطق کاشته می شود که این موضوع از لحاظ مدیریت آب مشکلاتی را بوجود می آورد و اصلاح الگوی کاشت باید در این حوزه صورت گیرد.

از بحث کشاوری که بگذریم به بحث صنعت می رسیم. صنایع خصوصا فولادی در اصفهان از جمله صنایع پرکار هستند که این صنایع نیز سهمی از آب زاینده رود را مصرف می کنند اما جهت بازیابی آن اقدام زیرساختی انجام نشده است. فعالیت این صنایع با توجه به گرم شدن آب باعث آلودگی نیز می شود. خصوصا اینکه با تبخیر آب مقدار زیادی از آن از دست می رود. این درحالی است که کارشناسان مطرح می کنند که بایستی این صنایع قسمتی از درآمد خود را صرف بازیابی آب در این منطقه کنند تا مشکلات در این حوزه تا حدود زیادی مرتفع شود.

مسئله دیگر که در امر شهری مورد توجه قرار گرفته است موضوع آبیاری فضای سبز برخی از شهرها از جمله اصفهان است که گفته می شود مصرف آب را زیاد کرده است. اصفهان یک شهر توریستی است و در این حوزه با توجه به آبیاری قطره ای تا حدود زیادی این معضل حل شده است. متاسفانه در مسیر زاینده رود در برخی از شهرها شاهد رشد قارچ گونه ویلاها و خانه های تفریحی و باغاتی هستیم که گفته می شود این اماکن نیز با پمپاژ آب بخشی از سهمیه زاینده رود را می بلعند که در این حوزه نیز بایستی فکری صورت گیرد.

همه این موارد دست به دست هم داده که مشکلاتی در حوزه آبی در برخی مناطق مانند استان‌های اصفهان، خوزستان، چهار محال و بختیاری و یزد شکل بگیرد. کارشناسان نیز تاکید می کنند این مسائل باید با مدیریت زیرساختی حل و فصل شود.مشکل آب یک مشکل زیربنایی است که در سایر حوزه ها نیز باعث ایجاد موانع و معضلاتی می شود. مانند کمبود برق که در این حوزه بسیار دردسر ساز است و هم باعث تعطیلی صنایع و کارهای مختلف می شود و هم زندگی مردم را مختل می کند. در این شرایط صنایعی که برق زیادی مصرف می کنند نیز بایستی نسبت به تامین برق خود فعال باشند. آنچه از فحوای کلی این مشکل بر می آید این است که بهینه سازی و کار زیرساختی می تواند مشکل را تا حدود بسیار زیادی حل و فصل کند.

در همین رابطه، « سیدرضا فاطمی امین»،‌وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده است: «وزارت صمت برای رشد بالای ۱۰ درصد در حوزه صنعت و معدن برنامه‌ریزی کرده که یکی از اهرم‌های این سرمایه‌گذاری تولید پایدار برق است.»

وزیر صمت افزود: «پروژه احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا ۳ سال آینده تکمیل و نهایی خواهد شد، البته سعی ما در این است که این زمان باز هم کوتاه‌تر شود.»

در این خصوص خود شرکت های فولادی نیز باید پای کار تامین برق و آب در منطقه باشند تا توسعه پایدار انرژی با سرمایه گذاری ویژه شرکت های پرسود انجام پذیرد که بار زیادی از مشکلات مناطق کم آب و برق را برطرف می کند. این درحالی است که این شرکت ها امروز خود بار بیشتر بر روی دوش این مناطق نهاده اند و به نظر می رسد با تامین برق و آب از سوی این شرکت ها مشکل مناطق کم آب مانند اصفهان تا حد زیادی حل شود.

خوشبختانه از سوی دولت صداهایی برای حل زیربنایی مشکل شنیده می شود. در این خصوص آنچه مهم است حل ریشه ای این موضوع است که در این زمینه وزارتخانه های دخیل از جمله نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن تجارت و کشور باید به طور کار تیمی تصمیمات اساسی را با استفاده از مدیران محلی بگیرند. شنیده شده دولت به شدت در این عرصه فعالت است و وزارت نیرو تصمیماتی اتخاذ کرده و دیگر وزارتخانه ها نیز پا به میدان گذاشته اند اما این موارد باید با صرف هزینه و زمان لازم به طور کاربردی و ریشه ای حل شود تا عقب ماندگی گذشته جبران شود و دیگر شاهد نارضایتی در این حوزه ها نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردم نظری ندارند هر چی تو بگه جهان؟
سید علی
Canada
....
Iran, Islamic Republic of
سلام جالب است در تمام برنامه ها و گزارشها که در مورد اصفهان گفته میشود هیچ اشاره ای به آبی که از اصفهان به سایر استانها میرود نمیشود در صورتیکه اگر همان به اصفهان داده شود مشکلی ندارد بلکه آن استانها هستند که مشکل دارند
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
جالبتر این است:
به آبی که از سرشاخه های کوهرنگ با تونل از حق آبه کرخه به زاینده رود منتقل می شود، هیچ اشاره ای نمی شود.
United States
اقدام انقلابی و جهادی باید بشود تا آب به همه برسد.‌‌