جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

مشخصات انواع نهال گردو در آبان ۱۴۰۰

پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 780197
مشخصات انواع نهال گردو در آبان ۱۴۰۰
نهال گردو از دیرباز درختی پر سود با محصولات پرخاصیت، خوشمزه و مغذی بوده است که نگهداری راحت و پرورش آسان نهال آن و خواص بی‌نظیر این میوه با ارزش، باعث شده است که همیشه طرفداران زیادی داشته باشد و در کنار بازار خوبی که برای فروش دارد، افراد زیادی را به فکر احداث باغ گردو و کاشت نهال گردو، بیندازد.

به نقل از آریا نهال، البته آسانی در نگهداری به این معنا نیست که هیچ توجه و مراقبتی نمی‌خواهد؛ چرا که پس از خرید نهال گردو دوساله، درخت گردو نیازها و مراقبت‌هایی دارد و باید با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، نهال گردوی مناسب و متناسب با هر منطقه انتخاب و کاشت شود.

شرایط رشد نهال گردو چگونه می باشد؟
این میوه پرخاصیت و مفید که گونه‌ها و واریته‌های بسیاری نیز دارد به صورت کلی در جهان دارای دو گونه بوده که گونه‌های دیگر از آن مشتق شده‌اند. یکی از این دو گونه، گردوی ایرانی یا پرشین بوده که خاستگاه آن ایران است. با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشورمان، گونه‌های بسیار زیادی در ایران به خوبی رشد کرده و به بار می‌نشینند، البته برخی گونه‌ها در آب و هوای سرد، برخی در آب و هوای معتدل و برخی در آب و هوای گرم عملکرد بهتری دارند.  

به طور کلی نهال گردو در دمای بین 10- تا 38 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد و رشد را خواهد داشت و با وجود اینکه تا چند درجه بیشتر یا کمتر را نیز ممکن است تحمل کند، اما بهترین میزان باردهی در همین محدوده دمایی صورت می‌گیرد. نهال گردو؛ برای رشد مناسب، زمان معینی از سرمای زمستان را به عنوان نیاز سرمایی لازم دارد تا سپری کند.
به طور معمول این زمان حدود 700 تا 1000 ساعت است و این زمان در دمای کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد طی می‌شود. البته در برخی گونه‌ها ممکن است این نیاز سرمایی کمتر یا بیشتر از اندازه گفته شده نیز باشد.

نهال گردو چندلر پیوندی
نهال گردو چندلر پیوندی؛ تا ارتفاع 1500 متر از سطح دریا کاشت می‌شود. این گونه نیز از دسته درختان گردو دیرگل محسوب می‌شود و در نتیجه به سرما مقاوم بوده و دچار سرمازدگی و یخ‎‌زدگی گل‌ها و میوه‌ها نمی‌شود. گردوی چندلر که گونه‌ای اصلاح شده و خاستگاه آن آمریکا است، از گونه ‌های پربار بوده که باردهی آن بسیار خوب بوده و میوه آن نیز با داشتن پوست نازک، مغز درشت و سفید رنگ از کیفیت مناسبی برخوردار است.
 
 

درخت گردوی چندلر؛ که از گونه‌های پیوندی است، تا حدود 50 سالگی صرفه اقتصادی خوبی داشته و هر ساله بیش از 70 کیلو بار می‌دهد و چوب آن نیز از نوع مرغوب بوده که می‌تواند پس از گذشت عمر مفید درخت، سودآور باشد.

نهال گردو خوشه‌ ای
نهال گردوی خوشه ‌ای، از گونه‌های پربازده و پربار است که در سال اول به بار می‌نشیند و به عنوان گونه‌ای پربازده و زودبار معروف است. این گونه مقاومت خوبی در برابر کم‌آبی داشته و به همین دلیل برای کاشت دیم نیز مناسب است. درخت گردوی خوشه‌ای، از انواع دیرگل بوده و به همین علت دچار سرمای دیرهنگام بهاره نشده و دیرتر گل داده و گل و میوه آن از سرمازدگی در امان می‌مانند.

درخت گردوی خوشه ای، محصولاتی درشت و تخم ‌مرغی شکل دارد و مغز آن کیفیت بالایی دارد. قابل ذکر است این گونه عمر طولانی داشته و از نظر رشد طولی بیشتر از 6 متر رشد نکرده و برداشت میوه‌های آن آسان است. نهال گردوی خوشه‌ای به دلیل مقاومت خوبی که در مقابل سرما نشان می‌دهد، مناسب کاشت در مناطق سردسیر است.

نهال گردو فرنور اصل
نهال گردوی فرنور پیوندی؛ که نژادی فرانسوی دارد، مناسب کاشت در ارتفاعات بیش از 1500 متر تا 2300 متر نسبت به سطح دریا می باشد. این گونه که مقاومت خوبی در برابر سرما و آفات از خود نشان می‌دهد، با مغز روشن و چرب میوه خود و پوست نازک و کاغذی میوه، از گونه‌های پرطرفدار در بازار است که بازدهی و عملکرد بسیار خوبی دارد. این گونه نیز از انواع دیرگل بوده و برای کاشت در مناطق سردسیر و کوهستانی مناسب است. به دلیل ویژگی‌های خود، برای ایجاد باغ گردو پیشنهاد می‌گردد.
 
نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا نهال
نهال گردوی ژنوتیپ؛ گونه‌ای ایرانی و اصلاح نژاد شده است که مناسب برای کاشت در مناطق با آب و هوای گرم‌تر و گرمسیری است. این گونه تحمل سرمای شدید را نداشته و به طور معمول تا ارتفاع 1000 متر کاشت می‌شود. این گونه با توجه به خاصیت بالای مغز میوه آن، از گونه‌هایی محسوب می‌گردد که صرفه اقتصادی بالایی دارد، ولی بر خلاف گونه‌های قبلی، مناسب کاشت در مناطق سردسیر نیست.

نکات مهم در کاشت و پرورش درخت گردو
خاک مناسب عامل دیگری است که در رشد خوب و مناسب گیاه بسیار تأثیرگذار است. رعایت PH مناسب که رقمی‌بین 5/6 تا 5/7 است و خاک شنی لومی یا رسی لومی که چسبندگی زیاد نداشته باشد و سنگین نباشد و اجازه رشد و تنفس مناسب به ریشه نهال یا درخت گردو را نیز بدهد از عوامل مؤثر محسوب می‌شوند. خاک مناسب کاشت نهال گردو، در حال آنکه باید از نظر املاح و مواد مغذی شرایط مناسبی داشته باشد، می‌بایست از زهکش مناسبی نیز برخوردار باشد.

آبیاری و بررسی آفات نیز از موارد مهم است که می‌بایست دقت کرد. به طور معمول نهال گردو(Walnut seedlings)، در سال اول به آبیاری بیشتری نیاز دارد که به طور هفتگی باید انجام شود و نباید فراموش کرد که آبیاری مناسب و توجه به املاح مناسب جهت رشد نهال به قدرت و قوت آن در مبارزه با آفات نیز کمک خواهد کرد. در ادامه به معرفی چند نوع یا گونه از نهال‌های گردو خواهیم پرداخت.

شرایط فروش نهال گردو از وب سایت نهالستان آریا نهال:
نهالستان آریا نهال، با  کمک با بهترین مهندسین کشاورزی، تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و با مجوز رسمی از اصناف باغداری ایران، در این تلاش است تا با کیفیت ترین نهال های مثمر وغیر مثمر را به شما عزیزان ارائه نماید. شما علاقه مندان می توانید در هر نقطه از ایران عزیزمان که قرار دارید تنها با یک تماس نسبت به خرید نهال، ثبت سفارش خود را صورت نمایید.

برگرفته شده از وب سایت: نهالستان آریا نهال (https://ariyanahal.ir)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *