جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۳

به مناسبت سالروز شهادت حمزه سیدالشهداء(ع)/ درباره شیر رسول الله(ص) بیشتر بدانید +تصاویر و مداحی

شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 729864
بعد از شهادت حضرت حمزه(ع) پیامبر(ص) دستور قتل وحشى را صادر فرموده بودند اما با اسلام آوردن او مشمول عفو پیامبر(ص) قرار گرفت و آزاد شد، اما فرمودند: خودت را از نظرم دور بدار.
به مناسبت سالروز شهادت حمزه سیدالشهداء(ع)/ درباره شیر رسول الله(ص) بیشتر بدانید +تصاویر و مداحی
گروه فرهنگی جهان نيوز: در روز‌های نخست رسالت رسول اکرم (ص)، تعداد حامیان خاتم الانبیاء (ص) به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید. اوج مظلومیت را می‌توان در تاریخ صدر اسلام برای موسس اسلام مشاهده کرد؛ اما در همین روز‌های تاریک و سخت، عده اندکی بودند که شب‌های تیره بلاد عرب را به صبح پر نور حجاز تبدیل کرده بودند و نقش موثری در شکوفایی دین مبین اسلام داشتند.

یکی از این افراد، حمزه (ع) عموی پیامبر اکرم (ص) بودند. کسی که ابتدا مسلمان نشده بود، اما حامی همیشگی رسول خدا (ص) بود؛ در نهایت نیز این مرد بزرگ، جان خود را فدای برادرزاده اش کرد و به شکل فجیعی به شهادت رسید.

تنها غیر مسلمانی که حامی اسلام بود
حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان کارشناس مذهبی و پژوهشگر درباره شخصیت عموی پیامبر (ص) گفت: عموی پیامبر (ص) از شهدای جنگ احد هستند. ایشان از مهمترین حامیان دعوت حضرت محمد (ص) بودند. در تاریخ آورده اند، زمانی که تبلیغ اسلام آغاز شده بود، حضرت حمزه (ع) مسلمان نشده بود، اما در مقابل آزار مشرکان نسبت به مسلمانان می‌ایستاد. گفته می‌شود، حضرت حمزه (ع) از بزرگان قریش بودند و وقتی کسی می‌خواست خاتم الانبیا (ص) را اذیت کنند، ایشان جلوگیری می‌کردند.

حضور در سخت‌ترین موقعیت‌ها
وی افزود: ایشان در شعب ابی طالب، غزوه بدر، غزوه احد و دیگر میدان‌های سخت و خطرناک حضور داشتند. کنیه ایشان ابوعماره است. مادرشان هاله بنت اُهَیب بودند؛ حمزه به معنای شیر است. به همین دلیل لقبشان شیر رسول الله (ص) بود. بعد از شهادتشان در غزوه احد، رسول خدا (ص) لقب سید الشهدا (ع) را نخستین بار بر ایشان نامیدند. برای تولدشان روایت دقیقی وجود ندارد، اما نوشتند، همان کنیزی که به پیامبر (ص) شیر داده به حمزه  (ع) هم شیر داده است. خود حضرت محمد (ص) فرمودند که حمزه برادر رضایی من است.

تنها شاهد نورانی‌ترین پیوند جهان
حجت الاسلام موسویان درباره دیگر ویژگی‌های بارز حمزه سید الشهدا (ع) اظهار کرد: حضرت حمزه (ع) در مراسم خواستگاری پیامبر اکرم (ص) از حضرت خدیجه (س) حضور داشتند؛ نکته قابل توجه این است که در خطبه عقد رسول اکرم (ص) که حضرت ابوطالب آن را قرائت کردند، تنها شخص حاضر در جلسه و شاهد قرائت این پیوند آسمانی،حضرت حمزه (ع) بودند. در تاریخ نوشته اند قبل از اسلام، عموی پیامبر (ص) شکارچی و مدتی ریاست قریش را عهده دار بودند. بعد از اسلام وقتی پیامبر (ص) همه را آشکارا به اسلام دعوت می‌کردند،در اتفاقات مهمی مانند یوم الانذار، با این که حضرت حمزه (ع) هنوز مسلمان نشده بودند، از پیامبر (ص) دفاع می‌کردند و هر کسی که پیامبر (ص) را مسخره می‌کرد، با برخورد سخت حمزه (ع) مواجه می‌شد.
 

نخستین مدافع حرم اهل بیت (ع)
این پژوهشگر دینی در ادامه به تمجید از حضرت حمزه (ع) پرداخت و گفت: ایشان نخستین مدافع حریم اهل بیت (ع) بودند. ظاهرا نخستین باری که حضرت حمزه (ع) اعلام کردند مسلمان شده اند، زمانی بوده که ابوجهل، خاتم الانبیاء (ص) را مسخره کرده بود. در این لحظه حضرت حمزه (ع) کمان خود را بر سر ابوجهل کوبید و گفت من به دین محمد روی آوردم، خیلی‌ها آمدند از ابوجهل دفاع کنند، اما نتوانستند. امام سجاد (ع) فرمودند عامل اسلام آوردن حمزه (ع) غیرت ایشان بود؛ حضرت حمزه (ع) در زمانی حامی پیامبر (ص) بودند که بعضی بچه‌ها برخی از اعضای بدن گوسفند را روی ایشان می‌ریختند. می‌گویند حضرت حمزه (ع) پیش از اسلام، یکتا پرست بوده است.
 
 
اطلاعات کمی از زندگی حضرت حمزه (ع) وجود دارد
متاسفانه اطلاعات کمی در تاریخ از زندگی حضرت حمزه (ع) در دست است؛ اما در منابع معتبر گفته شده که ایشان به دست هند جگر خوار به شهادت رسیده اند. پیامبر (ص) فرمودند، برای حمزه گریه کنید که عمویم گریه کن ندارد؛ کسی که برای او گریه کند، اسباب خوشنودی من و خدا را فراهم کرده است. خود رسول خدا (ص) بر پیکر ایشان نماز خواندند. حضرت حمزه (ع) به معنای حقیقی مدافع رسول اکرم (ص) و حریم ایشان بودند.
 
"وحشی" قاتل حضرت حمزه(ع) که بود؟
بنا بر نقل مشهور نام وی وحشی بن حرب مکنی به ابو دسمه بوده است او که غلامی حبشی الاصل بود در جنگ احد از طرف هند مامور شد تا یکی از سه نفر را بکشد یا رسول خدا(ص) یا امیرالمؤمنین(ع) یا حمزه بن عبدالمطلب(ع) و در نهایت این مأموریت را با کشتن حضرت حمزه به پایان رسانید.

در مورد وحشی روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که در اصول کافی نقل شده حضرت در آن روایت اصناف مردم را می شمارند در فرازی می فرمایند: عده ای از مردم کسانی هستند که به گناهانشان اعتراف می کنند و بعد از آن هم عمل صالح انجام می دهند و هم گناه که اینان بر حسب عملشان به جهنم یا بهشت خواهند رفت(مصادیق آیه 102 سوره توبه) و وحشی هم از آن دسته است. بنابراین برای فهمیدن اینکه وحشی از کدام دسته است باید در میان تاریخ به دنبال رد پای اعمال او بگردیم.
 

مسلمان شدن وحشی
مسلمان شدن وحشی مربوط می شود به زمان فتح مکه، بد نیست بدانید بعد از جنگ احد پیامبر اکرم(ص) خون وحشی را هدر اعلام کرده بودند در جریان فتح مکه وحشی دیگر مجالی برای فرار ندید و مسلمان شد البته به چند دلیل اسلام وی ظاهری بوده و از روی اعتقاد اسلام نیاورده است.

1- به خاطر اینکه نقل شده در جریان فتح مکه او به طائف فرار کرد ولی به وی خبر دادند که پیامبر(ص) هر کس را که ایمان بیاورد می بخشد برای همین گروهی را به نزد پیامبر(ص) فرستاد هنگامی که از این قصه مطمئن شد اسلام آورد.

2- بعد از رسیدن خدمت پیامبر(ص) و اسلام آوردن، رسول خدا(ص) به او فرمودند: غیب وجهک عنی! یعنی دیگر جلوی چشم من نیا و این گونه عملکرد رسول خدا(ص) دلالت بر اسلام بدون اعتقاد وی است، چرا که اگر واقعا مؤمن شده بود آیا معقول بود پیامبر(ص) وی را به خاطر کاری که در جاهلیت کرده طرد کنند؟! آن هم پیامبری که هر عملش طبق دستور خداست و همین خدا دستور داده اسلام آوردن تمام گناهان قبل را می بخشد. بنابراین نتیجه می گیریم پیامبر با اجرا نکردن قتل وحشی از سویی و طرد او از سوی دیگر نشان دادند که وی مؤمن نشده بلکه برای فرار از اعدام اسلام ظاهری آورده است.

3- دلیل دیگری که باعث می شود بفهمیم اسلام او ظاهری بوده چانه زنی او به خاطر اعمال اسلام است که ابتدا گروهی را فرستاد که از پیامبر(ص) خواهش کنند اسلام آنان را قبول نماید ولی اعمال اسلام را به آنها تخفیف دهد.
 
در مورد این خطاب پیامبر(ص) به وحشی، عده ای معتقدند که اسلام آوردن وحشی تظاهر به اسلام بود، برای در امان ماندن از مرگ. از این رو چون به ظاهر اسلام آورد و ایمانش واقعی نبود پیامبر این گونه فرمود. شاید از این رو به وحشی فرمود در جلو چشمانم ظاهر نشو که با هر بار دیدنش به یاد آن جنایت بزرگ افتاده و قلبش جریحه دار می شد. اگر غیر از این بود، دستور به اخراج و تبعید وی می داد، در حالی که چنین نکرد. تفسیر رحمانی تر این سخن آن است که پیامبر خواست با این سخن، وحشی از خجالت و شرمندگی در امان باشد؛ چرا که هر وقت چشمش به چشمان مبارک پیامبر رحمت می افتاد، از جنایتی که در حق آن حضرت مرتکب شد، احساس شرم و خجالت می کرد.
 

پاسخ تفصیلی
برای روشن شدن دلیل این سخن پیامبر اکرم(ص) در برخورد با وحشی، قاتل جناب حمزه، ضروری است نخست نگاهی هرچند فشرده به شخصیت وحشی و جنایتی که وی مرتکب شد داشته باشیم، آن گاه به تحلیل و بررسی اصل سخن بپردازیم.

وحشی کسی بود که وحشیانه ترین برخورد را با جنازه عموی پیامبر اسلام (ص) داشت. وی که به دستور همسر ابوسفیان مأموریت کشتن عموی پیامبر را داشت، می توانست در آن صحنه نبرد(جنگ احد) با کشتن حمزه به مأموریتش خاتمه دهد، و تا اینجا  ـ اگر چه در لشکر کفر و در مقابل سپاه اسلام می جنگید ـ کار وی قابل اغماض و چشم پوشی است؛ زیرا که اقتضای جنگ و نبرد کشتن و زخمی نمودن است، اما وحشی، وحشیانه ترین عمل ممکن را نسبت به جنازه بر زمین افتاده یک انسان در صحنه نبرد انجام داد. وی علاوه بر پاره کردن بدن حمزه به دستور همسر ابوسفیان، جگر وی را در آورد. طبیعی است که پیامبر اکرم (ص) با مشاهده این وضعیت دلش می شکند و ناراحت می شود. و این نه به دلیل خویشاوندی میان او و حمزه بوده، بلکه به جهت خدمات درخشانش در حمایت از اسلام و از رسول خدا در مقابل حق ستیزان بود که در این نبرد رسول خدا یکی از فرماندهان رشید و با وفایش را از دست داد. بدیهی است که با مشاهده حمزه در چنین وضعیتی حزن و اندوهش دو چندان خواهد شد.

همان گونه که می دانیم، عفو و گذشت یکی از سفارشات مکتب حیات بخش اسلام است که رسولش منادی این ارزش اخلاقی و خود در عمل بدان پای بند بوده. این صفت و ارزش اخلاقی در مورد مردم عادی در همه جای دنیا و در تمام زمان ها کاری شایسته و قابل تحسین است، اما در مورد افراد جانی و درنده خو، به نظر می رسد چندان پسندیده نباشد؛ چرا که ممکن است چنین افرادی در هر لحظه و در هر جا برای مردم جامعه مایۀ تهدید و هراس باشند؛ از همین رو است که پیامبر (ص) دستور قتل وحشى را صادر فرموده بودند و مسلمانان نیز سخت به دنبال اجرای آن بودند که وحشى به طائف گریخت و ساکن آنجا شد.

منتها پس از مدتی، هنگامی که نمایندگان مردم طائف به حضور پیامبر (ص) آمدند، او هم همراه ایشان آمد و به حضور رسول خدا (ص) رسید، شهادتین گفت و اسلام آورد. رسول خدا (ص) از او پرسید: تو وحشى هستى؟ گفت: آرى. فرمود: فرمود عمویم حمزه را چگونه کشتی؟ او جریان کشتن حضرت حمزه را از آغاز تا انجام شرح داد. پیامبر گریست و قطرات اشک از سیمای نورانیش سرازیر شد، در عین حال وحشی مشمول عفو پیامبر قرار گرفت و آزاد شد، اما حضرتش فرمود: خودت را از نظرم دور بدار. وحشى مى گوید: از آن پس هر گاه پیامبر(ص) را مى ‏دیدم خودم را از او مخفی می کردم.
 
بارگاه حضرت حمزه(ع) که توسط وهابی ها تخریب شد

این سخن پیامبر(ص) خطاب به وحشی می تواند از چند زاویه مورد توجه باشد:
1. عده ای معتقدند که اسلام آوردن وحشی تظاهر به اسلام بود، برای در امان ماندن از مرگ. از این رو چون به ظاهر اسلام آورد و ایمانش واقعی نبود پیامبر این گونه فرمود. روشن است با توجه به روایتی که در ذیل آیه 106 سوره توبه در باره «مرجون لامر الله» آمده، این نظر نمی تواند مورد قبول واقع شود.

2. همچنین می تواند چنین توجیه داشته باشد که هر انسانی در هر مرتبه از کمال معنوی باشد، دارای عواطف انسانی است و طبیعی است که پیامبر اسلام نیز از این قاعده اسثتنا نخواهد بود؛ از این رو، بدون این که او را از حضور در جامعه منع کند، فرمود در جلو چشمانم ظاهر نشو که با هر بار دیدنت به یاد آن جنایت بزرگ افتاده و قلبم جریحه دار خواهد شد. اگر غیر از این بود، دستور به اخراج و تبعید وی می داد، در حالی که چنین نکرد، و این خود بهترین شیوه گذشت است.

3. تفسیر رحمانی تر این سخن آن است که پیامبر خواست با این سخن، وحشی از خجالت و شرمندگی در امان باشد؛ چرا که هر وقت چشمش به چشمان مبارک پیامبر رحمت می افتاد، از جنایتی که در حق آن حضرت مرتکب شد، احساس شرم و خجالت می کرد، معنای سخن رسول خدا این است که برو و به زندگی عادی خویش بپرداز و در صدد جبران گذشته باش.

گفتنی است این توجیه نمونه هایی نیز در تاریخ دارد، آنجا که یسع بن حمزه می گوید؛ در مجلس امام رضا(ع) بودم با هم صحبت می کردیم؛ عده زیادى نیز در خدمتش بودند که از مسائل حلال و حرام می پرسیدند؛ در این هنگام مردى بلند قد و گندم گون وارد شد، گفت ای پسر رسول خدا(ص) سلام علیکم، من مردى از دوستان و ارادتمندان شما هستم، از مکه مى ‏آیم، پول خود را گم کردم و آن قدر که مرا به وطنم برساند ندارم، اگر صلاح بدانید به من کمک فرمایید تا به شهر خود برسم، در آنجا من داراى ثروتم و خدا مرا از نعمت خویش بهره‏ مند کرد، وقتى به شهر خود رسیدم آنچه به من عنایت کرده‏ اى‏ از طرف شما صدقه می دهم، من خود نمی توانم از صدقه استفاده کنم. امام فرمود خدا رحمتت کند بنشین، حضرت شروع کرد با مردم به صحبت کردن تا همه متفرق شدند، آن مرد با سلیمان جعفرى و خثیمه و من باقى ماندیم. امام فرمود اجازه می دهید من وارد اندرون شوم. سلیمان عرض کرد خدا شما را موفق کند. امام(ع) وارد اطاق شد و لحظه ای در آنجا بود، بعد در را باز کرد و همان پشت در ایستاد دست خود را خارج نمود، از بالاى در فرمود خراسانى کجاست؟ عرض کرد من اینجا هستم، فرمود این دویست دینار را بگیر و از آن براى مخارج خویش استفاده کن و به آن تبرک جو، نمی خواهد از طرف من صدقه بدهى، برو که مرا نبینى و من ترا نبینم. آن مرد خارج شد، سلیمان عرض کرد خیلى به او لطف کردید و مورد شفقت خویش قرارش دادید؛ چرا صورت خود را از او پوشاندى، فرمود ترسیدم خوارى سؤال را در چهره ‏اش مشاهده کنم. کسى که کار بد را شیوع دهد خوار است و هر که پنهان نماید خدایش او را مى ‏آمرزد. بنابر این، با توجه به مطالب بیان شده، برخورد پیامبر اسلام(ص) با وحشی تعامل رحمانی است، با هر رویکردی که به این موضوع نگاه کنیم!
   
رد پای وحشی در تاریخ
بعد از مسلمان شدن هم کارنامه زیبایی از او نمی بینیم به نمونه هایی از اعمال او توجه کنید:

1- وی شدیدا مشروب می خورد و به این عمل معروف و مشهور بود تا آنجا که یکبار حد زده شد و در دیوان مالیات مسلمین نیز به همین علت از حقوقش کسر شد.

2- با اینکه خود از روایان و شاهدان واقعه غدیر خم بود ولی از اطرافیان ابوبکر شد و به او کمک کرد.

3- جعل حدیث در فضیلت خالد بن ولید کرد.

4- جعل حدیث در فضیلت معاویه کرد.

5- در مورد مرگ او نوشته اند غرق فی الخمر یعنی از شدت مشروب خوردن مرد. بد نیست بدانید امام رضا(ع) در روایتی با استدلال به آیه شریفه "مما خطیئاتهم اغرقوا فادخلوا نارا" فرمودند کسی که از شدت مشروب خوری بمیرد بلاشک در جهنم خواهد بود. روایت دیگری نیز از امام صادق(ع) وجود دارد که مشروب خور، عطشان وارد جهنم می شود. جالب اینجاست که در ضمن این حدیث بسیاری از علما وحشی را مثال زده اند.
6- فقط یکبار نقل شده که وی از عمل خود اظهار پشیمانی می کرد آن هم به این خاطر بود که قرار بود به خاطر کشتن حمزه آزاد شود ولی هند به قول خودش وفا نکرد، البته بعدها آزاد شد.
https://jahannews.com/vdcd9n05oyt0xj6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd9n05oyt0xj6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Iran, Islamic Republic of
خداقوت برادر. مطالب خوبی بود.
هویت
Iran, Islamic Republic of
حمزه، سلمان، حبیب، یاسر، هانی، مسلم، سمیه... دوستای بچگی الان شدن پدرومادر رادین، آراد، سارینا، مهرسانا، هیرسا...
Iran, Islamic Republic of
در عزاداری برای حمزه ع که ۱۴۰۰ سال پیش شهید شدند از شهدای سپاه قدس هم در حملات اسرائیل به سوریه بگید