چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰

صعود اردوغان، سقوط ترکیه

سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 498336
رجب طیب اردوغان گامی دیگر به هدفش برای افزایش قدرت رئيس جمهور در ترکیه نزدیک‌تر شده است. پارلمان این کشور با کلیات انجام اصلاحات در این رابطه در قانون اساسی ترکیه موافقت کرد. با این حال آمارهای دولتی و غیر دولتی این روزها حکایت از نابسامانی اقتصادی ترکیه دارد.
صعود اردوغان، سقوط ترکیه
به گزارش سرویس بین الملل جهان- دور اول رأی‌گیری پارلمان ترکیه در مورد کلیات تغییر قانون اساسی این کشور با موافقت نمایندگان انجام گرفت. در صورت اصلاح قانون اساسی در ترکیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، اختیارات بیشتری خواهد داشت. طرح اصلاح قانون اساسی ترکیه در مجموع ۱۸ ماده را در برمی‌گیرد که دو ماده‌ی پایانی آن روز دوشنبه (۱۶ ژانویه/ ۲۷ دی) مورد بررسی پارلمان این کشور قرار گرفت و نمایندگان پارلمان با آن موافقت کردند. البته طبق قانون این
ارزش پول رایج ترکیه از زمان کودتای ناموفق در این کشور در ژوئیه ۲۰۱۶ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. خروج سرمایه از ترکیه نیز به شدت ادامه دارد.
رأی‌گیری باید دو بار انجام شود و طرح پیشنهادی به پارلمان باید در دور دوم نیز ۳۳۰ رأی از مجموع ۵۵۰ رأی را به دست آورد. رأی‌گیری دوم پارلمانی در مورد این اصلاحیه قرار است روز چهارشنبه (۱۸ ژانویه / ۲۹ دی) برگزار شود. قانون اساسی جدید ترکیه نیز درصورت تصویب اصلاحیه‌ی مزبور، به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

کاهش ارزش پول ترکیه و افزایش نرخ بیکاری
همزمان گزارش ها از تداوم روند کاهش ارزش پول ترکیه خبر می دهند. لیر ترکیه گرچه پس از کودتای ناکام نظامیان همواره زیر فشار بود، اما اکنون نگرانی‌ها درباره تحولات سیاسی در ترکیه افزایش چشمگیری یافته و خروج سرمایه از این کشور را تشدید کرده‌ است. به گزارش دویچه وله ارزش پول رایج ترکیه از زمان کودتای ناموفق در این کشور در ژوئیه ۲۰۱۶ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. خروج سرمایه
ناظران معتقدند کاهش شدید ورودگردشگران خارجی به ترکیه و نیز بحران های داخلی این کشور از جمله احساس ناامنی از بیم حملات تروریستی ، شکاف بین حکومت و اقلیت قومی کرد و نیز تداوم دستگیری هاو تسویه های پس از کودتای نافرجام 6 ماه پیش در این کشور، آینده ترکیه را نا معلوم و نگران کننده کرده است.
از ترکیه نیز به شدت ادامه دارد.
ناظران اقتصادی نگران تداوم بحران اقتصادی کنونی در ترکیه هستند و برخی از آنها می گویند شرایط ممکن است به وضعیت بحران اقتصادی مابین سال های 1999 -2001 برسد. ناظران معتقدند کاهش شدید ورودگردشگران خارجی به ترکیه و نیز بحران های داخلی این کشور از جمله احساس ناامنی از بیم حملات تروریستی ، شکاف بین حکومت و اقلیت قومی کرد و نیز تداوم دستگیری هاو تسویه های پس از کودتای نافرجام 6 ماه پیش در این کشور، آینده ترکیه را نا معلوم و نگران کننده کرده است. آمارهای وزارت گردشگری ترکیه حاکی است تنها در سال 2016 آمار ورود گردشگران خارجی به شهر استانبول دستکم 26 درصد – بیش از یک چهارم – کاهش یافته است.
همچنین بنا به آماری که «تورک‌استات»، مؤسسه آمار ترکیه روز دوشنبه ۱۶ ژانویه / ۲۷ دی منتشر کرد، در ماه اکتبر میزان بیکاری در این کشور به ۱۱,۸ درصد رسید. این میزان در مقایسه با ماه سپتامبر ۴ درصد و در مقایسه با اکتبر سال گذشته ۱,۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این آمار بالاترین سطح بیکاری در ترکیه از سال ۲۰۱۰ تا کنون است. در آن تاریخ نرخ بیکاری ۱۱,۹ درصد تخمین زده شد. با این حال اردوغان تلاش می کند
در حالی که حزب حاکم "عدالت و توسعه" این کار را برای "ثبات بیشتر" ضروری می‌داند، نمایندگان احزاب اپوزیسیون این تغییرات و اصلاحات را در راستای برقراری یک دیکتاتوری می‌دانند که تمام قدرت را در دست رئیس‌جمهور متمرکز می‌کند.
تا با تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری اختیارات قانونی خود را افزایش دهد.

اردوغان در مسیر دیکتاتوری
در حالی که حزب حاکم "عدالت و توسعه" این کار را برای "ثبات بیشتر" ضروری می‌داند، نمایندگان احزاب اپوزیسیون این تغییرات و اصلاحات را در راستای برقراری یک دیکتاتوری می‌دانند که تمام قدرت را در دست رئیس‌جمهور متمرکز می‌کند. حذف پست نخست‌وزیری، تسلط رئیس‌جمهور بر بسیاری از نهادها و ارگان‌ها از جمله نیروهای مسلح، تعیین رئیسان دانشگاه‌ها با حکم رئیس‌جمهور و همچنین تعیین نیمی از روسای دادگاه‌های عالی توسط او، از جمله تغییراتی هستند که در اصلاحیه قانون اساسی گنجانده شده‌اند. همچنین شخص رئیس‌جمهور در صورت تغییر قانون اساسی از این پس اجازه خواهد داشت، عضویت خود در حزب مورد نظرش را حفظ کند. رئیس‌جمهور ترکیه در حال حاضر موظف است که از لحاظ سیاسی و حزبی "بی‌طرف" باشد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *