يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
سقوط الگوی توسعه ترکیه

المانیتور: ترکیه با فاجعه ی اقتصادی روبه رو است

دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 498144
روند افت ارزش پول ترکیه همچنان ادامه دارد. مردم ترکیه با اضطراب بسیار منتظر هستند که ببینند آیا سقوط لیر ادامه می یابد و به میزان چهار لیر در برابر یک دلار می رسد یا خیر، رقمی که یک زمان غیرقابل تصور بود.
المانیتور: ترکیه با فاجعه ی اقتصادی روبه رو است
به گزارش کرد پرس به نقل از المانیتور در نخستین روزهای سال 2017 ارزش لیر با چنان سرعتی کاهش یافت که اقدامات بانک مرکزی ترکیه هم نتوانست مانع آن شود. بانک مرکزی ترکیه روز دهم ژانویه میزان ذخیره های ارزی را پایین آورد تا با تزریق یک و نیم میلیارد دلار نقدینگی ارزش لیر را ثابت نگه دارد. هنگامی که کمتر از شش ماه قبل نسبت لیر به دلار 3 به 1 بود، به شکل یأس آوری پیش بینی می شد که این نسبت در سال 2017 به 3.85 برسد و تا سال 2018 در همین سطح بماند. هنوز ده روز از سال 2017 نگذشته بود که نسبت لیر به دلار از این پیش بینی فراتر رفت و روز 12 ژانویه موقتاً از "آستانه ی بحرانی" 3.90 هم گذشت.
حالا چهار لیر در برابر یک دلار کاملاً ممکن است و می توان آن را اوج بحران اقتصادی بزرگی دانست که در راه است.
سقوط عزیز دردانه سرمایه گذاران
روز 10 ژانویه در فایننشال تایمز اظهار شد:"ترکیه از سال 2002 که حزب حاکم آک [عدالت و توسعه] به قدرت رسید، هرگز این اندازه به یک بحران تمام و کمال ارز نزدیک نبوده است. طی سه ماه گذشته با از دست رفتن اعتماد سرمایه گذاران خارجی و داخلی به چشم انداز اقتصادی این کشور، لیر کمابیش یک پنجم ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است." روز 8 ژانویه در مقاله ی دیگری در فایننشال تایمز اظهار شد:"ترکیه تنها ظرف چند سال از عزیزدُردانه ی سرمایه گذاران به مایه بحران رسیده است. ... آنکارا وارد فهرست کشورهای غیرمحبوب سرمایه گذاران در سال 2017 شده است." ارزش پول ترکیه در همان نخستین هشت روز کاری سال جدید 9  درصد در برابر دلار سقوط کرد و باید به این رقم سقوط 17 درصدی سال گذشته را نیز افزود. کاهش ارزش لیر ترکیه موجب شد که این کشور در سال 2016 یکی از بدترین عملکردهای بازارهای نوظهور را داشته باشد.
سقوط اقتصادی اجتناب ناپذیر است
پارسال "خدمات سرمایه گذاری مودی" (Moody’s Investors Service) همانند "خدمات سرمایه گذاری استاندارد و پورز" (Standard & Poor's) رتبه ی اعتباری ترکیه را در حد بی فایده ارزش گذاری کرد تا "فیچ ریتینگز" (Fitch Ratings) تنها شرکت بزرگ خدمات سرمایه گذاری باقی بماند که به ترکیه رتبه ی قابل سرمایه گذاری بدهد اما "فیچ" در آخرین گزارش خود از ترکیه در کنار ونزوئلا و اتیوپی به عنوان یکی از "آسیب پذیرترین کشورها در برابر خطر سراسری و همه جانبه" یاد کرد.
این داده ها حاکی از این است که ترکیه امسال با سقوط اقتصادی اجتناب ناپذیر یا دست کم بحران اقتصادی بسیار شدید روبه رو می شود. بحرانی اینچنین وضعیت امنیتی در ترکیه را وخیم تر می کند، ترکیه ای که در همان نخستین ساعات سال جدید در استانبول متحمل یک حمله ی تروریستی شد.
خود کرده را تدبیر نیست
چنین چشم انداز ناامیدکننده ای پیامد تصمیمات سیاست گذاران ترکیه و در رأس آنها رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور است که بر چشم انداز نادرست پافشاری می کند. او روز 12 ژانویه هنگام سخن گفتن راجع به سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار گفت:"می دانید که از اقتصاد در جهت حمله به ترکیه بهره برداری می شود. هیچ تفاوتی بین تروریستی که سلاح در دست دارد و تروریستی که در جیب خود یک دلار یا یورو دارد، وجود ندارد. هدف هر دوی آنها این است که ترکیه را از اهداف خود دور کنند. آنها از ارز به عنوان اسلحه استفاده می کنند." اما واقعیت این است که سیاست های تهاجمی ترکیه در داخل و خارج از مرزهای این کشور که نتیجه جاه طلبی های اردوغان محسوب می شود یکی از عوامل اصلی بحران اقتصادی ترکیه محسوب می شود
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *