يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 9 Jun 2024
 
۰
۱۱
اقدام جهادگونه در سال تولید ملی؛

آقای وزیر دست مریزاد!

شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 231164
بازار سکه و ارز مدت‌هاست که روی ثبات ندیده و در واقع از بهار 90 که اولین موج نوسان به بازار سکه رسید و از آنجا به چهار راه استانبول رفت تا همین امروز هر چند روز یا هر گاه حتی روز چند بار یک زلزله خبری هر دو بازار را لرزانده و قیمت‌ها را تکان داده است.
سرویس اقتصادی جهان- علی رضایی: اختلاف نظر میان مسئولان کشور در این زمینه جالب توجه می باشد. از رییس هیات دولت و شخص رییس‌جمهور که معتقد است ارزش واقعی هر دلار کمتر از هزار تومان است تا رییس‌کل بانک مرکزی که معتقد است گرانی دلار عجیب نیست و البته رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر که تاکید دارد امکان پیش‌بینی قیمت‌ها حتی برای چند دقیقه بعد هم وجود ندارد. این نظرات گاه آنچنان ضد و نقیض است که هیچ راهی برای مردم جز ابهام و نگرانی باقی نمی‌گذارد و به همین علت هم اصلا عجیب نیست که بازار و قیمت‌ها هر روز یک ساز  بزند.

از سوی دیگر، رییس بانک مرکزی در بررسی دلایل بی‌ثباتی نرخ ارز گفت: «کدام کالا ظرف پنج سال گذشته قیمت آن پایین آمده یا ثابت مانده که بخواهیم نرخ دلار، ‌هزار تا‌هزار و ۵۰ تومان باشد.» 
محمود بهمنی تاکید کرد: نباید این انتظار را داشته باشیم که نرخ دلار پایین بماند، در حالی که قیمت نفت حدود ۲۰‌درصد افزایش یافته و از حدود ۹۸ دلار به ۱۲۰دلار رسیده است.

اما دولتمردان راه های دیگری را نیز برای فرار از تبعات این بی تدبیری ها انتخاب نموده اند. برخی از مسئولان پشت دیوار تحریم ها پنهان شده و تمام مشکلات اقتصادی این روزها را از جمله نوسانات در بازارهای ارز و سکه را همانند گرانی و تورم افسار
به فرموده رهبر معظم انقلاب مسئولان هر جا از حل مشکل ناتوان هستند، صادقانه به مردم اعلام کنند. در واقع عذرخواهی و استعفای مدیران اقتصادی از شیوه های درست احترام به مردم و حل مشکل کشور است.
گسیخته به موضوع مذاکرات ایران و 5+1 ربط داده و تحریم ها را علت اصلی این مسایل می دانند.

بر خلاف این ادعا، بسیاری از کارشناسان اقتصادی و دیگر مسئولان، بخش اعظم مشکلات داخلی را متوجه سوءمدیریت دولت می دانند
و اعتقاد دارند تحریم ها اثر چندانی بر مسایل اقتصادی کشور نداشته و اگر مسئولان با تدبیر و برنامه ریزی کارشناسی پیش روند این مشکلات حل خواهد شد.

عدم نظارت دقيق و صحيح و نبود يك سيستم نظارت جامع باعث گرديده مافيا هر روز به گونه اي بازار را دست خوش سود جوها قرار دهد .

يك روز بازار ارز را و روز ديگري بازار مسكن و همه اين مسائل فقط بر زندگي اقشار متوسط و ضعيف تاثير گذاشته و ثروتمندان را از اين آسيب ها دغدغه اي نيست .

با این حال برخی از مسؤولان همچنان تلاش می‌کنند تا با مقصر جلوه ‌دادن دیگران از وظایف خود به طرز زیرکانه ای شانه خالی کنند.

روش دیگر دولتمردان قرار گرفتن پشت سر یک دشمن فرضی برای فرار از پذیرفتن اشتباهات خود در مشکلات اقتصادی کشور است که این نوع تحلیل ها را می توان در سخن بسیاری از دولتمردان  مشاهد نمود.

بر پایه نظرسنجی ها، مصاحبه ها و مقاطعی که مردم به صورت یکپارچه اعلام نظر کرده اند، این نکته مهم قابل توجه است که ملت تاکید دارند،‌ در مقابل فشارهاي خارجي و زورگویی دشمنان سخت و مقاومند اما در برابر كم كاري مديران، غفلت، ناآگاهی و عدم توجه آنها به نیازهای مسلم جامعه زبان به انتقاد مي گشايند.

وزیر اقتصاد: بازار ارز را جهاد گونه رصد می کنیم !!

اما اظهار نظر جالب وزیر اقتصاد یک دست مریزاد اساسی دارد. حسینی روز گذشته اعلام کرد که افزایش های هیجانی روزهای گذشته صرفا روانی بوده و توسط برخی عوامل دنبال می شود. وی همچنین خبر از رصد کامل بازار ارز و نقل و انتقالات ارزی
اذعان مسئولان ارشد دولتی حتی شخص رئیس جمهور به وجود مشکلات اقتصادی از جمله گرانی و مشکل ارزی هرگز به معنای خفیف شدن آن مسئول نیست که حتی موجب ایجاد اعتماد مردمی و عزت وی می شود.
را داد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: معتقدیم که باید امروز با دقت بیشتر و همت و تلاش مضاعف و جهادگونه وضع بازار ارز را دنبال کنیم.

وزیر اقتصاد اعتقاد دارد: برنامه های تحریم اقتصادی دو بخش دارد یک بخش عملیات واقعی است که نقل و انتقال پول را دشوار می کند و آنها هر کاری که می خواستند بکنند تا حالا کرده اند یعنی احساس می کنم که بخش عمده ای از فشار آنان در این زمینه تخلیه شده ولی آن چیزی که از آن دست بردار نیستند بخش روانی بازار است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: امروز به طور مشخص در خصوص بازار متمرکز شده‌ایم و دقتمان هم در رصدکردن آن بیشتر شده است یعنی فعل و انفعالات بازار را می دانیم و جابه‌جایی های ارزی که صورت می گیرد برای ما مشخص است.

دست از سر روان بازار بر نمي‌دارند

حسیني با بيان ‌اينكه برخي‌ها مدام با فضاسازي‌هاي رسانه‌اي دنبال ‌اين هستند که در بازار موازي ارز قيمت را تحت تاثير قرار دهند‌. اما ما در بازار مرجع ثباتي نسبي ‌ايجاد كرده‌ايم و‌اين برنامه هم ادامه خواهد داشت.

سخنان سخنگوی اقتصادی دولت از آن جهت جالب توجه است که وی تنها از آنچه رصد بازار آن هم به شکل جهاد گونه! نامیده،‌ سخن گفته؛ ظاهرا دولت برنامه و یا اقدامات عملی برای جلوگیری از التهاب این بازار ندارد.

به نظر می رسد اذعان مسئولان ارشد دولتی حتی شخص رئیس جمهور به وجود مشکلات اقتصادی از جمله گرانی و مشکل ارزی هرگز به معنای خفیف شدن آن مسئول نیست که حتی موجب ایجاد اعتماد مردمی و عزت وی می شود.

حتی به فرموده رهبر معظم انقلاب مسئولان هر جا از حل مشکل ناتوان هستند، صادقانه به مردم اعلام کنند. در واقع عذرخواهی و استعفای مدیران اقتصادی از شیوه های درست احترام به مردم و حل مشکل کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این یکسال هم با هر بدبختی هست باید تحمل کرد تا عمر این دولت تموم بشه...
United States
سنگ پای قزوین واقعا در مقابل مسولین اقتصادی کشور کم می آره!!!
United States
آخه موضوع سر اینه که برخی نهادها که به اعتراف خودشان در افزایش نرخ سکه و ارز دخیل بودند برای شما قابل توجیه نیست !!!
United States
محبوبیت دکتر سید شمس الدین حسینی نزد ما و امثال ما به خاطر صداقت و صراحت و دلسوزیهای اوست .
Latvia
ببینم شما که از رهبری کد می دهید چرا سخنان اخیر ایشان بر حضور همه قوا در جبهه دفاع از نظام و کمک به دولت سخن نمی آورید؟؟ چرا همه تحلیل ها و تفسیرهای شما برای این است که دولت را از دایره نظام خارج سازید و مقصر همه مسائل را دولت معرفی کنید؟؟ به نظر شما تحریمها هیچ تاثیری ندارند و تنها به قول شما بی تدبیری دولتمردان باعث گرانی ارز است؟؟ می شود بگویید تدبیر شما چیست مثلا راهکارتان برای کاهش قیمت ارز را بیان کنید چرا دائم مقصریابی می کنید؟؟ برخی می گویند هدفمندی یارانه ها نقدینگی را افزایش داده و موجب افزایش قیمت ارز شده ولی راهکار کاهش را بیان نمی کنند برخی مثل شما هم تنها شاه بیتشان بی تدبیری مسئولین است ولی شاهکار خودشان برای کاهش را بیان نمی کنند و قس علی هذا تنها چیزی که برای شما تحلیل گران مطرح نیست دامن زدن به بی اعتمادی است
Iran, Islamic Republic of
چرا برخی فرافکنی می کنند. خود دولتمردان اعلام کرده اند که تحریم ها را دور زده اند و توانسته اند آن را با موفقیت مدیریت کنند. پس دلیلی باقی نمی ماند که بی تدبیری دولت در بازارهای ارز و سکه و مسکن و تورم را گردن تحریم بیاندازیم.
Iran, Islamic Republic of
دولت باید اعلام کند توان مدیریت اقتصاد را ندارد و با این کار تا حدودی درد مردم از گرانی و تورم و به هم ریختگی بازار کاهش می یابد.
Iran, Islamic Republic of
آقای وزیر دست شما درد نکند که جهاد گونه بازار را رصد میکنید. هرگاه وقت آن شد که عمل کنید بگویید تا مردم برای این بیدار شدن شما گوسفند سر ببرند.
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم انقلاي در ديدار با سران دستگاه قضايي فرمودند كه مسولان حقا و انصافا تمام تلاش را براي مقايله با تحريم ها انجام داده اند.حالا شما چه مي گوييد كه مدعي بي تدبيري دولت هستيد؟
چرا دولتمردان ادعای افزایش ارزش همه چیز را دارند اما پول ملی (ریال سابق) باید ارزشش روز به روز کمتر شود
افتضاحات دولت در مسائل اقتصادی و تأمین معیشت مردم ربطی به تحریم ها نداره. این رو اکثر کارشناسای حوزه اقتصاد اذعان دارن.
نظر دهنده ها بیخود از سخنان رهبری سوءاستفاده نکنند.