سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰
۱

دفاع بقایی از ناکامی‌های مناطق آزاد

چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب: 309477
دبیر سابق شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم تودیع خود با دفاع از عملکرد خود در ۴ سال فعالیت خود و دلایلی که باعث برخی ناکامی ها در این مناطق شد گفت: قرار بود اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در جزیره کیش برگزار شود اما با جوسازی رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور که به دروغ اعلام کرده بودند که ۴۵۰ میلیون یورو صرف ساخت تالار بین المللی کیش می شود این اتفاق نیافتاد و این موضوع به مناطق آزاد ضربه بزرگی زد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حمید بقایی بعدازظهر امروز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دفاع عملکرد دبیرخانه مناطق آزاد در چهار سال اخیر و جایگاه خوب آن اظهار داشت: در شورای پیشین تعداد وزرای زیادی عضو این شورا بودند و جلسات به کندی تشکیل می شد و عملی شدن تصمیمات به تعویق می افتاد اما در دولت دهم این شورا با بازتعریف جدید سبک تر شد و توانست تصمیمات قاطع و اجرایی اتخاذ کند.

مناطق آزاد ارس و انزلی بدون کارشناسی دقیق به جمع مناطق آزاد اضافه شد

وی با تاکید براینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل فرابخشی بودن چالشهای بسیاری دارند که در طول ۴ سال گذشته مسائل آنها به خوبی پیگیری شده و پیش رفته است، درباره تغییرات و اتفاقات سالهای دبیری خود توضیح داد: در طول چند سال گذشته دو منطقه آزاد ارس و انزلی بدون کارشناسی دقیق به جمع مناطق آزاد اضافه شد و این درحالی است که رویکرد ما افزودن به تعداد این مناطق نبود.

بقایی افزود: منطقه ویژه چابهار یک منطقه بن بست است که مشکل کشتیرانی و تاسیس فرودگاه جدید دارد و راه حل اصلی آن ایجاد یک کریدور راه آهن بود که احداث آن در دولت دهم شکل گرفت.

وی در مورد منطقه آزاد قشم گفت: تاسیس پل خلیج فارس در این منطقه تبدیل به یک معضل ۴۵ ساله شده بود که در دولت دهم اجرای آن آغاز شد و قرار است با سرعت فعلی در سال ۹۳ به بهره برداری برسد؛ قرارگاه خاتم الانبیا مسئول اجرای این کار است که ۱۵۰ میلیارد تومان از سهم دولت برای این پروژه پرداخت شده و باقی مانده آن از سوی این قرارگاه تامین خواهد شد.

جوسازی رئیس سازمان بازرسی به مناطق آزاد ضربه زد

بقایی در مورد منطقه آزاد کیش نیز گفت: قرار بود این جزیزه به یک مرکز تجاری و محل برگزاری همایش ها و سمینارها و یک قطب گردشگری تبدیل شود اما بخشی از زیرساختهای آن هنوز ضعیف است.

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که باید در جزیره انجام شود ساخت یک تالار بین المللی برای همایش های منطقه ای است چرا که برخی ایرانیها همایش های خود را در امارات برگزار می کنند، ادامه داد: قرار بود اجلاس سران عدم تعهد در این جزیره برگزار شود اما این اتفاق نیافتد؛ به دلیل جوسازی رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور که به دروغ اعلام کرده بودند ۴۵۰ میلیون یورو صرف ساخت این تالار خواهد شد. اما چنین نبود و همین موضوع به مناطق آزاد ضربه بزرگی زد.

وی در مورد منطقه آزاد اروند گفت: بیشترین تامین کالای مورد نیاز کشور عراق از این منطقه انجام می شود در حالی که ۳ بندر ماهشهر، امام خمینی و آبادان نیز در این منطقه مشغول به فعالیت هستند که دو منطقه ماهشهر و امام خمینی به عنوان مناطق ویژه اقتصادی شناخته می شوند.

دبیر سابق شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره مزیت این منطقه نیز خاطرنشان کرد: ایران باید ۱۸ کیلومتر خط راه آهن در خاک بصره ایجاد کند اما مرز در دست انگلیسی ها است و با آنکه ما حاضر به ارائه کمک توسعه ای بودیم اما این کار هنوز انجام نشده است؛ البته در این بخش برخی از مسائل باید از راه دیپلماتیک حل شود و اگر این اتفاق بیافتد ایران در خط اروند به خط سراسری عراق متصل خواهد شد.

سازمان محیط زیست به سازمان محیط ایست تبدیل شد

به گزارش مهر، بقایی در بخشی دیگر از اظهارات خود به مشکل راه اندازی بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی اشاره و تصریح کرد: معتقدیم ایجاد این بندر یک کار شدنی است و تصمیم گرفته شده بود یک بندر تجاری راه اندازی شود اما در رقابتهای بین دستگاهی باقی ماند و در مواردی پای سازمان محیط زیست به آن کشیده شد.

وی با انتقاد از عملکرد محیط زیست در ارتباط با این بندر گفت: سازمان محیط زیست در برخی موارد تبدیل به سازمان محیط "ایست" شد و با آنکه این بندر فعالیتی مشابه فعالیت بندر انزلی داشت اما برای فعالیتهای بندر کاسپین مانع تراشی کرد.

ارتباطات سیاسی منطقه آزاد ارس خوب نیست

دبیر سابق شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره منطقه آزاد ارس نیز گفت: این منطقه بهترین وضعیت ممکن از نظر جذب سرمایه گذاری را دارد و ارتباط خوبی با آذربایجان، ترکیه و نخجوان خواهد داشت و برخی تجار ترکیه ای در این منطقه کارخانه راه اندازی کردند که می تواند برای جذب ۳ میلیارد دلار بودجه جمهوری نخجوان برنامه ریزی کند؛ هرچند که در این زمینه ارتباطات سیاسی خوب نیست.

وی در مورد منطقه جدید ماکو گفت: به نظر ما این منطقه باید کوچکتر از این باشد چرا که وجود شهرها و روستاها در مناطق آزاد تجاری معضلات شهری را خواهد داشت.

بقایی افزود: ما چندان بر روی مناطق ویژه تسلط نداریم چرا که این مناطق خصوصی و در اختیار دستگاههای دیگر هستند و تنها امور آنها ر ا رتق و فتق می کنیم.

وی درباره اصلاحات ساختاری انجام شده در مناطق آزاد در دوران دبیری خود گفت: هیات مدیره این مناطق بسیار کوچک و صوری بود و ما شخصیتهای حقوقی را مانند رئیس بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی و استانداران را به این هیاتها افزودیم تا قدرت عملیاتی را افزایش دهیم.

تاثیر منفی تحریم ها بر عملکرد مناطق آزاد

به اعتقاد بقایی چون مناطق آزاد بخشی از اقتصاد کشور هستند، تحریم های جدید بر عملکرد آنها تاثیر خواهد گذاشت.

دبیر سابق شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تحریم های جدید علیه ایران کاملا هوشمند است که نفت کشور و بانک مرکزی را دربرگرفته و در چنین شرایطی جابجایی و نقل و انتقال پول اساسی ترین مشکل مناطق آزاد است.

وی تصریح کرد: تراکنش های مالی کشور به صورت دقیق ثبت و دنبال می شود و علی رغم ادعای برخی هیچ ارتباطی به قطعنامه های صادر شده علیه کشور ندارد.

به گفته بقایی تحریم های اقتصادی صرفا براساس تصمیمات کنگره امریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده است و غربی ها در حال آزمایش توان اقتصادی خود هستند.

وی ادامه داد: ایران یک کریدور ارتباطی خوب است که مناطق مختلف را به یکدیگر وصل می کند اما در شرایط فعلی تحریم مناطق آزاد تجاری نمی توانند معجزه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مخصوصا چابهار!