دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۵
۲

جان تازه‌ای که رئیسی به حمل‌ونقل عمومی تهران بخشید

يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 881901
شهید آیت‌الله رئیسی در بحث حمایت‌های مالی از شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های نو اهتمام ویژه‌ای داشتند، به‌گونه‌ای که در موضوع خرید دو هزار و 500 اتوبوس از کشور چین در بخش ارزی و هماهنگی با بانک مرکزی آیت‌الله رئیسی اقدامات خاصی انجام دادند.
جان تازه‌ای که رئیسی به حمل‌ونقل عمومی تهران بخشید
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، شهید آیت‌الله رئیسی در سه سال اخیر، اقدامات بنیادینی را در عرصه مدیریت شهری رقم زد که قطعاً تا سالیان سال خیرات و برکات تصمیمات ایشان در تهران و سایر کلانشهرها ماندگار است.

 آیت‌الله شهید رئیسی با کلیدواژه‌ خدمت، حمایت از محرومان و عدالت‌خواهی، دولت سیزدهم را تشکیل داد و در راه خدمت نیز به مقام والای شهادت نایل شد. دولت سیزدهم در شرایطی در سال ۱۴۰۰ روی کار آمد که شهر تهران از نظر ارائه خدمات به شهروندان و میزان آسیب‌های اجتماعی، ایام پرچالشی را از سر می‌گذراند.

اتوبوس‌های تهران نه‌تنها در دوره قبلی مدیریت شهری افزایش نیافته بود؛ بلکه تعداد اتوبوس‌های فعال در ابرشهر تهران هم به عنوان پایتخت جهان اسلام به کمتر از هزار دستگاه می‌رسید و با اینکه عمده شهروندان به دلیل شرایط کرونایی به جای استفاده از حمل‌ونقل عمومی از خودروی شخصی استفاده می‌کردند اما با این حال داد انتقاد اتوبوس‌سوارها از میزان معطلی در ایستگاه بلند شده بود؛ اما واقعیت این بود که تهران اتوبوس بیشتری نداشت.

مترو نیز اوضاع خوبی نداشت و کمبود واگن سبب شده بود تا مسافران مترو دقایق زیادی را در ایستگاه مترو معطل بمانند و تازه اگر واگنی خالی بود سوار شوند و به مقصد خود برسند. مدیران شهری هم به واسطه شیوع کرونا و اثرات آن، توانی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها نداشتند و رایزنی‌های مختلف‌شان با دولت و مسئولان دولتی نیز راه به جایی نبرد و حتی مدیران پیشین دست به قلم شده و در نامه به شخص رئیس‌جمهور وقت، خواهان کمک دولت به مترو شدند. کمکی که هیچ‌گاه مشخص نشد که انجام شد یا خیر؟!

 خون تازه در شریان‌های حمل‌ونقل عمومی تهران  با تدبیر رئیس‌جمهور شهید
مدیران دوره‌های قبل دولتی در حالی دست رد به خواهش نمایندگان شهری چند میلیونی زدند که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد کاهش آلودگی هوا و رفع مشکل ترافیک دو درخواست اول شهروندان تهرانی از مدیران است،‌ دو درخواستی که لازمه پاسخگویی به آنها توسعه حمل‌ونقل عمومی بود،‌ توسعه‌ای که بدون کمک دولت ابتر می‌ماند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی،‌ ایشان توجه ویژه‌ای به تهران داشت؛ به‌گونه‌ای که در مراسم افتتاح چند ایستگاه مترو و آغاز حفر مکانیزه خط ده مترو و افتتاح متروی پرند شخصاً حضور داشت و در این مراسم‌ها به موضوع توسعه حمل‌ونقل در تهران تاکید ویژه‌ای داشت؛ حتی در بازدیدی از خط متروی پرند، دستور پیگیری و سرعت در افتتاح این خط را صادر کرد که بلافاصله پس از سال‌ها این خط با دستور رئیس‌جمهور به افتتاح رسید و دغدغه و انتظار ۱۸ساله مردم پرند به تحقق پیوست.

شهید آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح ایستگاه متروی پرند از همه مسئولان و دست‌اندرکارانی که با تلاش برای اجرای این وعده، جلوه‌ای از صادق‌الوعد بودن دولت را به نمایش گذاشته و باعث خرسندی و ارتقای امید مردم شدند، قدردانی کرد، اما جای این سؤال نیز وجود دارد که آیا طرح‌ها و پروژه‌ها با تلاش جهادی و با روحیه بسیجی نمی‌توانست زودتر به سرانجام برسد که حالا با یک همت و توجه شهید جمهور این امر محقق شد؟

شهید رئیسی حمایت از شهرداری تهران برای اجرای طرح‌های بهبود وضعیت زندگی در تهران را سرعت داد؛ به‌گونه‌ای که با حمایت ویژه قرارداد خرید ۶۳۰ واگن مترو از چین که حدود پنج سال در محاق بود را به جریان انداخت و سعی کرد تا با هماهنگی با بانک مرکزی راهی برای توسعه حمل‌ونقل برقی در تهران ایجاد کند که همه این اقدامات به ثمر نشست و در حالی درخت خدماتش در حوزه مدیریت شهری به زودی به بار نشسته و میوه خواهد داد که رئیس‌جمهور شهید نمی‌تواند ثمره خدماتش را ببیند.

توجه ویژه به مترو و حضور در افتتاح‌های مختلف
محسن هرمزی معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در مورد جزئیات توجه ویژه آیت‌الله رئیسی به حمل‌ونقل عمومی تهران با اشاره به بازدید ایشان از روند ساخت مترو پرند در جریان سفر استانی‌اش می‌گوید: رئیس‌جمهور شهید نگاه و توجه خاصی به حمل‌ونقل عمومی به خصوص مترو داشتند، به‌گونه‌ای که با دستور شخص ایشان گره تکمیل متروی پرند بعد از ۱۸ سال باز شد و این در حالی است که با کمک دولت خطوط فعلی نیز تکمیل شد. وی با اشاره به نقش رئیس‌جمهور شهید در قرارداد خرید ۶۳۰ واگن با تأکید بر اینکه با دستور شخص ایشان گره پنج‌ساله واگن‌های مترو حل شد، افزود: به یاد دارم‌ که در مسیر بازدید از متروی پرند گزارشی از وضعیت برقی‌سازی و تأثیر آن در کاهش آلودگی ارائه کرده و این مسئله سبب شد که آیت‌الله رئیسی در روند برقی‌سازی اتوبوس و تاکسی‌ها به شهرداری تهران‌ کمک کند و حالا بسیار ناراحتم که آیت‌الله رئیسی ثمره این قرارداد را نمی‌بینند؛ چراکه قرارداد چین در جریان است و ایشان در آیین ورود این خودروها حاضر نیستند؛ اما از یاد نخواهیم برد که برقی‌سازی در تهران ثمره نگاه ویژه رئیس‌جمهور است.

پرداخت سهم دولت در خرید اتوبوس در دولت رئیسی
مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در مورد اقدامات رئیس‌جمهور شهید در حوزه اتوبوسرانی می‌گوید: براساس قانون، دولت در زمینه تأمین اتوبوس سهم ۸۰درصد دارد یعنی باید ۸۰درصد قیمت یک اتوبوس را پرداخت کند که این مهم در دولت گذشته مغفول مانده بود و سبب شد تا شاهد عقب‌ماندگی شدید در امر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باشیم؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با مدیریت آیت‌الله رئیسی، دولت متعهد شد که سهم خود در تأمین اتوبوس برای شهرداری‌های سراسر کشور را پرداخت کند که از این میان سهم شهرداری تهران بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس بود که تاکنون ۲۷۱ دستگاه اتوبوس تحویل داده شده است.

وی افزود: شهید آیت‌الله رئیسی در بحث حمایت‌های مالی از شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های نو اهتمام ویژه‌ای داشتند، به‌گونه‌ای که در موضوع خرید دو هزار و 500 اتوبوس از کشور چین در بخش ارزی و هماهنگی با بانک مرکزی آیت‌الله رئیسی اقدامات خاصی انجام دادند.

بهره‌مندی شهرداری تهران از موهبت مدیریت شهید رئیسی
احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران هم به تسنیم گفت: در دولت سیزدهم‌، با حضور رئیس‌جمهور پرتلاش‌مان آقای رئیسی، اتفاقات خوبی در حوزه مدیریت شهری همه شهرها از جمله تهران، رقم خورد.

صادقی ادامه داد: با توجه به اینکه بنده زمانی مسئولیت دبیرخانه شورای عالی استان‌ها را داشتم، به خاطر دارم که آقای رئیسی اوایل آغاز به کار دولت سیزدهم، موضوع عوارض آلایندگی‌ها که سالیان‌ سال به شهرهای ذیل این قانون از جمله اهواز و آبادان،‌ پرداخته نمی‌شد را در دستورکار قرار داد و پرداخت آنها انجام شد.

وی افزود: شهرداری تهران از موهبت مدیریت شهید رئیسی بهره‌مند و با حمایت وی کارهای بزرگی انجام شد که می‌توان به توسعه حمل‌ونقل عمومی و قرارداد بزرگ حمل‌ونقل تهران با چین اشاره کرد؛ در این راستا وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مأموریت پیدا کردند که در حوزه حمل‌ونقل عمومی به شهرداری تهران کمک کنند. در موضوع عقد قرارداد حمل‌ونقل عمومی با چین نیز همه دست‌اندرکاران اقتصادی می‌دانند که اگر نظارت و همراهی دولت، همراهی وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی نبود، نمی‌شد چنین قراردادی را منعقد کرد و به تدریج شاهد ورود نخستین محموله‌های حمل‌ونقلی به کشورمان در سال جاری خواهیم بود؛ این نویدی است که امروز به پشتوانه حمایت‌های آقای رئیسی می‌توانیم به مردم شهر تهران بدهیم.

رئیس‌جمهورِ شهید شخصاً پیگیر ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده‌ در تهران بود
اما حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید از بازگشایی گره‌های شهر تهران فقط به حوزه حمل‌ونقل عمومی محدود نمی‌شود. 
سخنگوی شهرداری تهران در این خصوص با اشاره به تعامل دولت و مدیریت شهری برای نوسازی بافت فرسوده در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی به ایسنا گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در ۳۰ ماه گذشته با همراهی دولت سیزدهم در پایتخت رخ داد، حرکت پُرشتاب برای افزایش آمار صدور پروانه و تخریب و بازسازی ساختمان‌های فرسوده بود. 

عبدالمطهر محمدخانی با یادآوری اینکه شخص رئیس‌جمهورِ شهید، پیگیر ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده‌ تهران بود، افزود: در آخرین جلسه هیئت دولت نیز که باحضور آْیت الله رئیسی برگزار شد، آن‌طور که نقل کرده‌اند ایشان مؤکداً پیگیر نوسازی و اعمال بسته‌های تشویقی برای مالکان ساختمان‌های در معرض خطر بودند.

محمدخانی با بیان آنکه از سال گذشته و با ابلاغ بسته‌های تشویقی برای بافت فرسوده، آمار صدور پروانه به‌طور معناداری افزایش پیدا کرد، ادامه داد: سال ۱۴۰۰ بدترین سال برای صنعت ساختمان بود. تنها کمتر از پنج‌هزار و 700 ساختمان در تهران موفق شدند جواز دریافت کنند که کمترین آمار در یک دهه گذشته بود.

وی، سیاست‌ «ساختمان‌نسازی» را که از جانب مدیریت قبلی شهری و دولت اعتدال پیگیری می‌شد، بر رکود بی‌سابقه صنعت ساختمان مؤثر دانست و اظهار داشت: وزیری متولی حوزه مسکن در کشور بود که به نساختن حتی یک خانه در دوران صدارت خود افتخار می‌کرد! همین اتفاق موجب فرسوده شدن و نجومی شدن قیمت ساختمان‌های پایتخت شد.
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر آنکه درست در نقطه مقابل این تفکر، شهید بزرگوار آیت‌الله رئیسی قرار داشت، گفت: با پیگیری‌های ایشان، بسته مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده ابلاغ شد. به این ترتیب آمار صدور پروانه بعد از گذشت یک دهه در تهران، دوباره صعودی شد و می‌توان گفت حالا تا حدی صنعت ساختمان از رکود خارج شده است.
محمدخانی با اشاره به آغاز عملیات ساخت بالغ بر ۲۰۰هزار واحد مسکونی بیان داشت: در واپسین اقدام قرار بود کلنگ‌زنی ساخت این تعداد واحد مسکونی با حضور رئیس‌جمهور فقید بر زمین زده شود که با شهادت ایشان، این حسرت و اندوه برای ما باقی ماند. 

وی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند هیچ‌کدام از کارها پس از شهادت آیت‌الله رئیسی نباید مختل شود، ادامه داد: عملیات ساخت این ۲۰۰هزار واحد مسکونی نیز به‌هیچ عنوان متوقف نخواهد شد و به‌زودی در روزهای آتی با حضور شهردار تهران و یکی از مسئولان دولت کلنگ‌زنی انجام می‌پذیرد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران درباره خصوصیات این ۲۰۰هزار واحد مسکونی نیز گفت: این واحدها در قالب برنامه نهضت ملی مسکن ساخته و شهرداری تهران به‌عنوان مرجع صدور پروانه، تسهیلگری خواهد کرد. عمده این واحدها در مناطق مختلف پایتخت و بیشتر آنها در جنوب شهر ساخته می‌شود.

محمدخانی ابراز امیدواری کرد با ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی، اندکی از مشکلات و گرفتاری‌های بازار مسکن در شهر تهران کاسته شود.
https://jahannews.com/vdce7z8vzjh8voi.b9bj.html
jahannews.com/vdce7z8vzjh8voi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نعمت بزرگی را از دست دادیم.
Iran, Islamic Republic of
روحشون شاد و در آرامش باشه