چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

فشار خون نارسایی قلبی را افزایش‌می‌دهد

يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 281356
متخصص قلب و عروق گفت: فشار خون بالای مزمن، احتمال نارسایی قلبی را در افراد که مبتلا به این بیماری هستند، افزایش می دهد.
فشار خون نارسایی قلبی را افزایش‌می‌دهد
به گزارش جهان، مسعود قاسمی در گفت وگو با ايرنا افزود: نارسایی قلبی در صورت درمان نشدن منجر به سکته قلبی می شود. نارسایی قلبی به علت ناتوانایی قلب در پمپاژ کافی خون برای رفع نیاز بافت ها به اکسیژن و مواد مغذی ایجاد می­شود. نرسیدن خون و اکسیژن کافی به یک منطقه از قلب را سکته قلبی می گویند. بر اثر این عمل آن منطقه از قلب دچار صدمه دائمی یا مرگ سلولی می شود.
 
به گفته وی، فشار خون بالا همچنین باعث پارگی و افزایش احتمال خونریزی داخل مغز می شود و فرد حتی ممکن است دچار سکته مغزی می شود. سه عامل نارسایی قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی در زندگی بشری بسیار تاثیرگذار است که راندمان فعالیت های روزانه را کاهش می دهد و در نهایت منجر به مرگ فرد می شود.
 
این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه افزایش فشار شریانی معمولا فشار خون محسوب می شود، ادامه داد: بالا رفتن غیر طبیعی فشار خون شریانی نسبت به شرایط طبیعی سن و جنس افراد تعریف می شود و بطور کلی در افراد بزرگسال، فشار خون بالاتر از 140 میلیمتر جیوه و بالاتر از 90 میلیمتر جیوه افزایش فشار خون شریانی است.
 
وی گفت: فشار خون بالا در جوامع معاصر بسیار شایع است و آمارها نشان می دهند که تا سن 70 سالگی حدود 80 درصد جامعه بشری فشار خون بالا دارند.
 
قاسمی افزود: فشار خون در مراحل اولیه فاقد علامت است و بسیاری از افراد فشار خون دارند، بدون آنکه از بیماری خود مطلع باشند.
 
وی با اشاره به اینکه مهمترین نکته ای که باید به آن توجه داشت اندازه گیری منظم فشار خون است ادامه داد: افراد جوان سالیانه باید یک بار فشار خون خود را اندازه گیری کنند و افراد سن 30 و بالاتر نیز در صورت اینکه افزایش نسبی را نشان دهد، ضرورت قطعی دارد که بطور مرتب فشار خون خود را کنترل کنند.
 
به گفته قاسمی، فشار خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود که فشار خون ثانویه در صورتی بروز می کند که فرد دچار بیماری کلیه، تنگی شریان های کلیه، بیماری فوق کلیوی، پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید و بیماری مادرزادی تنگی شریان آئورت است.
 
وی افزود: شایع ترین فشار خون نوع اولیه است که در سنین بالاتر شروع می شود که عواملی از جمله نوع زندگی، تعذیه مناسب، ورزش، عدم استعمال سیگار و دخانیات و دوری از استرس و اضطراب در ابتلا به این بیماری دخیل است.
 
به گفته متخصص قلب و عروق، فشار خون مطلوب 12 روی 8 است که در میان بزرگسالان این میزان فشار خون بسیار خوب و مطلوب در نظر گرفته می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *