دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰
۳

نودل بخوریم یا نخوریم؟

يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 881965
نودل که به تازگی در دل و سفره ایرانی‌ها جا باز کرده غذایی خوشمزه و متفاوت است؛ جدید و متفاوت بودن آن باعث شده بسیار از مردم به دنبال تاثیر آن بر سلامت بدن باشند.
نودل بخوریم یا نخوریم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، نودل یکی از غذا‌های محبوب در دنیاست و محبوبیت آن هر روز رو به افزایش است، به طوری که طبق گزارش انجمن جهانی نودل فوری، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۲۱ میلیارد وعده نودل خورده شده که حدود ۱۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ بود. این مقدار برابر با غذای مصرفی ۲ سال مردم ایران است!

نودل علاوه بر این که به تنهایی یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود، قابلیت ترکیب شدن آن با انواع مواد غذایی مثل سبزیجات، گوشت، مرغ، تخم مرغ و... باعث شده مثل برنج و ماکارونی به عنوان یک پایه انواع غذا‌ها به یک عضو جدا نشدنی در سبد مصرف مردم کشور‌های مختلف تبدیل شود.

این موضوع به دلیل ویژگی‌هایی مثل سریع، مغذی، سالم و خوشمزه بودن نودل است و باعث شده در دل مردم ایران هم جا باز کند. مثل هر غذای جدید دیگری که وارد فرهنگ کشورمان می‌شود ترس از سالم بودن یا نبودن آن هم به دغدغه‌ای برای مردم تبدیل شده است که در این گزارش قصد داریم به فواید و مضرات آن بپردازیم.

بدون ماده نگهدارنده
عامه مردم تصور می‌کنند ماده غذایی که در یخچال نگهداری نمی‌شود، ماندگاری بالایی دارد و یک فست فود با زمان آماده سازی کم است، باید مواد نگه دارنده داشته باشد، اما نودل اینطور نیست. جالب است بدانید نودل به دلیل دمای پخت بالا و بسته بندی ۳ لایه آلومینیومی خاصی که دارد می‌تواند برای مدت طولانی و بدون هیج ماده نگه دارنده‌ای سالم بماند.

این محصول که تنها از ترکیب آرد سبوس دار گندم و آب ساخته شده  بسته بندی خاصی دارد که به دلیل خارج کردن تمام اکسیژن موجود در بسته و ساختار ۳ لایه آلمینیومی آن، محصول تولیدی را از مواد نگه دارنده بی‌نیاز می‌کند پس نگران هر گونه آلودگی، مواد افزودنی و نگه دارنده نباشید.

این فراورده حاصل از محصولات کشاورزی بدون هیچ افزودنی مصنوعی تولید می‌شود. نودل‌های تولید شده در ایران همگی شامل دو بخش کیک نودل و چاشنی هستند. کیک نودل یا همان رشته‌های نودل، خمیری از جنس آرد سبوسدار گندم است درست مانند نان، که طی فرایند پخت رطوبت خود را در دمای بالا از دست داده و در بسته بندی‌های مخصوص قرار می‌گیرد، راهی برای ورود رطوبت و ایجاد الودگی ندارد.

بسته کوچک چاشنی که در کنار این رشته به صورت مجزا وجود دارد ترکیبی از سبزیجات خشک، ادویه‌جات، عصاره‌های مرغ یا گوشت و کمی نمک است که بسته به طعم تغییر می‌کند؛ همچنین در بسته‌های چاشنی نوع خاصی از مخمر به کار برده می‌شود که این نوع از مخمر فواید زیادی برای بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن، تامین پروتئین غذا و تامین ویتامین (ب) به همراه دارد.

موتور افزایش متابولیسم
اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد دارند با خوردن غذا متابولیسم بدن خود را بالا ببرند، نودل می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد. یک غذای سریع و فوری که باعث افزایش توانایی بدن در تبدیل غذا به انرژی شده و در نتیجه می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن کمک کند؛ همین موضوع نودل را به یک انتخاب جذاب برای ورزشکاران تبدیل می‌کند.

کربوهیدرات موجود در رشته‌های نودل تنها از نوع کربوهیدرات پیچیده است که ارزش بسیار بالایی برای سلامت بدن دارد. برخلاف کربوهیدرات‌های ساده، کربوهیدرات‌های پیجیده فرایند جذب طولانی تری دارند و می‌توانند برای مدت طولانی‌تری انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند.

یک بسته انرژی برای روز
یکی از ویژگی‌های این غذا که باعث محبوبیت آن در آسیای شرقی شده داشتن کربوهیدرات است. این کربوهیدرات اگر در ساعات ابتدایی روز دریافت شود انرژی لازم برای روز شما را تامین خواهد کرد. همین موضوع سال‌هاست که نودل را به غذایی برای تمام وعده‌ها، حتی صبحانه، تبدیل کرده است.

دوستی با سیستم گوارشی
نودل مقدار قابل توجهی از فیبر را در خود جا داده و همین موضوع به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند. نتیجه وجود این فیبر بالا کمک به کنترل مشکلاتی مانند یبوست و رفع بیماری‌های گوارشی دیگر مانند سنگینی معده است و حتی از بروز برخی مشکلات معده مانند سوزش معده و ضعف‌های شکمی پیشگیری کند.

بالاخره نودل بخوریم یا نه؟
در مجموع نودل تفاوت چندانی با سایر  محصولات آرد گندم مثل نان یا ماکارونی ندارد و می‌توانید آن را فراورده‌ای متفاوت و جدید از آرد گندم در نظر بگیرید. همانطور که می‌دانید باید سالم‌ترین خوراکی‌ها از جمله سبزیجات، گوشت و برنج را نیز به تعادل مصرف کرد و زیاده روی در هر کدام از آن‌ها می‌تواند منجر به ایجاد آسیب به سلامتی بدن شود. پس با خیال آسوده میتوانید نودل را به سبد غذایی خود اضافه کنید و از این غذای جدید خوشمزه لذت ببرید.
https://jahannews.com/vdcepz8vnjh8voi.b9bj.html
jahannews.com/vdcepz8vnjh8voi.b9bj.html
برچسب ها: نودل ماکارونی غذا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تبلیغات بود ؟
Iran, Islamic Republic of
شک نکن!
محمد
Iran, Islamic Republic of
فوق العاده بده و روده رو نابود میکنه ولی چون اقتصادی هست مردم میخورند