دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 Jun 2024
 
۰

قانون اساسی درباره فقدان رئیس‌جمهور چه می‌گوید؟

دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 881135
بر اساس اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی، پس از فوت رئیس جمهور، باید معاون اول رئیس جمهور، با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده گیرد.
قانون درباره فقدان رئیس‌جمهور چه می‌گوید؟
به گزارش جهان نيوز، بر اساس اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی، پس از فوت رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

در اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی آمده است: «در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می کند».
https://jahannews.com/vdcdsf0jkyt0jf6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdsf0jkyt0jf6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *