شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 Jun 2024
 
۰
۲

برکناری ۱۰ مدیرکل‌ ناکارآمد در مازندران

شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 880841
در سفر رئیس جمهور به مازندران 400 واحد تولیدی از جمله کارخانه چوب و کاغذ به مدار اقتصاد بازگشت.
برکناری ۱۰ مدیرکل‌ ناکارآمد در مازندران
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایران، پنجشنبه گذشته، مازندران شانزدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور بود؛ سفری که با احصای نیازمندی‌های این استان ترتیب داده شد و براین اساس، برخی از مهم‌ترین گره‌های توسعه‌ای این استان سرسبز در همین سفر باز شد. مهم‌ترین این گره‌گشایی را می‌توان احیای 395 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان برشمرد که 9 هزار و 564 فرصت شغلی برای مازندرانی‌ها ایجاد کرد. نقطه اوج این اتفاق، احیای کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران است؛ واحدی استراتژیک که به دلیل سوءمدیریت‌ها با قیمت‌گذاری 480 میلیارد تومانی در مسیر واگذاری قرار داشت. اما امروز نه تنها ظرفیت تولید این کارخانه از 4 هزار و 700 تن به 120 هزار تن رسید، بلکه ارزش ریالی آن نیز به 11هزار میلیارد تومان رسید. افتتاح بیمارستان 300 تختخوابی قائمشهر به عنوان یک طرح نیمه تمام 18 ساله و علاوه بر آن، اضافه شدن 574 تخت بیمارستانی در استان و در کنار آن، بهره‌برداری از 350 گلخانه روستایی که زمینه ساز افزایش10برابری تولید و بهره‌وری روستایی در مازندران می‌شود، از طرح‌هایی است که با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. براین اساس، با نگاهی به آنچه در سفر مازندران رخ داد، بویژه احیای کارخانه مهم و ملی صنایع چوب و کاغذ، می‌توان سفرهای استانی دولت و رئیس جمهور را سفرهای احیا دانست. این احیا البته فقط موقوف به واحدهای تولیدی و صنعتی نیست، بلکه اساساً خود استان مقصد سفر است که در مسیر احیا قرار می‌گیرد؛ فرایندی که در سایر استان‌های کشور نیز دیده می‌شود. از این روست که می‌توان دولت سیزدهم را علاوه بر مردمی و انقلابی بودن، «دولت احیا» نیز توصیف کرد.
 
رئیس جمهور در سفر دو روزه خود به مازندران، با مردم دو شهر این استان دیدار کرد. سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه در اجتماع باشکوه مردم ساری حضور یافت و دیدار با مردم غرب استان و حضور در اجتماع باشکوه مردم نوشهر نیز روز گذشته برگزار شد. رئیس جمهور در ساری، با اشاره به اینکه در دور اول سفرها برای نیازهای شناسایی شده استان تصمیمات خوبی اتخاذ و بر اساس آنها اقدامات خوبی انجام شده است، احیای 395 واحد تولیدی، آبگیری 5 هزار هکتار از تالاب میانکاله و افزایش 1700 مگاواتی تولید برق را در 3 نیروگاه استان از جمله اقدامات دولت در راستای توسعه استان عنوان کرد.

وی با اشاره به در دست احداث بودن 8 هزار و 300 واحد مسکونی در استان مازندران، تصریح کرد: یکی از نکات مهم در مازندران حفاظت از منابع طبیعی، مراتع و جنگل‌هاست تا مورد دست‌اندازی سوداگران و زمین‌خواران قرار نگیرد. باید با قاطعیت با سودجویان در این زمینه برخورد شده و دست متعدیان به طبیعت و منابع طبیعی قطع شود. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز میان همه بخش‌های کشور برای برخورد قاطع با سوداگران و سودجویان اجماع وجود دارد، گفت: همه اجماع دارند که از حقوق مردم در این زمینه به طور جدی دفاع و صیانت کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز در کشور برای مبارزه قاطع با فساد و کژی‌ها اجماع وجود دارد و پیام این اجماع برای مردم امید و برای متخلفان و مفسدان تهدید است. وی اظهار کرد: امروز هم در کشور مصمم هستیم که دست افراد فاسد را از دست‌اندازی به اموال عمومی قطع کرده و اجازه ندهیم که سازمان‌ها و روابط اداری ما به روابط ناسالم و ارتباطات متقلبانه و متخلفانه آلوده شود.

وی با اشاره به توانمندی استان مازندران در زمینه تولید مواد غذایی اعم از برنج و مواد غذایی لبنی تصریح کرد: سیاست دولت جلوگیری از واردات بی‌رویه و استفاده از تولیدات داخلی است. رئیسی افزود: در دولت مردمی معتقدیم هیچ مشکل و مسأله‌ای در کشور وجود ندارد که راه‌حل نداشته باشد، اگر دیروز کسانی بودند که حل مسائل را به خارج از مرزها گره می‌زدند، ما می‌گوییم حل مسائل کشور به دست مردان و زنان توانای همین کشور رقم خواهد خورد چرا که بیگانگان گرهی از مشکلات هیچ کشور و ملتی باز نکرده‌اند.

اختصاص 4 هزار میلیارد تومان برای توسعه راه‌ها
رئیس جمهور جمعه گذشته هم در اجتماع باشکوه مردم نوشهر گفت: دولت همان‌طور که در سفر اول خود 3 هزار میلیارد تومان برای توسعه جاده‌های مواصلاتی استان مازندران تخصیص داد، در این سفر نیز 4 هزار میلیارد تومان دیگر برای این منظور تخصیص داده است. رئیسی همچنین به قفل شدن تعیین تکلیف شهرک صنعتی نوشهر از دهه 70 اشاره کرد و گفت: به‌دلیل تعارضات محیط زیستی، مردم از دهه 70 منتظر تعیین تکلیف این شهرک صنعتی بودند که این قفل باز شد و ان‌شاءالله تعداد زیادی کارگاه و واحد تولیدی در این شهرک فعال شده و حداقل هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.
 
سفر دولت مردمی هم با نشست‌های بسیاری همراه بود، هم با تصمیمات بسیار. تصمیماتی که پیامدهای مثبت، حتی برای کشور خواهد داشت. روز گذشته جلسه پیگیری موضوعات ویژه مازندران از جمله «رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج»، «مولدسازی پلاژهای دولتی»، «توسعه زیرساخت‌های بنادر استان»، «کالاهای رسوبی در گمرکات» و «مسائل تالاب میانکاله» با حضور رئیس جمهور در استانداری برگزار شد.

رئیس جمهور در این جلسه به وزیر جهاد کشاورزی دستور داد با به روزرسانی آمار نیاز کشور به برنج، میزان تولید و میزان مورد نیاز برای واردات، زمینه لازم برای اعمال محدودیت هوشمند در واردات برنج را فراهم کند.

مولدسازی اموال مازاد دستگاه‌ها بویژه پلاژهای دولتی و تدوین طرح اقتصادی تالاب میانکاله برای جذب سرمایه‌گذاری از دیگر دستورات رئیس جمهور در این نشست بود.  رئیسی در بازدید از بندر نوشهر هم دستوراتی در جهت توسعه آن صادر کرد.

رئیس جمهور در نشست شورای اداری، میدان دادن به مردم را نیازمند حل مشکلات بوروکراسی و مانع‌تراشی‌ها تحت عنوان کار کارشناسی عنوان کرد. رئیسی با اشاره به اینکه قانون اساسی هر گونه توسعه را فرع بر حفظ محیط زیست قرار داده، اظهارکرد: نگاه کارشناس نباید ایجاد بن‌بست باشد، بلکه کارشناس باید با نگاه حل مسأله و برای رونق تولید و ایجاد اشتغال راهگشایی و گره‌گشایی کند. وی با اشاره به زنجیره تولید و مصرف برنج تأکید کرد: این زنجیره باید به نحوی باشد که هم در حق کشاورز و مصرف کننده اجحاف نشود و هم از سوءاستفاده دلالان جلوگیری شود که این امر با سامانه‌هایی که وجود دارد، قابل کنترل و اجراست. حل مشکل کارخانه زباله‌سوز ساری، حل مشکل باغداران استان و بررسی احداث کارخانه تولید کود شیمیایی در مازندران از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در جلسه شورای اداری بود.

رئیس جمهور در نشستی با فعالان اقتصاد مردمی در روستای خرماکلا هم با اشاره به اظهارات یکی از فعالان اقتصاد مردمی درباره تفاوت 7 برابری سود تولید و توزیع برنج میان تولیدکننده و واسطه‌ها و دلالان گفت: باید هر چه سریع‌تر با بررسی دقیق زنجیره تولید تا توزیع و مصرف برنج، سازکاری برای قطع دست دلالان به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد شود.
 
سفر دولت مردمی به مازندران، غیر از احیای چندصد واحد تولیدی، رهاوردهای دیگری هم برای استان داشت که اضافه شدن قریب به هزار تخت بیمارستانی به بهداشت و درمان استان، از آن جمله است. این امر پنجشنبه گذشته و همزمان با افتتاح ساختمان جدید بیمارستان 300 تختخوابی رازی قائمشهر رقم خورد. این طرح، یک طرح نیمه تمام با عمر 18 سال بود. ساختمان جدید بیمارستان رازی قائمشهر با 800 میلیارد تومان اعتبار و با همه امکانات تخصصی از جمله 10 اتاق عمل تکمیل و تجهیز شد و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. رئیسی در حاشیه افتتاح ساختمان جدید بیمارستان رازی، از بخش‌های مختلف آن بازدید و از برخی بیماران بستری نیز عیادت کرد. همچنین ضمن افتتاح این ساختمان، 574 تخت بیمارستانی جدید در استان به صورت همزمان و از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد که بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی اطفال شمال کشور، مرکز جامع دیالیز و دانشکده دندانپزشکی بابل از جمله این طرح‌هاست.
 
بهره‌برداری از 350 گلخانه روستایی
با حضور رئیس جمهور 350 واحد گلخانه روستایی احداث شده با مشارکت مردم در شهرستان قائمشهر نیز به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این گلخانه‌ها، تولید و بهره‌وری در روستاهای شهرستان قائمشهر 7 تا 10 برابر افزایش یافته است.
 
افتتاح مجهزترین مدرسه روستایی کشور در مازندران
پنجشنبه گذشته، در روستای خرماکلای قائمشهر، بزرگترین و مجهزترین مجتمع آموزشی روستایی کشور هم با عنوان مجتمع برکت ‌زنده‌یاد مرحوم حاج حسن اصغرزاده، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. این مجتمع، یکی از مدارس نسل  جدید است که با اعتبارات دولتی، حمایت بنیاد برکت و خیرین مدرسه‌ساز ساخته و تجهیز شد. با افتتاح این مجتمع آموزشی در روستای خرماکلای استان مازندران، تعداد مدارس روستایی افتتاح‌شده در دولت مردمی به 4 هزار و 913 مدرسه رسید.
 
سفر رئیس‌جمهور به مازندران، یک برنامه داشت که مشابه آن در سفر‌های دیگر هم برگزار شد؛ جشن احیای واحدهای تولیدی. سهم مازندران احیای 395 واحد بود که 9 هزار و 564 فرصت شغلی ایجاد کرد. اما یک مورد آن دارای اهمیت ملی است؛ احیای کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران که کشور را از واردات کاغذ کتاب بی‌نیاز کرده است.
 
واگذاری به ثمن بخس!
داستان این کارخانه و فرآیندی که به احیای آن منجر شد، یکی از قصه‌های خواندنی است که غصه تولید در ایران را روایت می‌کند. واقعیت این است که کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران به دلیل اهمال‌کاری‌های دولت قبل، بویژه افزایش بی‌رویه واردات کاغذ پس از توافق هسته‌ای در مسیر تعطیلی، توقف فعالیت و بیکاری و اخراج کارگران قرار گرفت. کار به جایی رسید که این واحد تولیدی مهم که نیازهای استراتژیک کشور در زمینه کاغذ را تأمین می‌کرد، با قیمت نازل 480 میلیارد تومان در مسیر واگذاری قرار گرفته بود. یا آن‌طور که سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت روایت کرده است، «به ثمن بخس در حال واگذاری بود.» این فرآیند مغایر منافع ملی، در سال 99 با ورود آیت‌الله رئیسی در مقام رئیس قوه قضائیه به این مسأله، متوقف شد. اما در سال 1401 کارخانه‌ای که قرار بود واگذار شود تا به قولی، دولت وقت از شر آن خلاص شود، در مسیر احیا قرار گرفت. سپهر خلجی، تصمیمات مدیریتی ملی و منطقه‌ای منجر به احیای این واحد را تشریح کرد: این کارخانه، چوب مورد نیاز را نه از جنگل، بلکه از طریق کاشت درخت تأمین می‌کند و تأکید دولت و رئیس‌جمهور مبنی بر این بود که آموزش و پرورش و وزارت ارشاد کاغذهای مورد نیاز خود را از این کارخانه تأمین کنند. این فرآیند باعث شد که به گفته محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، اکنون 100 درصد کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی کشور در آموزش و پرورش، از کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران تأمین می‌شود که به منزله تأمین قطعی بازار برای محصولات آن است. این فرآیندهای احیا که شامل تصمیمات چندجانبه بود، باعث شد که ظرفیت تولید کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران که زمانی تنها 4 هزار و 700 تن بود، با افزایش حدود 30 برابری به بیش از 120 هزار تن برسد. درعین حال، کارخانه‌ای که زمانی 480 میلیارد تومان برای فروش قیمت گذاشته شده بود، حالا 11 هزار میلیارد تومان ارزشگذاری می‌شود. با نگاهی به این شرایط است که می‌توان این گفته خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت را دریافت که گفت: «ما یک چیزی از دهه از دست رفته اقتصاد می‌گوییم و شما یک چیزی می‌شنوید. عمق فاجعه و خیانت در دهه 90 را باید از نزدیک ببینید.»

همین اتفاق بود که باعث شد رئیس شورای کارگری این کارخانه، ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور که کرامت را برای کارگران احیا کرد، از همگان خواست که به احترام حجت‌الاسلام رئیسی، به صورت ایستاده او را تشویق کنند.

احیای واحدها پس از 7 سال تعطیلی
در این کارخانه، با حضور رئیس‌جمهور جشن احیای 395 واحد راکد مازندران برگزار شد. با بازگشت این واحدها به چرخه تولید، 159 هزار و 542 هزار میلیارد ریال سرمایه احیا شده است. رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: در بازدید قبلی ما از این کارخانه (چوب و کاغذ) در کمال تأسف شاهد بودیم که این واحد و بسیاری از واحدهای تولیدی تا مرز تعطیلی و بعضاً تعطیلی کامل پیش رفته بودند.

سید ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه در بازدیدی که از غرفه‌های برخی واحدها داشتیم، تاریخ تعطیلی آنها سال‌های دهه 90 بود،  اضافه کرد: شما کارگران و مدیران عزیز با کار، تلاش و فعالیت در حال ناامید کردن دشمنان و امیدوار کردن دوستان و دوستداران انقلاب هستید. شما تلاش می‌کنید اقتصاد را قوی کرده و اجازه ندهید تکانه‌ها اقتصاد کشور را تکان دهد.
https://jahannews.com/vdcgtz97qak9774.rpra.html
jahannews.com/vdcgtz97qak9774.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کارخونه ای که قرار بوده به اسم خصوصی سازی و به ثمن بخس به حراج گذاشته بشه و به قیمت ناچیز 480میلیارد فروخته بشه بعد از 10سال بازسازی و راه اندازی میشه اونم با افزایش 30برابری ظرفیت تولید که میتونه کل کاغذ مورد نیاز تولید کتب درسی آموز و پرورش را تأمین کنه. ارزش روز کارخونه هم 11هزار میلیارد تومان شده ! اونوقت یه عده خرده میگیرن که شما هم مثل حسن روحانی تقصیرها را میندازین گردن دولت قبل ! در حالی که خودشون هم میدونن برتریها و خوبیهای این دولت (با همه کاستیها و عملکردهای بعضا" ناقصش ) اصلا" قابل مقایسه با دولت قبل نیست.
Iran, Islamic Republic of
نام ببرید کدام اداره کل مدیرکلش عوض شد .