دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

بازار آهن در سال ۱۴۰۳؛ چه چیزی در انتظار فعالان این حوزه است؟

يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 876701
در این مقاله پیش بینی از بازار آهن در سال 1403 صورت گرفته و به بررسی چالش‌های این بازار در سال جدید پرداخته‌ایم.
صنعت فولاد به یکی از مهم ترین صنایع در کشور تبدیل شده است.

افرادی که در صنعت آهن‌آلات فعالیت می‌کنند، باید همواره وضعیت بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار ‌دهند. درواقع، این افراد جهت پیشبرد اهداف خود و اتخاذ تصمیمات مناسب، باید روند بازار آهن را رصد کنند و قیمت مقاطع فولادی را به‌صورت روزانه استعلام بگیرند. شایان ذکر است، با کسب اطلاع از قیمت آهن امروز و مقایسه آن با روزهای گذشته می‌توان متوجه زمان مناسب انجام معاملات شد. همچنین، با یک پیش‌بینی صحیح می‌توان به وضعیت بازار آهن در سال ۱۴۰۳ پی برد. در ادامه مطلب، به بررسی چالش‌ها و راهکارهای مناسب مخصوص فعالان بازار آهن در سال جاری پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

بررسی روند بازار آهن در سال 1402
مقاطع فولادی پرمصرف مانند میلگرد و تیرآهن در بازار آهن سال ۱۴۰۲ به‌دلیل فروش بالا دستخوش نوسانات زیادی شدند. برای مثال، میلگرد در فروردین ۱۴۰۲ در محدوده ۲۴ هزار تومان خریدوفروش می‌شد؛ اما این قیمت با رشد بی‌رویه دلار به مرز ۲۹ هزار تومان رسید. بعد از این جهش ناگهانی، یک اصلاح قیمت صورت گرفت و سپس یک رکود سنگین به بازار میلگرد تحمیل شد. وضعیت بازار تیرآهن سال گذشته نیز همچون میلگرد فراز و نشیب‌های زیادی داشت و با قیمت‌های متفاوتی در طول سال فروخته شد. بهای تیرآهن در سال ۱۴۰۲ به ازای هر شاخه، معادل ۱۵ الی ۳۰ میلیون تومان بود و در کل، تغییرات زیادی را در سال قبل ثبت کرد. به‌ این‌ ترتیب، بازار آهن در سال ۱۴۰۲ بسیار پرنوسان بود و رکود سنگینی را تجربه کرد.

پیش بینی بازار آهن در سال 1403
برای پیش ‌بینی قیمت آهن آلات در سال 1403 باید به نکات مختلفی توجه کرد. اول اینکه، به‌علت صعودی شدن قیمت دلار در سال پیش‌رو، انتظار می‌رود که قیمت آهن به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کند. بعد از این افزایش، بازار در حالت رکود قرار می‌گیرد و تقاضا برای خرید محصولات تا حد زیادی کاهش می‌یابد. برای رفع این مشکل، احتمالا محصولات اصلاح قیمت می‌خورند و با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسند. بنابراین، وضعیت بازار آهن در سال 1403 کاملا پرچالش خواهد بود و افزایش قیمت آهن، موضوعی است که کارشناسان درباره آن اتفاق نظر دارند. بر همین اساس، فعالان بازار باید خود را برای افزایش محسوس قیمت مقاطع فولادی آماده کنند و بودجه خود را با‌توجه به شرایط جدید در نظر بگیرند.

قیمت آهن آلات مختلف همواره به دلیل نوسانات سیاسی و اقتصادی دچار تغییر می شود.

بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهایی برای فعالان بازار آهن در سال 1403
فعالان بازار آهن از تولیدکنندگان گرفته تا مصرف‌کنندگان، ممکن است با چالش‌هایی در سال ۱۴۰۳ مواجه شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمبود مواد اولیه، نوسانات قیمت ارز و نرخ انرژی و همین‌طور تصمیمات آنی دولت مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. از سوی دیگر، احتمال افزایش کرایه حمل بار نیز وجود دارد که این موضوع بر قیمت نهایی معاملات تاثیر زیادی می‌گذارد. به‌این‌ترتیب، فعالان بازار آهن‌آلات در سال ۱۴۰۳ همچون سال گذشته با چالش‌ها و مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم خواهند کرد. برای بسیاری از این چالش‌ها نیز راهکار خاصی وجود ندارد؛ اما با تحلیل و پیش‌بینی درست می‌توان معاملات را به‌صورت هوشمندانه‌تری انجام داد.

ارائه توصیه‌هایی به فعالان بازار آهن در سال 1403
همان‌طورکه اشاره شد، فعالان بازار آهن در سال 1403 باید سطح آگاهی خود را بهبود بخشند و بهترین تصمیم را در راستای اهدافشان بگیرند. این افراد باید اطلاعات سیاسی و اقتصادی خود را به‌صورت مرتب به‌روز کنند و حتی به رویدادهای خارجی نیز توجه داشته باشند؛ زیرا اتفاقات مهم کشورهای دیگر می‌تواند قیمت دلار را تحت ‌تاثیر قرار دهد. برای نمونه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در پاییز سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، تاثیر قابل ‌توجهی بر روند قیمت‌گذاری دلار و آهن‌آلات تولید داخل می‌گذارد. این انتخابات با حضور نمایندگان حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برگزار می‌شود.

به احتمال زیاد جو بایدن به عنوان نماینده حزب دموکرات و دونالد ترامپ به نمایندگی از جمهوری خواهان در این انتخابات شرکت می‌کنند. در‌صورتی‌که جو بایدن در انتخابات پیروز شود، سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران تغییرات زیادی نخواهد کرد و به‌دنبال آن، آرامش نسبی به بازار بازمی‌گردد؛ اما با پیروزی دونالد ترامپ روند افزایشی دلار تداوم خواهد داشت. درواقع، ترامپ رابطه خوبی با ایران ندارد و با قدرت گرفتن او، احتمال وضع تحریم‌های جدید وجود دارد. در هر حال، فعالان حوزه آهن باید قدرت تحلیل و بررسی مسائل سیاسی و اقتصادی روز داخلی و خارجی را داشته باشند و به تجارب و برآوردهای کارشناسان خبره نیز توجه کنند.
https://jahannews.com/vdcgz397qak9uu4.rpra.html
jahannews.com/vdcgz397qak9uu4.rpra.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *