شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

سفر با قطار برای بانوان: ارائه خدمات و امکانات ویژه برای بانوان

يکشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب: 874728
سفر با قطار را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های سفر انتخاب کرد. سفری با هزینه مناسب و ایمنی بالا که خاطره مسافرتی خوش را برایتان به یادگار می‌گذارد.

قطارهایی که امروزه در ناوگان مسافربری ریلی کشور فعال هستند، با طراحی واگن‌هایی مخصوص بانوان، امکان سفری مطمئن را برای خانم‌ها فراهم کرده‌اند. برای این امر کافیست در بخش بلیط قطار چه به‌صورت اینترنتی و چه حضوری، بلیط کوپه بانوان را خریداری کنید. برای آشنایی بیشتر با چگونگی سفر با قطار برای بانوان با مطلب پیش‌رو همراه شوید.
 

آشنایی با واگن‌های مخصوص بانوان در قطار

اولین ‌بار ایده سالن مخصوص بانوان در قطار توسط شرکت قطارهای مسافری نورالرضا ارائه شد. تا پیش‌از این، گاهی ۲ تا ۳ کوپه به‌طور اختصاصی برای بانوان در‌نظر گرفته می‌شد؛ اما برای راحتی بیشتر خانم‌ها، تصمیم بر این شد که واگن‌هایی را به‌صورت کامل برای اقامت خانم‌ها در نظر بگیرند. این ایده از سال ۱۳۹۵ در کشور انجام شد. از آن زمان تاکنون، بسیاری از قطارهای مسافربری ایران، واگن‌هایی را به‌صورت اختصاصی برای خانم‌ها طراحی کرده‌اند.

امکانات واگن‌های مخصوص بانوان در قطار

خانم‌های زیادی هستند که به‌دلایل مختلف، تمایل به تنها سفر‌کردن با قطار دارند؛ به‌همین‌منظور، شرکت‌های قطارهای مسافری برای رفاه حال بانوان، واگن‌هایی را به‌صورت کامل به آن‌ها اختصاص داده‌اند. رفت‌وآمد آقایان در این واگن‌ها مجاز نیست. مهمان‌دارانی که برای این سالن‌ها در قطار انتخاب می‌شوند، همگی خانم هستند. از‌سوی‌دیگر، قطارهای ایرانی برای رفاه حال مشتریان غیرفارسی‌زبان هم مهمان‌دارانی با تسلط بر دانش زبان انگلیسی را برای فعالیت در قطارهای خود انتخاب می‌کنند. سرویس‌دهی و کیفیت خدمات ارائه‌شده در واگن‌های مخصوص بانوان، هیچ تفاوتی با واگن‌های معمولی ندارد و همگی با کیفیتی مطلوب و رضایت‌بخش انجام می‌شوند.

بر‌اساس قانون، در‌صورت خالی‌ماندن بخشی از صندلی‌های واگن‌های مخصوص بانوان و عدم تکمیل ظرفیت توسط خانم‌ها، اجازه فروختن جایگاه‌های باقی‌مانده به افراد دیگر وجود ندارد و همچنان باید واگن به‌صورت کامل در اختیار بانوان باشد. برای انتخاب واگن‌های مخصوص بانوان، در بخش فروش بلیط قطار باید سهمیه بلیط «ویژه خواهران» را خریداری کنید.

فراموش نکنید که قیمت بلیط قطار ویژه خواهران با بلیط‌های عادی یا ویژه برادران تفاوتی ندارد. اگر خانم‌هایی به‌صورت دوستانه و در تعداد ۳نفره مسافرت می‌کنند، می‌توانند کوپه‌های ۴نفره را به‌صورت دربست برای خود خریداری کنند. به یاد داشته باشید، برای این کار در زمان خرید بلیط قطار باید هزینه صندلی چهارم که خالی مانده‌است را نیز پرداخت کنید تا کوپه به صورت اختصاصی برای شما رزرو شود.
 

نکات مهم برای راحتی بیشتر بانوان در سفر با قطار

خانم‌هایی که قصد سفر به‌صورت تنها یا به‌صورت دوستانه با خانم‌های دیگر را با قطار دارند، برای رفاه حال خود و لذت بیشتر از سفر، موارد زیر را جهت شخصی‌سازی سفر در نظر داشته باشند.

بررسی نوع قطار

قطارهای ایرانی در دو نوع کوپه‌ای و سالنی مشغول به کار هستند. انتخاب نوع قطار بستگی به سلیقه شخصی دارد. اگر تنها سفر می‌کنید، در‌صورت نبود بلیط قطار بانوان، خرید بلیط قطار اتوبوسی انتخاب بهتری است و احساس راحت‌تری با بودن در جمع خواهید داشت. از‌سوی‌دیگر، یکی از نکات دیگری که برای انتخاب نوع قطار مهم است، انتخاب با‌توجه‌به بودجه شخصی است. امروزه، انواع قطارهای معمولی، سه‌ستاره، چهار‌ستاره و پنج‌ستاره لوکس در ایران فعال هستند. بعضی از شرکت‌های ایرانی مانند شرکت رجا، قطارهای سالنی چهار‌ستاره با امکاناتی خوب و مجهز را در اختیار مسافران قرار می‌دهد که می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفرهای یک‌نفره باشد. به‌طور‌کلی، قطارهای ستاره‌دار هزینه بیشتری نسبت به قطارهای معمولی دارند که باید این نکته را به یاد داشته باشید.

انتخاب بلیط قطار مناسب

امروزه علاوه‌بر ایران، در تعدادی از کشورهای دیگر هم واگن‌هایی ویژه بانوان در قطارها مشخص شده ‌است. اگر به‌صورت خانوادگی سفر نمی‌کنید، استفاده از این قطارها راحتی بیشتری برای شما به‌همراه دارند. برای استفاده از خدمات واگن‌های بانوان باید در هنگام خرید بلیط قطار، بلیط مخصوص سالن بانوان را انتخاب کنید.

استفاده از لوازم شخصی

در بسیاری از قطارهای ایرانی، سرویس خواب کامل و مجزا ارائه می‌شود؛ با‌این‌حال، اگر با استفاده از این بسته‌ها احساس خوبی ندارید یا مطمئن نیستید که قطار انتخابی، این بسته‌ها را در خدمات خود ارائه می‌دهد یا خیر؛ برای آرامش در سفر وسایلی مانند پتویی نازک و یک بالش گردنی به‌همراه داشته باشید. زمانی که به بخش فروش بلیط قطار مراجعه می‌کنید، می‌توانید درباره سرویس‌های ارائه‌‌شده در قطارهای انتخابی خود پرس‌وجو کنید تا از وجود پک‌های خواب اطمینان یابید.

سفر با قطار در دوران بارداری

سفر در دوران بارداری یکی از چالش‌های مهم زنان باردار است. اولین قدم پیش‌از سفر در این دوران، مشورت با پزشک است. کسانی که بارداری بی‌خطر و بدون مشکلی را سپری می‌کنند، معمولا اجازه سفر دارند. اما خانم‌های مبتلا به فشار‌خون و قندخون بالا، در‌صورت تایید نهایی پزشک می‌توانند سفر کنند؛ از‌سوی‌دیگر، در سه ماه ابتدایی بارداری که امکان حالت تهوع چندین‌باره در روز وجود دارد، سفر با قطار برای آن‌ها توصیه نمی‌شود. زیرا تکان‌های احتمالی قطار و بوی محیط ممکن است باعث تشدید حال بد او شود. معمولا در قطارها وعده‌های غذایی هم برای مسافران سرو می‌شود. اما اگر خانم بارداری حساسیت‌های غذایی خاصی دارد، توصیه می‌شود غذای خود را به‌همراه داشته باشد.
 

سخن پایانی

در سال‌های اخیر، برای رفاه حال بانوان کشور واگن‌های مخصوص بانوان در نظر گرفته شده‌ است. واگن‌هایی که تنها خانم‌ها اجازه اقامت دارند و توسط مهمان‌داران خانم، سرویس‌دهی و خدمات انجام می‌شود. برای انتخاب صندلی‌های سالن خانم‌ها در بخش فروش بلیط قطار، باید بلیط ویژه خواهران را خریداری کنید که از نظر هزینه تفاوتی با سایر انواع بلیط ندارد. برای خرید بلیط قطار، رزرو هتل با بهترین قیمت و همچنین خرید بلیط هواپیما برای سفرهای داخلی و خارجی، می‌توانید به فلای‌تودی، مرجع مطمئن فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل، مراجعه کنید و به‌راحتی کارهای سفر خود را به صورت اینترنتی انجام دهید.
 
https://jahannews.com/vdcdxo0jjyt0556.2a2y.html
jahannews.com/vdcdxo0jjyt0556.2a2y.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *