پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۳
افشای بن‌بستِ زلنسکی در معادله جنگ اوکراین

رمزگشایی از پشت پرده عزل فرمانده ارتش اوکراین/ واکاوی ۳ پالسِ یک رویداد معنادار

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب: 870567
مقام های غربی و همچنین جریان های سیاسی و رسانه ای متحد آن ها، از ابتدای جنگ اوکراین مدام اقدام به تحسین ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و همچنین والری زالوژنی فرمانده ارتش این کشور می کردند و سعی داشتند این دو را به مثابه ناجی ملت اوکراین به افکار عمومی جهان معرفی کنند.
رمزگشایی از پشت پرده عزل فرمانده ارتش اوکراین/ واکاوی ۳ پالسِ یک رویداد معنادار
گروه بین الملل جهان نيوز: بیش از دو سال از آغاز جنگ اوکراین می گذرد. جنگی که به زعم بسیاری از اندیشمندان و تحلیلگران حوزه روابط بین الملل، یک نقطه عطف قابل توجه در عرصه نظام و سیاست بین الملل محسوب می شود و البته که طیفی از بازیگران و رقبا را در عرصه جهانی رو در روی یکدیگر قرار داده است.

در این راستا، به طور خاص دولت های غربی که خود با توسعه سازمان ناتو به سمت شرق و مرزها روسیه، اصلی‌ترین محرک آغاز جنگ اوکراین بودند، در ابتدای جنگ مذکور، پروژه قهرمان سازی از رئیس جمهور اوکراین و فرماندهان نظامی ارشد این کشور را دستوکار قرار دادند و حجم قابل توجهی پول و تسلیحات را نیز به این کشور ارائه کردند. با این حال، با گذشت زمان و دلسرد شدن جهان غرب از پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه، شاهد بوده ایم که نه تنها کمک های غرب به اوکراین کاهش قابل توجهی پیدا کرده بلکه مقام های غربی در ماه های اخیر به صراحت به اوکراینی ها پیام داده اند که بهتر است خود را برای مذاکرات صلح و خاتمه جنگ با روسیه آماده کنند.
شاخص ترین موضع گیری در این رابطه را "ینس استولنبرگ" دبیر کل ناتو انجام داده که اندکی قبل به صراحت تاکید کرد که جهان غرب باید خود را آماده سناریوهای ناخوشایندی در قالب جنگ اوکراین کند. از این رو، به تازگی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اقدامی معنادار، فرمانده ارتش این کشور والری زالوژنی را از سِمت خود عزل کرده است.

اقدامی که بازتاب های گسترده ای نیز پیدا کرده و به نظر می رسد که این حرکت رئیس جمهور اوکراین، حامل 3 پالس عمده و محوری بوده است که هیچکدام چشم اندازهای روشنی را برای طرف اوکراینی در مورد آینده جنگِ این کشور با روسیه نوید نمی دهند.

یک: افشای واقعیت‌های پروژه قهرمان‌سازی غرب در مورد اوکراین
مقام های غربی و همچنین جریان های سیاسی و رسانه ای متحد آن ها، از ابتدای جنگ اوکراین مدام اقدام به تحسین ولادیمیر زلِنسکی رئیس جمهور اوکراین و همچنین والری زالوژنی فرمانده ارتش این کشور می کردند و سعی داشتند این دو را به مثابه افرادی که دیدگاه های متحد و منسجمی دارند و در حقیقت ناجی ملت اوکراین هستند، به افکار عمومی این کشور و البته جهان معرفی کنند.

با این حال، گذشت زمان نشان داده که تا چه اندازه این قبیل قهرمان سازی ها، با واقعیت های میدانی در اوکراین در تضاد هستند. در این رابطه گزارش های مختلف قبل از عزل زالوژنی منتشر شده بود که همگی آن ها تاکید داشتند که زلنسکی به صراحت از زالوژنی خواسته تا از سِمت خود استعفا دهد با این حال وی این حرکت را انجام نداده و سعی داشته تا زلنسکی خود راسا اقدام به برکناری وی کند تا مجبور شود هزینه های این حرکت خودش را نیز بپردازد.

اساسا همین مساله نیز بوده که سبب شده تا تحلیلگران غربی در روزهای اخیر به اختلافات گسترده زلنسکی و زالوژنی و ظاهرسازی های آن ها در پیشگاه مردم اوکراین و جهانیان اشاره داشته باشند و با استناد به همین مساله، وضعیتِ اوکراین در نبرد با روسیه را بسیار سخت و دشوار توصیف کنند.

دو: سرخوردگی زلنسکی از مقام های ارشد نظامی اوکراین
ولادیمیر زلنسکی در ماه های گذشته بارها وعده هایی را دال بر انجام عملیات های موفقیت‌آمیز علیه ارتش روسیه داده بود. وعده هایی که همگی آن ها مستند و متکی به تحلیل ها و برآوردهایی بوده اند که فرماندهان ارشد ارتش اوکراین به زلنسکی ارائه می کردند. از این رو، رئیس جمهور اوکراین در مواجهه با شکست های میدانی ارتش ایم کشور، به نوعی، فرماندهان نظامی اوکراین را مقصر دانسته و با عزل والری زالوژنی سعی داشته تا سیگنال ترمیمِ ساختارهای ارتش این کشور را بدهد.


*نشریه "اکونومیست" در گزارشی با اشاره به عزل فرمانده ارتش اوکراین، سعی کرده خط اصلی که مطلوب رئیس جمهور اوکراین است را در رابطه با رویداد مذکور در پیش گیرد و آن را به انجام اصلاحات در ارتش اوکراین نسبت دهد با این حال، اکونومیست هشدار می دهد که امکان دارد زلنسکی در ادامه راه، با چالش ها و مشکلات جدی به واسطه این اقدام خود رو به رو شود.
 
البته زلنسکی با عزل فرمانده ارتش اوکراین به نوعی این پیام را به دیگر فرماندهان نظامی این کشور نیز رسانده که در برخورد با آن ها و تحلیل ها و عملکردهای اشتباهشان هیچ محدودیتی را پیش چشم نمی بیند. از این منظر، می توان گفت که شکست های میدانی ارتش اوکراین در مدت اخیر نیز در عزلِ والری زالوژنی موثر بوده‌اند.

سه: حساسیت زلنسکی در مورد محبوبیت زالوژنی
در نهایت باید گفت که برخی محافل خبری و فکری در غرب در مدت اخیر در قالب تحلیل و تفسیرهای مختلفی که ارائه کرده و می کنند، به این مساله اشاره داشته اند که سبقت گرفتن محبوبیت والری زالوژنی به عنوان یک فرمانده ارشد نظامی اوکراین از ولادیمیر زلنسکی، تا حد زیادی رئیس جمهور اوکراین نکران کرده و همین مساله سبب شده تا وی به این باور برسد که "در یک اقلیم، دو پادشاه نمی گنجند".

از این رو، زلنسکی، حذف زالوژنی از قدرت را در دستوکار قرار داده است. از این منظر، عزل اخیر والری زالوژنی از سِمت فرماندهی ارتش اوکراین، رنگ و بوی سیاسی داشته و باید آن را در قالب تسویه حساب های سیاسی رئیس جمهور کنونی اوکراین ارزیابی کرد. 


*نشریه "اسپکتیتور" در گزارشی با اشاره به عزل والری زالوژنی توسط ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، به طور خاص این اقدام وی را کنار زدن یک قهرمان ملی در اوکراین توصیف کرده است. حرکتی که می تواند رنگ و بوی سیاسی داشته باشد.
https://jahannews.com/vdcaiwna049n0m1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaiwna049n0m1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
United Kingdom
اوکراین مغلوب است روسیه پیروز است
Iran, Islamic Republic of
اوکراینی ها ماایرانی ها رو دشمن درجه ۱ خود میدانند واعلام کردند در صورت پیروزی بر روس ها جنگ بعدی ناتو واوکراین علیه ایران است
Iran, Islamic Republic of
بزرگترشون آمریکا نتونست غلطی بکنه، اوکراین که عددی نیست.