جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱
۲۳
پروژه‌ای که در نطفه سوخت

چرا بی بی سی جهانی دست به انتحار زد؟/ پرونده «نیکا شاکرمی» با کدام اهداف دوباره باز می‌شد؟

پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 878985
سوال اینجاست که بی بی سی جهانی چرا دست به این ریسک بزرگ زد که به بی اعتبار شدن بیشتر آن منجر شد. چند نکته در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.
چرا بی بی سی جهانی دست به انتحار زد؟/ پرونده «نیکا شاکرمی» با کدام اهداف دوباره باز می‌شد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: پس از بیش از یکسال از فوت «نیکا شاکرمی» که در بحبوحه حوادث سال 1401 اتفاق افتاد و بسیاری از شواهد و قرائن نشان می‌دهد که وی خودکشی کرده است، بی بی سی جهانی سعی کرد با عنوان اینکه اسنادی در این زمینه یافته است، این پرونده را علیه کشورمان باز کند. بی بی سی از جمله رسانه‌هایی است که در حافظه تاریخی ایرانیان به ویژه در کودتای 28 مرداد که اسم رمز آغاز این کودتا را اعلام کرد، به عنوان یک رسانه مرموز و ابزار اعمال سیاست‌های غرب شناخته می‌شود.

اسناد منتشره از سوی کاربران فضای مجازی بررسی شد و خیلی زود از سوی بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی رد شد. دلایل رد این اسناد مخدوش بودن و اشتباهات متعدد آن بود. بیش از 20 دلیل واضح برای رد این سندسازی بی بی سی وجود داشت. طرح اسناد نشان می‌داد که گویی این مدارک برای ابزار نامه نگاری دوران دهه 70 است که به صورت اتوماسیونی انجام می‌شد و در دوران جدید با آمدن چاپکر و پرینترهای کامپیوتری دیگر به چنین صورتی در سیستم های اداری ایران نامه نگاری و گزارش کار داده نمی‌شود.

برخی از فعالان مجازی نیز با بررسی این به اصطلاح اسناد آنرا مخدوش شده عنوان و مطرح کردند با استفاده از ابزار جعل سند سعی شده ادعایی مطرح شود اما بافت کاغذ با این ابزار به طور غیرحرفه‌ای از بین رفته است. اما بی بی سی که بازخورد منفی این موضوع را از سوی کاربران هوشیار ایرانی دید در یک اعتراف قابل تامل گفت که دست به «بازسازی» این اسناد زده است! از سوی دیگر بی بی سی جهانی نیز اعلام کرد که نمی تواند به طور کامل اعتبار این اسناد را تایید کند.
 
این پروژه در همان ساعت اولیه انتشار این مطلب سوخت و درواقع شاهد بی بی سی سوزی در این حوزه بودیم. میان کارمندان بنگاه سخن پراکنی بی بی سی یک شعار و ضرب المثل وجود دارد که می گویند بی بی سی شاید از 100 اخبار درست بهره بگیرد اما پس از این اخبار درست یک خبر غلط که در آن هدف خود را اعمال می‌کند را برای بهم ریختن امنیت روانی و ذهنیت افکارعمومی مورد استفاده قرار می دهد.

با این اوصاف سوال اساسی اینجاست که بی بی سی جهانی چرا دست به این ریسک بزرگ زد که به بی اعتبار شدن بیشتر آن منجر شد. چند نکته در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

انحراف عمومی جهان از ماجرای فلسطین و نسل کشی اسرائیل: باید در ابتدا به برهه ای که بی بی سی جهانی دست به انتشار این اخبار زد توجه خاص کرد. در حوزه جهانی ماجرای فلسطین در صدر و اولویت فکری افکار عمومی جهان قرار گرفته است. حالا نه تنها دانشگاه کلمبیا آمریکا که صحنه اعتراضات دانشجویان این کشور است بلکه در اغلب دانشگاه های ایالات متحده و همچنین اروپا شاهد اعتراضات نسبت به نسل کشی مردم غزه و همچنین اعتراض به سیاست های آمریکا در حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی هستیم. این مطلب می توانست توسط بی بی سی فارسی منتشر شود اما بی بی سی جهانی با یک کارویژه خاص یعنی بهم ریختن افکارعمومی جهان دست به این اقدام در جهت کشته سازی مالوف رسانه های غربی زد. اسناد مخدوش نشان می دهد که بی بی سی حتی به صحت اخبار خود نیز توجه نکرده بلکه تنها روی موج سازی خبری حساب باز کرده بود. ظاهرا در کشورهای غربی رسانه های رسمی، مرجعیت خبری خود را از دست داده‌اند و حالا شبکه های اجتماعی محل رجوع اخبار سیاسی اجتماعی جهان هستند. آمریکا و انگلیس این روزها بدجوری دچار یک مخمصه خاص شده است که هر روز نیز در حال تشدید است و حالا آمریکا و غرب تنها علاج کار را خشونت علیه دانشجویان برای خاموش کردن اعتراض آنان می بینند.

سلبریتی‌هایی که بیکار مانده‌اند: جمله ای پرتکرار در فضای مجازی و میان فعالان رسانه‌ای متداول است که می گوید بعد از 7 اکتبر و عملیات طوفان الاقصی مناسبات جهانی تغییر کرده است. درواقع در ایران نیز به همین شکل این عملیات تاثیرگذار بوده است. برخی سلبریتی‌ها که به عنوان سیاهی لشکر غرب در فضای مجازی اقدام می کردند بعد از وقایع غزه و عملیات وعده صادق و حالا خروش دانشجویان غربی علیه سیاست های حمایت از اسرائیل در سکوتی محض گرفتار شده اند. به نظر می رسد این عملیات رسانه ای بی بی سی جهانی برای دوباره احیا کردن این افراد نیز به کار برده شد که این موضوع نیز با توجه به بازخورد منفی داخلی نسبت به اسناد جعلی در نطفه خفه شد. سلبریتی ها همانطور که سعی دارند در جامعه تحرکی ایجاد کنند زمانی که مقبولیتی نداشته باشند خود را هزینه نمی کنند.

احیای فضای حوادث سال 1401: در فضای سال 1401 برخی از جوانان، خام عملیات روانی غرب و لیدرهای داخلی و سلبریتی ها شدند. افرادی که متاسفانه حتی دست به خشونت زده و اقدام به شهادت رساندن برخی هم نوعان خود نیز زدند و مجازات نیز شدند. اما در این حیطه کشورهای غربی که در این برهه نتوانسته اند فضای ضدیتی علیه نظام جمهوری اسلامی بوجود بیاورند سعی کردند با استفاده از باز کردن یک پرونده بسته با استفاده از نفرت پراکنی یک احساس ضدیتی با نظام جمهوری اسلامی ایجاد کنند که در این زمینه نیز ناموفق شدند. ضدانقلاب بسیار سعی دارد با ایجاد دوقطبی های کاذب حتی میان مردم نیز افتراق ایجاد کند اما جامعه ایران با توجه به مسائل مختلفی که دارد به این جنگ روانی دشمن اعتنایی نکرد.

خدشه در اقتصاد و تولید داخلی و تخریب برندهای ایرانی: در حاشیه این خبرسازی با توجه به اینکه بی بی سی ادعا می کند که شاکرمی را درون یک ماشین یخچال دار جا به جا کردن بازهم برخی اقدام به تخریب یکی از برندهای مطرح ایرانی کردند که اتفاقا در صادرات و خصوصا در بازار منطقه مطرح است. جالب اینجاست که رقبای این برند ایرانی نیز برخی کشورهای عربی از جمله عربستان هستند که به نظر می رسد در این حیطه نوعی خراب کردن برند ایرانی برای بیرون کردن رقیب قدر در دستور کار بوده است. به نظر می رسد که ایرانیان در این حوزه با توجه به اینکه یک کالای ایرانی که توسط هموطنان‌شان و در داخل کشور تولید می شود باید نسبت به این حربه عملیات روانی در بعد اقتصادی نیز دقت نظر لازم را انجام دهد. غرب و حکومت های مرتجع بسیار به دنبال تخریب اقتصاد ایران هستند و از هر ابزاری ولو خبرسازی جعلی نیز استفاده می کنند.

اما یک نکته بسیاری مهم دیگر؛ با این اوصاف بی بی سی در سطح جهانی و همچنین سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس موسوم به سازمان سیا و MI6 ضربه بد و خفت باری را بلافاصله بعد از این عملیات از مردم ایران دریافت کردند. هوشیاری مردم ایران که به یک سواد رسانه‌ای بالایی رسیده‌اند به خوبی در نطفه این عملیات روانی را خفه و خنثی کرد تا این بار بی بی سی که به عنوان رسانه کودتا شناخته می شود در ابتدای امر ضربه شدیدی را از سوی مردم ایران نسبت به اعتبار خود دریافت کند. به نظر می رسد این ماجرا برای سرویس‌های جاسوسی بیگانه و رسانه ها ی غربی که دنباله و زائده آنان در فضای خبری و اطلاعاتی هستند، درس بسیار خوبی بود که با افکارعمومی هوشیار ایران روبرو هستند.
https://jahannews.com/vdcc44q4p2bqmo8.ala2.html
jahannews.com/vdcc44q4p2bqmo8.ala2.html
برچسب ها: بی بی سی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برای تحت الشعاع قرار دادن 1- جنایات اسرائیل 2- عملیات پیروز وعده صادق دشمن خبیث چنین عملیات روانی را اغاز کرده است .
Iran, Islamic Republic of
مناسفانه از دو حال خارج نیست،
حال اول اگر برای مردم ایران مهم نباشد و نتواند روی مردم تاثیر بگذارد پس دامن زدن بی تاًثیر است
حال دوم اگر توانسته بر مردم ایران تاثیر گذاشته باشد اقناع شما تاثیری ندارد
United States
بی بی سی رسانه سلطنتی انگلیس با این افتظاحی کی ببار آورد آبروی نداشته خودشو به فنا داد.
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
من موندم از حس وطنپرستی اونیکه به نفع BBC انگلیسی منفی میزنه!!؟؟
Iran, Islamic Republic of
کاری که امریکاواسراییل باجنگ سخت علیه ایران نتوانستن جواب بگیرند انگلیس با جنگ نرم ورسانه تلافی میکند واین دست کیس هاراچندسال دراب نمک میخوابانن برای چنین روزهای بحرانی
Iran, Islamic Republic of
نبش قبرمردگان مثل شاه کرمی ها دررسانه های رسوا وکذاب شیطان جهت تحت الشعاع خیزش عطیم دانشجویی وافشای ماهیت پنهان نسل کشی ونژادپرستی صهیون مثل فوت کردن درخورشیداست
Iran, Islamic Republic of
عوامل مطرودی چون عبدی هاوزیبا کلامها واذرمنصوری هاودیگرمعاندان حقیروبرندهای جریان واداده ولیبرال،هرازگاهی جهت عرض ارادت به ارباب وبه روز نمودن رزومه خود بایک توئیت یا مصاحبه یا ...لگدی رابه نطام میزنن ودستی رابرای قبله امال خودتکان شایددیده شوند،دست این طائفه برانداز اینقدر خالی وکیسه سرمایه ای اپوزوسیونی انها بقدری تهی وته کشیده باور می کنن وتو بوقو کرنا می کنن . انرا دستمایه محافل رسانه ای وخوراک تبلیعاتی جهت سرگرم نمودن عده ای عوام خواهند نمود به همین سادگی
United States
مردم بهترین قاضی هستند
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
مردم هشیار هستن رسانه روباه پیر نمی تواند عوامفریبی بکند.
Iran, Islamic Republic of
اره دیدیم بهترین قاضی رو در دولت های یازدهم و دوازدهم که پدر هممون در اومد و سفره هامون کچیک شد اول فکر کن بعد نظر بده
Iran, Islamic Republic of
امام گفت میزان رای ملت است
United States
منظورش ملت حزب الله بود نه بقیه!!! که همه هستند جز عده اندکی
United States
ربات ها و البانی نشین ها و منافقین دوباره درباره دولت یازدهم و دوازدهم دوبار فعال شدند
Iran, Islamic Republic of
دشمن رو این اصلاح طلبان حساب ویژه‌ای باز کرده ، شک نکن .
دانا
Iran, Islamic Republic of
در سندی که منتشر شده در مورد گزارشی بوده که مثلاً چند نفر داده اند البته من به صورت سطحی فقط دیدم و بررسیش نکردم ولی همون اول کلی خندیدم چون در سربرگ چنین گزارشی« آنی» زده شده در حالیکه چنین گزارش هایی فوری نیستند و این گزارش ها در سطح «خیلی محرمانه» طبقه بندی نمی شوند ، البته خنده بیشتر من بابت استفاده زیاد از کلمه صادق بوده ... بگذریم که نوع نگارش به سبک ساواک و قبل از انقلاب بوده است.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
اینطور که پیداست موشک‌های سپاه علاوه بر پایگاه های رژیم صهیونیستی به جای دیگری هم اصابت کرده !
امیر
Iran, Islamic Republic of
اِنّا اَعْتَدْنَا لِلظّالِمِينَ نَاراً اَحَاطَ بِهِمْ سُرادِقُهَا و اِنْ يَسْتَغِيثُوا يُغاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِی الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَ سَاءَتْ مُرْتَفِقاً.......«وَ لَا تَرْكَنُوا اِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللهِ مِنْ اَوْلِياءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ»(2)؛ (تكيه بر ظالمان نكنيد كه آتش شما را فرا مى گيرد و جز خدا ولىّ و سرپرستى نخواهيد داشت و از سوى هيچ كس يارى نمى شويد).
Iran, Islamic Republic of
پیشنهادی دارم
پیشنهادی دارم
برای اینکه انگلیسها و عوامل داخلی آنان از کرده خود پشیمان شده و دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم آموزش و پرورش در کتب درسی تاریخ در تمام سطوح تحصیلی همه جنایت های انگلیس خصوصا کشتن حدود ۹ میلیون ایرانی در خلال جنگ جهانی اول علیه ملت ایران رابه صورت مستند به رشته تحریر در آوره و درس تاریخ را بدون تبصره و با نمره قبولی دراین را درس ۱۸ به بالا قرارداده
با این کار نسل بعدی کاملا دشمن شناس خواهند شد
Iran, Islamic Republic of
اگر این رسانه ملکه راست میگه بره جنایات روز شمار و بیش از 25 هزار نفره اسرائیل را پیگیری کنه
ت
Iran, Islamic Republic of
فک کنم وقتش رسیده در بی بی سی این دروغ خانه را تخته کنند.
Iran, Islamic Republic of
....
امید
Iran, Islamic Republic of
انگل لیس پول های دزدی نفت و منابع از خاور میانه و سایر ممالک را خرج جنگ با غزه و دروغ پراکین با بی بی سی می کند . لعنت خدا بر این شیطان بزرگ (آمریکا ) و شیطان کوچک ( انگل لیس ) و بچه حرومزاده شیاطین (اسرائیل سرطانی)