چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰
۱۸
یادداشت حسین شریعتمداری//

میانه‌روی، اعتدال نیست انحراف است

شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب: 868913
دشمن در ادبیاتی که از طریق رسانه‌های خود و جریانات سیاسی هم‌سو با خود به فرهنگ سیاسی ما تزریق کرده و می‌کند، اصرار دارد که میانه‌روی را «اعتدال‌» ترجمه کند! و متأسفانه برخی از غفلت‌زدگان و ساده‌اندیشان نیز این ترجمه غلط را می‌پذیرند و حتی برای اثبات آن از کلام خدا و احادیث معصومان علیهم‌السلام نیز سند می‌آورند.
میانه‌روی، اعتدال نیست انحراف است
به گزارش جهان نيوز، حسین شریعتمداری در یادداشتی نوشت: 

۱- یکی از ترفندهای گمراه‌کننده دشمن که برای پیشگیری از انتخاب نامزدهای شایسته به کار می‌برد، تحریف دو واژه «‌تند‌رو‌» و «‌میانه‌رو‌» است. دشمنان بیرونی و جریانات غربگرای داخلی اصرار دارند افرادی را که در اعتقادات و باورهای خود به اسلام و انقلاب ثابت قدم هستند «‌‌تندرو»! معرفی کنند و در مقابل، از کسانی که در تندبادهای مخالف از اصول و مبانی کوتاه می‌آیند و منافع ملی را نادیده می‌گیرند، «‌میانه‌رو‌»! می‌نامند.

این عده که متاسفانه بعضاً بر اثر غفلت در میان نیروهای معتقد به اسلام و انقلاب نیز دیده می‌شوند، به این نکته بدیهی از ترفند موذیانه دشمن توجه ندارند که «‌میانه‌روی‌»، نقطه مقابل «‌تند‌روی‌» نیست. اگر تندروی را به معنای تاکید و پایداری بر اصول و مبانی بدانیم -که چنین نیز هست- نقطه مقابل آن «‌انحراف» است، نه «میانه‌روی». چرا؟ بخوانید! 

۲- دشمن در ادبیاتی که از طریق رسانه‌های خود و جریانات سیاسی همسو با خود به فرهنگ سیاسی ما تزریق کرده و می‌کند، اصرار دارد که میانه‌روی را «اعتدال‌» ترجمه کند! و متاسفانه برخی از غفلت‌زدگان و ساده‌اندیشان نیز این ترجمه غلط را می‌پذیرند و حتی برای اثبات آن از کلام خدا و احادیث معصومان علیهم‌السلام نیز سند می‌آورند. مثلاً ادعا می‌کنند در کلام خدا آمده است: «وَ کَذلِکَ جَعَلنکُم اُمَّةً وَسَطًا... ما شما را امت وسط قرار داده‌ایم‌». و یا به کلام حضرت امیرالمؤمنین‌(ع) در نهج‌البلاغه اشاره می‌کنند که فرموده‌اند «‌‌اَلیَمینُ وَ الشِّمالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّریقُ الوُسطی هِیَ الجادَّة ... راست و چپ گمراهی است و طریق وسط، جاده (راه اصلی‌) است». این کلام حضرت امیر علیه‌السلام به معنای آن است که انحراف به چپ یا راست (و هرچه بیرون از مبانی و صراط مستقیم الهی باشد‌) گمراهی است.

دقیقاً شبیه این شعار حکیمانه و پذیرفته شده انقلاب که «‌نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی‌». مفسران بزرگ قرآن نیز «‌امت وسط‌» را به معنای امتی دانسته‌اند که در صراط الهی حرکت می‌کند و به چپ و راست جاده و این سوی و آن سوی منحرف نمی‌شود.

۳- حالا به شرح حکیمانه‌ای از رهبر معظم انقلاب که در اسفند ماه سال ۹۴ در جمع مردم نجف‌آباد مطرح فرموده‌اند، دقت کنید؛ «‌ما از ادبیّات سیاسی دشمن استفاده نکنیم، من این مسئله را، بخصوص به دوستان و برادران محترم خودمان در مشاغل گوناگون سیاسی و دولتی و غیر‌دولتی و مانند اینها تأکید می‌کنم، از ادبیّات دشمن استفاده نکنید.

دشمنان انقلاب از روز اوّل آمدند تعبیر ادبیّات تندرو و میانه‌رو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان تندرو است، فلان جریان میانه‌رو است. آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود، امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بنده‌ حقیر هستم. میانه‌رو حرف قشنگی است امّا اسلام این‌جوری حرف نمی‌زند، بفهمیم معارف اسلامی را. اسلام، طرف‌دار میانه و طرف‌دار «وسط» است: وَ کَذلِکَ جَعَلنکُم اُمَّةً وَسَطًا.امّا «وسط» در اسلام چیست؟ در مقابل تندرو است؟ نه، «وسط» در مقابل منحرف است: اَلیَمینُ وَ الشِّمالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّریقُ الوُسطی هِیَ الجادَّة‌».

۴- بازهم به قول حضرت آقا: « تند رفتن در صراط مستقیم چیز بدی نیست، سابِقوا اِلی‌ مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم؛ جلوتر بروید. آنهایی که امروز در بیرون از مرزهای کشور می‌گویند تندرو، مقصودی دارند. دوستان ما و برادران ما در داخل مراقب باشند آنچه مقصود او است تکرار نکنند. آنهایی که می‌گویند تندرو، منظورشان کسانی است که در راه انقلاب مصمّم‌تر و پایدارترند، حزب‌اللّهی‌ها را می‌گویند تندرو. میانه‌رو [هم‌] کسی است که در مقابل آنها تسلیم باشد‌». 

۵- حالا نگاهی به تاریخ ۴۵ ساله انقلاب بیندازید! چه می‌بینید؟! فداکاری‌ها، ثبات قدم‌ها، مردم دوستی‌ها و پاکدستی‌ها را در میان چه کسانی می‌یابید؟ آنان که شعار میانه‌روی می‌دادند؟! و یا در قاموس و کارنامه کسانی که بر ایستادگی در برابر دشمنان و فداکاری و مردم دوستی تاکید داشته‌اند و از سوی دشمنان بیرونی و جریانات غربگرا و‌... «‌تندرو‌» نامیده می‌شدند؟!

۶- و بالاخره اشاره به این آیه از کلام الله نیز بی‌مناسبت نیست‌. آنجا که خدای مهربان خطاب به رسول خدا می‌فرماید؛ «‌وَإِنْ کَادُوا لَیَفْتِنُونَکَ عَنِ الَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ لِتَفْتَرِیَ عَلَیْنَا غَیْرَهُ وَإِذًا لَاتَّخَذُوکَ خَلِیلًا‌... نزدیک بود، تو را از آنچه که به تو وحی کرده‌ایم غافل کنند تا چیز دیگری غیر از آن را به ما نسبت بدهی. [در آن صورت‌] به یقین تو را به دوستی برمی‌گزیدند» (سوره اسرا- آیه۷۳‌).
https://jahannews.com/vdccs4q412bqeo8.ala2.html
jahannews.com/vdccs4q412bqeo8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بسیار خوب تبین کردن آقای شریعتمداری
Iran, Islamic Republic of
جعلناکم امه وسطا
Iran, Islamic Republic of
نه تند روی و نه کند روی فقط راه مستقیم الهی
کاوشگران
Iran, Islamic Republic of
در راه مستقیم الهی هر چه مصمم تر باشیم بهتر است. آنهایی که طرفدارن حق را به تندروی متهم می کنند مثل این است که بگویند در خوب بودن خیلی خوب نباشید!!!
Iran, Islamic Republic of
بسیار جالب بود و شفاف برای افرادیکه فرق دوست نادان و دوست اگاه را نمیدانند و برای فرار از از دبن یه شیطان پناه میبرند
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
در اینجا یک نکته هست که جناب شریعتمدار از آن غافل است و باید بیاموزد!، بخوانید: منظور از آیه کریمه " وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا " این است که ما شما را امت واسطه قرار دادیم تا الگوی آیندگان باشید و خود حضرت رسول هم الگوی شما باشد.
Iran, Islamic Republic of
جناب دیپلمات!! دین خدا چپ و راست و افراط و تفریط و کم و زیاد و ... نداره .یک مسیر مستقیم است و بس.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چقدر عالي احسنت حاج حسين عزيز مثل هميشه
روشنگر وابهام زدا .
Iran, Islamic Republic of
خودشو زیاد ناراحت نکن
Iran, Islamic Republic of
به به !تندروی به معنای تاکید و پایداری بر اصول و مبانی بدانیم -که چنین نیز هست؟
Iran, Islamic Republic of
بین تندروی با تندرو چه نسبتی است؟
Iran, Islamic Republic of
اگر میانه روی اعتدال نیست پس به گمان شما قران که امت اسلام امت وسط و میانه رو معرفی کرده چه جوابی داری
Iran, Islamic Republic of
متن را دقیق بخوان تا بفهمی.
Iran, Islamic Republic of
تا میانه روی را چه تفسیر کنی؟! اگر منظورت از میانه روی پا گذاشتن روی احکام و بدیهیات شرع مبین در زمینه فردی و اخلاقی و اجتماعی و کنار آمدن با عنودترین و خبیث ترین دشمنان اسلام و مسلمین در زمینه سیاسی و بین المللی باشه , اين عين افراط گري و تفریط گری می باشد نه اعتدال و میانه روی.
Iran, Islamic Republic of
میانه روی به زعم اعتدالیون یعنی تسلیم ومدارا وپیشگیری ازخشونت وخلاصه وادادگی است درحالیکه میانه یعنی نه افراط ونه تفریط وان صراط مستقیم است ومستقیم رامفسرین به راه استقامت ترجمه وصبروپایداری ومقاومت درراه حق صراط مستقیم است
Iran, Islamic Republic of
چرا کسانی که دم از مقاومت می زنند از جیب بقیه خرج می کنند و هیچ هزینه ای برای خودشان ندارد.
Iran, Islamic Republic of
ایشون روزنامه نگاره یا کل خط مشی کشور را می نویسه؟
جانباز
Iran, Islamic Republic of
اغلب چهره آدم ها حکایت از ذات درونی انها دارد . به آدم های مثبت که روحیه ای همراه با آرامش ، متانت و مهربانی دارند نگاه کنید چقدر دل نشین هستند.