يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱
زائران حضرت عبدالعظیم:

درهای حرم شاه عبدالعظیم را شب‌ها نبندید

چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 864075
درهای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شب‌ها ساعت ۲۳:۳۰ تا یک ساعت به اذان صبح به روی زائران بسته می‌شود و این اتفاق با اعتراض برخی از زائران و مسافران روبه‌رو شده است.
درهای حرم شاه عبدالعظیم را شب‌ها نبندید
به گزارش جهان نيوز به نقل ازعقیق، «خیلی‌ها از راه دور به زیارت سیدالکریم می‌آیند، برخی شب‌ها میل به عبادت و زیارت دارند، عده‌ای هم فقط شب فرصت زیارت دارند. پیشنهاد می‌کنم درهای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شبانه‌روزی باز باشد.» این‌ها درد دل‌های علی رمضانی مخاطب خبرگزاری فارس است که برای شبانه‌روزی شدن حرم در سامانه فارس من ثبت کرده است.

حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یک ساعت قبل از اذان صبح به روی زائران گشوده و تا ساعت ۲۳:۳۰ باز است. البته حرم در نیمه اول سال تا ساعت ۳۰ دقیقه بامداد پذیرای زائران و مجاوران است. یعنی در نیمه اول سال حرم به طور میانگین ۳ تا ۴ ساعت و در نیمه دوم حدود ۶ ساعت در شبانه‌روز بسته است.

بعد از کرونا، حرم از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ باز شد و با کاهش کرونا این زمان در چند نوبت افزایش یافت. ابتدا تا ساعت ۲۲، سپس ۲۳ و نهایتاً به زمان کنونی رسید. در نوبت صبح هم ساعت آغاز به کار حرم ابتدا از ساعت ۷ به اذان صبح و اکنون یک ساعت مانده به اذان درهای حرم به روی زائران باز می‌شود. پیش از شیوع کرونا ساعت کاری هم تا ساعت ۲۳ بود.

پس از درخواست‌های مکرر برای شبانه‌روزی شدن حرم سیدالکریم، روز‌های پنجشنبه و جمعه این امر محقق شد. همچنین این آستان در مناسب‌های خاص مانند ماه مبارک رمضان، میلاد و وفات حضرت عبدالعظیم، عرفه، دو شب از مسلمیه و دیگر مناسبت‌های مذهبی که تعطیل رسمی هستند، به صورت شبانه‌روزی باز است. است.

آستان مقدس عبدالعظیم حسنی سالانه پذیرای حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون زائر است. این حرم رکورد ۴ میلیون زائر در یک روز را در ایامی مانند سالروز رحلت سیدالکریم و اربعین حسینی دارد. اهمیت زیارت سیدالکریم تا جایی است که امام هادی ثواب آن را برابر با زیارت امام حسین(ع) در کربلا و رهبر معظم انقلاب هم آن را «قبله تهران» خوانده‌اند.

عباس محمدی، یکی از زائران درباره ساعات کاری حرم می‌گوید که در ایام عادی سال تعداد زائران به شدت کاهش یافته و اماکن متبرکه حرم در صورت باز بودن، مستهلک می‌شود و کارایی چندانی ندارد. همچنین برخی رواق‌ها گاهی خالی هستند و یا در آن تنها چند زائر حضور دارند؛ در حالی که صدها لامپ و وسایل روشنایی روشن است، خادمان هم در شبانه‌روز ساعاتی را برای نظافت و رسیدگی به امور فنی نیاز دارند که بهترین زمان از ساعت حدود ۲۴ تا یک ساعت مانده به اذان صبح است.

پوریا علی‌زاده زائری دیگر می‌گوید که «برخی از مسافران شهرهای دور، در شب‌های سرد زمستان جایی برای اسکان ندارند، از طرفی توان هتل رفتن هم ندارند. پس نباید درهای حرم به روی آنها بسته باشد.» او می‌گوید که «حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تنها پناهگاه ما در تهران است و اگر شبی خواستیم با خدای خود راز و نیاز کنیم، بهترین جا برای ما همین جاست. همچنین برخی از مؤمنان فقط در ساعات شب فرصت زیارت و عبادت دارند و نباید درهای آستان به روی آنها بسته باشد».

علیرضا رضایی که تجربه کاروان‌داری در سفرهای زیارتی در داخل و خارج از کشور را دارد، معتقد است که باید مسئولان آستان مقدس برای بهره‌مندی علاقه‌مندان حداقل یکی از رواق‌ها را که به ضریح مطهر مشرف است در طول شبانه‌روز باز بگذارند که اندک زائرانی که در ایام عادی سال قصد زیارت و عبادت را دارند، بی‌بهره نمانند.

آستان سیدالکریم می‌تواند از تجربه آستان قدس رضوی استفاده کند و فضایی را برای اسکان شبانه زائران مسافر و مستضعف درنظر بگیرد که حداقل در فصول سرد سال بتوانند چند ساعت شب را در جایی گرم سپری کنند.
https://jahannews.com/vdchqkn6m23n-vd.tft2.html
jahannews.com/vdchqkn6m23n-vd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خودسید بزرگوار هم راضی است درب ها برای استراحت و نیایش در این شب های سرد برای مردم بی خانمان باز باشد.