دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱

مقایسه سرعت تخریب انواع بلبرینگ و رولبرینگ

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 862049

بلبرینگ و رولبرینگ در تمامی ماشین آلات صنعتی جزو قطعات مصرفی محسوب می شوند بدین معنا که حتی بهترین برند های بلبرینگ نیز دچار سایش، شکست و از کار افتادگی می شوند. رولبرینگ و بلبرینگ در دسته یاتاقان های صنعتی دسته بندی می‌شوند که بر روی محور های دوار چه به شکل عمودی، افقی و یا مورب اتصال پیدا کرده و با تبدیل حرکت خطی به حرکت دورانی بر روی ساچمه ها مانع از سایش دو سطح بر روی یکدیگر می شوند. در واقع بلبرینگ خود نوعی رولبرینگ با ساچمه های کروی و رولبرینگ‌ها خود از زیر مجموعه یاتاقان‌ها محسوب می‌شوند. البته یاتاقان صنعتی به جز بلبرینگ و رولبرینگ دارای دسته های دیگری از جمله یاتاقان های پیچ و مهره‌ای، بال اسکرو و واگن ریل نیز می‌شود.

خرید بلبرینگ برند اصلی
بلبرینگ ها اغلب از آلیاژ های سخت فولادی تولید می شوند تا مقاومت بالایی در برابر فشار و سایش داشته باشند. برای کاربری های خاص در تماس با خورنده های محیطی از جمله اسید های رقیق و حتی رطوبت گاهی از بلبرینگ های استنلس استیل نیز استفاده می شود که دارای قابلیت های محیطی بالاتر در برابر زنگ زدگی و قابلیت های مکانیکی پایین تری هستند. آلیاژ فولادی بکار گرفته شده در تولید بلبرینگ های فولادی از ترکیبات سخت بوده که درصد متوسط و بالایی کربن داشته و پس از تولید طی یک عملیات سخت کاری حرارتی تنسایل و سختی سطحی آنها افزایش داده شده است. سختی سطحی که معرف مقاومت سایشی بلبرینگ ها می‌باشد اغلب بین 37 راکول در پایین‌ترین میزان و 64 راکول در بالاترین میزان می‌باشد. پیش از مقایسه سرعت تخریب بلبرینگ‌های مختلف می‌بایست به معرفی دلایل تخریب بلبرینگ‌ها بپردازیم.

دلایل اصلی تخریب بلبرینگ ها
بلبرینگ ها در اتصال بر روی شافت های صنعتی با تنش های شدیدی روبرو هستند. برخی از این تنش ها بصورت طبیعی ناشی از وزن و سرعت شافت وارد شده و برخی دیگر به سبب اشکال در سیستم و یا عدم اتصال صحیح بلبرینگ وارد می شوند. لازم به ذکر است که شرایط محیطی کاربری بلبرینگ مانند دمای محیط و تماس با خورنده ها نیز می توانند از تنش های دیگری باشند که در تخریب بلبرینگ موثر هستند. مهمترین دلایل تخریب بلبرینگ و رولبرینگ به قرار زیر هستند:

ضربه Impact: از مهمترین دلایل تخریب بلبرینگ ها اعمال ضربه یا نیرویی است که در کسری از ثانیه بر پیکر بلبرینگ وارد می‌شود. بعنوان مثال بلبرینگ اتصالی بر روی چرخ یک موتور در مواجه با ضربه ناشی از حرکت موتور بر روی پستی بلندی‌ها را در نظر بگیرید. ارتعاشات شافت اتصالی بلبرینگ بیش از حد مجاز نیز یکی دیگر از مهمترین دلایل تخریب بلبرینگ ها می باشد که می تواند زیر دسته اعمال ضربه قرار گیرد.

اعمال بار بیش از حد مجاز: بلبرینگ ها طبق استاندارد برای عملکرد تحت میزان مشخصی از بار طراحی شده اند. اعمال بار بیش از حد مجاز به بلبرینگ سبب افزایش سرعت سایش اجزای بلبرینگ بالاخص ساچمه ها می‌شود.

سرعت زاویه‌ای غیر مجاز: بلبرینگ مطابق دستور العمل تولید کننده می بایست با دور یا سرعت زاویه ای مشخصی کار کند. اتصال بلبرینگ بر روی شافت‌هایی با سرعت زاویه ای بالاتر از حد مجاز سبب تخریب بلبرینگ می شود. در اتصال بر روی شافت های افقی حد مجاز دور برای بلبرینگ های کف گرد پایین تر از بلبرینگ های تماس زاویه‌ای می‌باشد.

عدم اتصال صحیح بلبرینگ: از مهمترین دلایل تخریب بلبرینگ و رولبرینگ عدم اتصال صحیح یا اتصال زاویه دار بلبرینگ‌ها می‌باشد. در صورتیکه بلبرینگ بر روی شافت حتی با حداقل انحراف از محور نیز روبرو شود تمرکز تنش در بخش‌های مختلف بلبرینگ از جمله ساچمه به شدت افزایش یافته و طول عمر مفید بلبرینگ به شدت کاهش می‌یابد.

عدم گریس کاری صحیح بلبرینگ: تمام انواع یاتاقان ها از جمله بلبرینگ و رولبرینگ نیاز به روانکاری دارند که این امر با بکارگیری گریس صورت می پذیرد. گریس ها دارای پایه های فلزی و نا فلزی مختلفی بوده و بر حسب سرعت زاویه‌ای و شرایط دمایی عملکرد بلبرینگ می بایست از گریس هایی با پایه های مناسب در روانکاری بلبرینگ استفاده نمود.

پیشنهاد فنی جهت کاهش سرعت تخریب بلبرینگ‌ها
انتخاب نوع بلبرینگ یا رولبرینگ اتصالی بر روی شافت‌ها امری بسیار مهندسی بوده با در نظر گرفتن فاکتور های متعددی صورت می‌پذیرد. در حالت کلی باید گفت در صورتیکه بار وارده از نوع شعاعی یعنی در تماس با شافت افقی است می توان از انواع بلبرینگ کف گرد، بلبرینگ خود تنظیم، بلبرینگ تماس زاویه ای، رولبرینگ استوانه ای، رولبرینگ بشکه ای و مخروطی استفاده نمود. در صورتیکه میزان بار بسیار بالاست به منظور کاهش سرعت تخریب بلبرینگ پیشنهاد می شود از رولبرینگ استوانه ای یا بشکه ای استفاده شود. در صورتیکه سرعت زاویه شافت دوار بسیار بالا است یا شافت با حداقل ارتعاش کار می‌کند پیشنهاد به استفاده از بلبرینگ تماس زاویه ای است.

در اتصال شافت هایی که انحراف از محور در آنها محتمل است می توان از بلبرینگ های تماس زاویه ای استفاده نمود که قابلیت تطابق زاویه اتصال خود با انحراف 7 درجه بصورت ماکسیمم در هر سمت را دارند. در مواردی که احتمال ایجاد بار های محوری در اتصال شافت های افقی وجود دارد بهترین انتخاب به منظور کاهش سرعت تخریب برینگ ها رولبرینگ مخروطی است که بار های شعاعی را در تمامی جهات و بارهای محوری را در یک جهت تعلیق می‌کند.

منبع اطلاعات قطعات صنعتی
https://jahannews.com/vdcgtx97yak93z4.rpra.html
jahannews.com/vdcgtx97yak93z4.rpra.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بسیار مفید بود