سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

به نوشابه آمریکایی یارانه ندهید! +فیلم

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 856961
برای واکنش نشان‌دادن به جنایت آمریکا و رژیم صهیونیستی بر علیه مردم فلسطین، در نخستین قدم کافی است یارانه‌ای که سال‌هاست از جیب مردم برای تأمین شکر مصرفی در تولید کوکاکولای آمریکایی پرداخت می‌شود، قطع شود.
به نوشابه آمریکایی یارانه ندهید! +فیلم
به گزارش جهان نيوز به نقل از نورنیوز، جنجالی که بر سر نوشابه‌های آمریکایی در برنامه «به افق فلسطین» شروع شد، همچنان ادامه دارد. با گذشت چند روز از چالش مجری و کارشناس این برنامه بر سر تحریم کالاهایی که با برند آمریکایی در کشور تولید می‌شوند یا محصولات وارداتی که به نحوی با رژیم اسرائیل مرتبط هستند، همچنان ویدئوی کوتاهی از این گفت‌وگو دست به دست شده و به اصطلاح وایرال می‌شود.

نقطه چالش‌برانگیز بحث این بود که «حمیدرضا آصفی»، دیپلمات و سخنگوی اسبق وزارت خارجه در پاسخ به «سیدحسین حسینی» مجری شبکه افق که خواستار تحریم نوشیدنی‌های آمریکایی در دفاع از مردم غزه بود، عنوان کرد که محصولاتی چون نوشابه کوکاکولا چون داخل کشور تولید می‌شود، ایرانی است. این مباحثه یک دقیقه‌ای بعد از اتمام برنامه از روی آنتن به شبکه‌های اجتماعی سرایت کرد و یک سوال مشخص را در افکار عمومی مطرح کرد؛ کوکاکولا ایرانی است یا آمریکایی؟

کیست که نداند کوکاکولا غول نوشیدنی آمریکایی و البته پرمصرف‌ترین نوشابه جهان است. هر ثانیه بیش از ۱۰هزار بطری کوکاکولا در جهان مصرف می‌شود که باعث شده این برند روزانه نزدیک به ۲ میلیارد بطری نوشابه فروش داشته باشد. قاعدتا تولید و توزیع این محصول با ضرایبی که گفته شد در آمریکا ممکن نیست؛ به همین دلیل محصولات ذیل این برند طبق فرمولاسیون و سیاست‌های برند اصلی در بیش از ۲۰۰ کشور ازجمله کشور ما تولید و توزیع می‌شود. برای نمونه، اصلی‌ترین ماده این نوشیدنی، شربت نوشابه است که از سوی برند اصلی به کارخانجات اقماری‌اش در اقصی نقاط جهان تزریق می‌شود. بر این اساس برخلاف گفته‌های حمیدرضا آصفی، دیپلمات اسبق کشورمان، وجود خط تولید این نوشیدنی در ایران، ماهیت و مالکیت این برند را ایرانی نمی‌کند.

بر اساس آمار، هر ایرانی سالانه ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند که عمدتا کوکاکولاست. اما نکته قابل تامل این نیست که شهروندان بی‌آنکه بدانند این نوشیدنی ایرانی است یا آمریکایی از آن استفاده می‌کنند، بلکه مسئله اصلی این است که این برند آمریکایی در کشور ما بخش بزرگی از شکر و یارانه دولت به شکر را هم می‌بلعد و درست در همان روزهایی که هر خانوار ایرانی برای خرید یک کیلو گرم شکر بین ۴۲ تا ۶۴هزار تومان می‌پرداخت، برند آمریکایی کوکاکولا شکر یارانه‌ای کیلویی ۲۸هزارتومان دریافت می‌کند.

شکر یکی از معدود کالاهایی است که دولت برای واردات آن ارز نیمایی می‌دهد؛ دستگاه اجرایی برای اینکه قیمت این کالا و محصولات وابسته به آن در بازار گران نشده و مصرف‌کنندگان دچار مشکل نشوند، مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان به این محصول یارانه میدهد و همچنین تعرفه مالیاتی‌اش را از ۹درصد به یک درصد رسانده است.

این در حالی بود که سهم خانوار از مصرف شکر حداکثر ۲۵ درصد بود؛ به این ترتیب نزدیک ۷۵ تا ۸۰ درصد یارانه شکر نصیب صنف و صنعت می‌شود و در این میان نوشابه‌سازی بزرگترین قسمت این کیک شیرین یارانه‌ای را برداشت می‌کند.

بر همین اساس قابل پیش‌بینی است که قیمت هر بطری کوکاکولا در کشور ما به خاطر یارانه شکر ارزان‌تر از هرجای دیگر باشد. این در حالی است که شماری از کشورها برای مدیریت مصرف این نوشیدنی مضر، مالیات سنگینی روی هر بطری وضع کرده‌اند، اما در کشور ما این کالا مورد حمایت مالی و مالیاتی هم قرار گرفته است.

امروز و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مقابله همه جانبه با رژیم کودک کش صهیونیستی و اصلی‌ترین حامی آن یعنی آمریکاست و همه کشورها را به تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی دعوت می‌کند جای تاسف است که نه تنها نوشابه آمریکایی به راحتی در ایران تولید و توزیع می‌شود بلکه از یارانه‌های سنگین بویژه در تامین شکر نیز بهره‌مند است.

برای واکنش نشان دادن به جنایت آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، نیازی نیست مانند پاکستان، بطری‌های کوکاکولا زیر پا له شود، در نخستین قدم کافی است یارانه‌ای که سالهاست از جیب مردم برای تامین شکر مصرفی در تولید کوکاکولای آمریکایی، پرداخت می‌شود، قطع گردد.
https://jahannews.com/vdcceeq4s2bqpo8.ala2.html
jahannews.com/vdcceeq4s2bqpo8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *