يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

هدف ایران از تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای چیست؟

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۵۳
کد مطلب: 856925
نشست شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته بار دیگر شاهد صف آرایی دیپلمات‌هایی بود که شماری از آنها در حمایت از مردم مظلوم فلسطین خواستار آتش‌بس بودند و شماری دیگر در طرفداری از مواضع جنگ طلبانه تل آویو بر حمایت همه جانبه خود در محکومیت حماس تأکید کردند.
هدف ایران از تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه ایران، لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل در حالی دراین نشست از همه اعضای شورای امنیت خواست تا برای جلوگیری از گسترش بحران غزه با یکدیگر همکاری کنند که کشورش سردمدار ۱۴ کشور کوچک یا بزرگی بود که به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش بس دوستانه در غزه رأی منفی داده بود.

تلاش واشنگتن برای جلوگیری از تصویب قطعنامه آتس بس و توقف کشتار غیرنظامیان غزه در حالی است که مقام‌های امریکایی در روزهای اخیر کوشیده‌اند اذهان جهانی را از توجه به حملات مرگبار اسرائیل علیه غیرنظامیان در نوار غزه معطوف اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی کنند که پیامد ناگزیر سیاست مداخله جویانه واشنگتن در منطقه به شمار می‌رود؛ اتهاماتی که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا چندی پیش مطرح کرد و با ادعای اینکه ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به مراکز امریکایی در منطقه حمله می‌کنند، از جمهوری اسلامی خواست به شرکای اسرائیل حمله نکند.

او تأکید کرد که امریکا خواهان گسترش جنگ نیست و این را هم از ایران خواست.  در بطن این موضعگیری، محتوای پیام‌های اخیر ارسالی کاخ سفید به تهران تکرار شد که از ایران می‌خواست جهت ممانعت از گسترش جنگ در منطقه از خود خویشتنداری به خرج دهد.

«بلینکن» این ادعاها را پس از آن مطرح کرد که در بحبوحه حملات مرگبار رژیم صهیونیستی در نوار غزه، شماری از نیروهای امریکایی و پایگاه‌های نظامی آنها در خاورمیانه هدف حملاتی قرار گرفته‌اند که نتیجه آشکارسازی علنی مشارکت واشنگتن با تل آویو در بحران جاری است. امریکا در مواضع ادعایی خود مسئولیت حمله به پایگاه‌های نظامی خود در سوریه و عراق را متوجه ایران دانسته و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته این حملات را متوقف کنند.

پاسخ قاطع ایران در صورت به خطر افتادن منافع

نماینده ایران در سازمان ملل در سخنان خود در نشست روز گذشته شورای امنیت به اتهاماتی پاسخ داد که امریکا درباره حمله گروه‌های نیابتی به مراکز نظامی‌اش در سوریه و عراق مطرح کرده است.

امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به فعالیت‌های تروریستی در مناطق تحت اشغال در سوریه، حضور غیرقانونی نیروهای نظامی امریکا در سوریه را منبع اصلی ناامنی در این کشور دانست و تأکید کرد که این امر زمینه مساعدی را برای تغذیه سازمان‌های تروریستی چه در داخل کشور و چه در منطقه فراهم کرده است.

ایروانی در بخش دیگری از سخنان خود به همسویی آشکار ایالات متحده با اسرائیل در جنگ علیه غزه اشاره کرد و گفت که امریکا و برخی کشورهای غربی تلاش کردند دفاع از خود و حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و مقاومت فلسطین را با تروریسم یکی بدانند و به رژیم اشغالگر اسرائیل حق ناعادلانه دفاع از خود اعطا کنند.

او با اشاره به اینکه حمایت بی‌دریغ ایالات متحده از اشغالگری و تجاوز، آن را به بخشی از مشکل و چالشی که جامعه بین‌المللی در وضعیت کنونی نوار غزه با آن مواجه است، تبدیل کرده است، افزود: «هدف اصلی ایران جلوگیری از تشدید تنش در منطقه است. به همین دلیل است که ایران در تأیید درخواست برای پایان فوری تجاوز نظامی بی‌امان اسرائیل، برقراری آتش‌بس و دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه برای مردم نیازمند در نوار غزه، با جامعه جهانی همسو شده است.

با این حال، در صورت مواجهه با هرگونه تهدید، حمله یا تجاوزی که امنیت، منافع ملی یا مردمش را به خطر بیندازد، جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حقوق ذاتی خود تحت قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل برای پاسخ قاطع تردید نخواهد کرد.»

امریکا شورای امنیت را فلج کرده است

«واسیلی نبنزیا»، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست گفت که ایالات متحده امریکا شورای امنیت را برای تصویب قطعنامه درباره غزه فلج کرده و مانع آن شده است.

او با اشاره به استانداردهای دوگانه کشورهای مخالف آتش‌بس در غزه گفت: «حملات اسرائیل ادامه دارد و همه درخواست‌ها برای آتش‌بس را رد می‌کند.»

او خطاب به نماینده امریکا ادامه داد: «آیا این بدان معناست که امریکا به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل از دکترین انتقام همه‌جانبه در غزه حمایت می‌کند؟ همدردی شما با غیرنظامیان که در هر جلسه شورای امنیت درباره اوکراین ابراز می‌کنید، کجاست؟ در مقایسه با وضعیت فلسطینیان در غزه، زندگی غیرنظامیان در اوکراین در معرض چنین خطراتی قرار نگرفته است.»

«ژانگ جون»، نماینده چین در سازمان ملل هم در این نشست با تأکید بر لزوم تمرکز بر مسائل مهم غزه، خواستار همکاری بیشتر از سوی ایالات متحده شد.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد همچنین با بیان اینکه چشم‌انداز دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مناقشه فلسطین و اسرائیل در آستانه فروپاشی است و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که فوراً درگیری را متوقف کنند، افزود: «امیدوارم ایالات متحده با جدیت نگرش مسئولانه‌ای اتخاذ کرده و با اعضای شورا همکاری کند.»
 
بــــرش

نمایندگی ایران در سازمان ملل:

رأی مثبت تهران به قطعنامه آتش‌بس بر اساس مواضع قبلی است

جمهوری اسلامی به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل که در آن راه‌حل «دو دولتی» را درباره مسأله فلسطین مورد تأکید قرار داد، رأی مثبت داده و این در حالی است که این رأی با انتقاداتی در داخل مواجه شده که می‌گویند خلاف راه‌حل همیشگی ایران مبنی بر همه‌‌پرسی از مردم بومی این سرزمین است.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در واکنش به این انتقاد اعلام کرد که رأی مثبت ایران به قطعنامه پیشنهادی اردن در خصوص آتش‌بس فوری در غزه، در مطابقت کامل با الگوی آرا و مواضع ایران بوده و تغییری در مواضع تهران ایجاد نشده است.

نمایندگی ایران تصریح کرد: «دولت ایران تصویب این قطعنامه را که بر مبنای ادبیات مشابه قطعنامه‌های قبلی نگاشته شده است، نماد پیروزی صدای واحد جامعه جهانی در حمایت از مظلومیت فلسطین و دفاع از حق‌ تعیین‌ سرنوشت فلسطینیان و آرمان تشکیل دولت فلسطینی می‌داند و در راستای همبستگی با دول اسلامی و آرای اتحادیه عرب، از کلیت تصویب قطعنامه حمایت کرده است.» این نمایندگی افزود:

«جمهوری اسلامی وفق رویه کار مجمع عمومی‌، تحفظ خود نسبت به راه‌حل دو کشوری و شناسایی رژیم منحوس اسرائیل را در قالب توضیح رأی به ثبت رسانده است.

از همین رو به‌دلیل مغایرت برخی از بندهای این قطعنامه با مواضع قطعی و پایدار کشورمان در موضوع فلسطین، جمهوری اسلامی ایران هم‌ بانی این قطعنامه نشده است.»
https://jahannews.com/vdccieq4p2bqpo8.ala2.html
jahannews.com/vdccieq4p2bqpo8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *