شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کمبود آموزگار با ورود دانشجو معلمان حل شد

يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 855521
معاون وزارت آموزش و پرورش از حل مشکل کلاس‌های درس بدون معلم در دوره ابتدایی خبر داد و گفت: از ظرفیت دانشجومعلمان در کلاس‌های درس استفاده شد.
کمبود آموزگار با ورود دانشجو معلمان حل شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، مسئله "کمبود معلم" برای چندمین سال متوالی، مهر امسال نیز مشکل کلاس‌های درس بدون معلم را در برخی مدارس رقم زد و با رشد جمعیت دانش‌آموزان و افزایش بازنشستگی‌ها، آموزش‌وپرورش برای تأمین معلم به نقطه سخت رسیده است.
امسال روند برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش و تأخیر در اعلام نتایج، مشکل کمبود معلم را تشدید کرد.

در حالی که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود 75 هزار معلم جدید از طریق دو آزمون استخدام آموزگار و دبیر و ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس کشور شوند اما همچنان در آخرین روزهای مهر برخی مدارس دولتی کشور نتوانستند از وجود معلمان جدید بهره‌ ببرند.

طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، «12588 دبیر و 2400 هنرآموز با برگزاری آزمون استخدامی وارد دبیرستان‌ها و هنرستان‌های کشور می‌شوند همچنین 10 هزار و 780 ظرفیت آزمون آموزگاری باقی مانده بود که برای آن مرحله تکمیل ظرفیت برگزار شد و تا دو هفته آینده این افراد وارد دبستان‌های کشور خواهند شد.

وی همچنین درباره جذب مربی پرورشی در مدارس هم گفت: اطلاعیه جذب 11 هزار مربی پرورشی در مدارس هم به‌زودی منتشر خواهد شد».

با به‌کارگیری معلمان جدید، استفاده از معلمان بازنشسته و دانشجو معلمان همچنین افزایش جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مدارس دولتی، مشکل کمبود معلم رفع شده است.

وزارت آموزش و پرورش برای جبران کلاس‌های درس بدون معلم امسال برای نخستین بار از دانشجو معلمان ورودی سال‌های 98 و 99 در کلاس‌های درس استفاده کرد و اکنون یکی از اشکالات این است که آیا دانشجو معلمان طبق قواعد موجود زیر نظر استاد راهنما به تدریس مشغول هستند؟

معصومه نجفی پازوکی؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حل مشکل کلاس‌های درس بدون معلم دوره ابتدایی در تمام استان‌ها گفت: برای حل مشکل کمبود معلم دوره ابتدایی از ظرفیت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، معلمان بازنشسته و معلمان جدیدالورود استفاده شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کلاس‌های درس دوره ابتدایی با حضور مدیر و معاون مدرسه بدون معلم نمانده است؟ مطرح کرد: اکنون که دانشجومعلمان در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند بخش زیادی از مشکلات حل شد و دلیل ایجاد مشکل، تأخیر در اعلام نتایج آزمون استخدامی بود البته امسال آزمون با دقت بیشتری برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: از 28 هزار ظرفیت آزمون آموزگاری حدود 11 هزار ظرفیت خالی ماند و این مسئله، مشکل کمبود معلم را تشدید کرد البته با استفاده از ظرفیت دانشجو معلمان توانستیم مشکلات را حل کنیم.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش، آمار دقیقی از تعداد دانشجو معلمانی که در کلاس‌های درس بدون معلم ساماندهی شده‌اند، اعلام نکردند اما عمده این افراد دانشجویان ورودی سال 98 و 99 هستند.

به گفته نجفی پازوکی، این دانشجویان واحد کارورزی دارند که باید آن را زیر نظر معلم کلاس درس طی کنند و اکنون با خالی بودن برخی کلاس‌های درس از حضور معلم، فرصت حضور در کارورزی واقعی برای دانشجویان فراهم است اما استاد راهنما باید حتماً در کلاس درس آنها را راهنمایی کند.

وی اضافه کرد: با ورود معلمان جدید، دانشجو معلمان کارورزی خود را تا پایان سال در کنار آنها ادامه می‌دهند.
https://jahannews.com/vdcdxk0jfyt0kk6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdxk0jfyt0kk6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *