يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۲

کمبود حدود ۲۰۰ هزار معلم

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 853314
وزیر آموزش و پرورش از کمبودحدود ۲۰۰ هزار معلم در کشور خبر داد و گفت: سیاست غلط تامین معلم به جای تربیت معلم در حال حاضر آثارش را نشان داده و ما در حال برگرداندن سیاست تربیت معلم هستیم و امسال ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
کمبود حدود ۲۰۰ هزار معلم
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه رتبه‌بندی معلمان و رسیدگی به اعتراضات تا پایان شهریور قرار بود تعیین تکلیف شود، گفت: رتبه‌بندی چند مرحله دارد که یک مرحله آن در شهرستان‌ها تعیین تکلیف شده و ما رتبه‌بندی و رسیدگی به اعتراضات را در شهریور آغاز و در مهر ماه پرداخت کردیم. این فرایند دائمی و بهم پیوسته است و رتبه‌بندی جزئی از فرایند تعلیم و تربیت شده و به صورت پیوسته درگیرش هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ همکار ما در ۲ شیفت رسیدگی به اعتراضات را مورد بررسی قرار می‌دهند و ماهانه ۵۰ تا ۶۰ هزار حکم به مرحله صدور می‌رسد، ادامه داد: از آنجایی تعداد معلمان حدود یک میلیون نفر است، حتی اگر ماهانه حدود ۱۵۰ هزار نفر از آن‌ها را رتبه‌بندی کنیم تا عید نوروز می‌توانیم همه اعتراضات را به حکم تبدیل کنیم و آنچه وعده کردیم مربوط به پایان رسیدگی به اعتراضات در کمیسیون‌های اولیه بود و این فرایند به طور طبیعی در هیئت ممیزه ادامه دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پرداخت‌ها کاملا بر اساس رتبه‌بندی بوده و پرداخت‌های جدید مبتنی بر احکام جدید است، افزود: این فرایند ادامه دارد و همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش مطلع هستند که این احکام برای چه گروه‌هایی صادر شده و به امید خدا به ترتیب برای گروه‌های دیگر صادر می‌شود.

صحرایی در رابطه تحولات صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان باید با سلوک معلمانه اداره شود و حرف ما این است که معلمان اعتمادشان را نسبت به این صندوق از دست داده‌اند که این اعتماد باید بازگردد و بنده هم مدافع تمام و کمال حقوق معلمان هستم. در آنجا پرداخت غیر متعارفی انجام شده بود که بنده دستور دادم هم به آن رسیدگی شود و هم دلیل شکل‌گیری چنین پرداخت‌هایی و افرادی که چنین اتفاقی برایشان رخ داده گزارش شود که مرحله سوم هنوز انجام نشده و منتظر پیگیری آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه این صندوق متعلق به فرهنگیان است و فرهنگیان باید این احساس را داشته باشند که این صندوق برای خود آن‌ها است، متذکر شد: متاسفانه در حال حاضر چنین احساسی بین تعداد زیادی از فرهنگیان وجود ندارد و روند اصلاح در این مورد ادامه دارد و در هفته‌های آینده هم اصلاحاتی خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با کمبود ۳۰۰ هزار معلم توضیح داد: به برخی از پیشکسوتان آموزش و پرورش چنین آمار‌هایی داده می‌شود و واقعیتش این است ما در آموزش و پرورش کمبود سنواتی داریم که اگر بخواهیم آماری مبتنی بر استاندارد‌ها دهیم نزدیک به ۲۰۰ هزار معلم است و اقدامی که همکاران در این دوره انجام دادند ستودنی است. ما طی ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فرایند سازمان‌دهی و سامان‌دهی را انجام دادیم و در حال جذب ۷۵ هزار معلم جدید هستیم و بقیه کمبود را هم از طریق معلمان فعلی و به کارگیری پیشکسوتان و دانشجویان سال و سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان و ظرفیت‌هایی از این دست جبران می‌کنیم.

صحرایی ضمن بیان اینکه جبران این کمبود نیاز به تسریع دارد، گفت: ما ۷۵ هزار ردیف استخدامی داشتیم که ۲۵ هزار نفر از آن‌ها به دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان مربوط می‌شدند که جذب شدند، ۲ ردیف استخدامی هم که مربوط به معلمان ابتدایی، هنرستان‌ها و دبیران است اجرا شد و ۱۷ هزار نفر در آزمون استخدامی پذیرفته شدند و تکمیل ظرفیت هم خواهیم داشت و برای تکمیل ظرفیت باید مجددا دفترچه صادر شود تا همه امکان شرکت داشته باشند و پیش‌بینی ما این است که بتوانیم تا آخر مهر ماه تکمیل ظرفیت را تمام کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه نتایج آزمون دبیری هنوز اعلام نشده و دلیل این کمبود این است که هنوز نتیجه نهایی این آزمون اعلام نشده است، اظهار کرد: اینکه گفته شود در کلاس‌ها معلم نداریم درست نیست چرا که رده شغلی همه فرهنگیان از دبیر تا وزیر معلم است و چنانچه کلاسی معلم نداشته باشند به تدریس می‌پردازند و تدریس دانش‌آموزان ادامه دارد تا معلمان اصلی ملحق شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مگر این کمبود معلم در ۲ سال این دولت ایجاد شده است، ادامه داد: کمبود از زمانی شروع شد که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان که دانشگاه راهبردی نظام است به زیر ۴ هزار نفر رسید و امروز با آثار این تصمیم غلط مواجه هستیم و سیاست غلط تامین معلم به جای تربیت معلم در حال حاضر آثارش را نشان داده و ما در حال برگرداندن سیاست تربیت معلم هستیم و امسال ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
https://jahannews.com/vdcb8fbwarhbsfp.uiur.html
jahannews.com/vdcb8fbwarhbsfp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
مسئولین آموزش و پرورش باید در جذب معلمان فوق العاده و بی نهایت دقت بنمایند تا در اینده خروجی آموزشی و علی الخصوص پرورشی آن در شان نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.
United States
تمام طلبه های حوزه ی علمیه برای تدریس به عنوان معلم استخدام و اعزام گردند.