دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

با ثبت نرخ ۶/۲ درصد رشد اقتصادی فصل بهار ۳ برابر شد

پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 851741
رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول ۱۴۰۲ معادل ۶.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت طی این دوره معادل ۵.۲ درصد بوده است.
رشد اقتصادی فصل بهار ۳ برابر شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، بانک مرکزی جدیدترین آمار مربوط به تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران مربوط به سه ماهه نخست 1402 را منتشر کرد. بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ به رقم 380 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سه ‌ماهه اول سال ۱۴۰۱، به میزان شش و دو دهم درصد رشد داشته است. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۵.۲ درصد بوده است.
 
مقایسه ارقام سال جاری با رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نشان از افزایش بیش از سه برابری رشد اقتصادی کشور دارد. لازم به توضیح است عملکرد رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در فصل اول سال ۱۴۰۱ به ترتیب معادل یک و 9 دهم و یک و هفت دهم درصد بوده است. مقایسه ارقام مزبور با عملکرد رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ حاکی از افزایش بیش از سه برابری رشد اقتصادی کشور در فصل اول سال ۱۴۰۲ نسبت به فصل اول سال ۱۴۰۱ می‌باشد.
 
بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت‌های اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) نشان می‌دهد، رشد تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در تمامی گروه‌ها بوده است.
 
لازم به توضیح است در دوره مورد گزارش، رشد محقق شده گروه‌های «نفت و گاز»، «خدمات»، «صنایع و معادن» و «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب معادل 16 و چهار دهم، شش و دو دهم، سه و هفت دهم و 2.2 درصد بوده است که مقایسه آن با ارقام مشابه در فصل اول سال ۱۴۰۱ حاکی از بهبود رشد ارزش افزوده تمامی گروه‌های اقتصادی می‌باشد.
 
شایان ذکر است رشد مثبت تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال ۱۴۰۲ در تداوم رشد اقتصادی مثبت محقق شده از فصل اول سال ۱۳۹۹ تا فصل چهارم سال ۱۴۰۱ بوده است؛ به نحوی که میزان رشد اقتصادی کشور در فصول سال ۱۴۰۱ به ترتیب برابر با یک و 9 دهم، سه و 9 دهم، چهار و 9 دهم و پنج و سه دهم درصد بوده است.

فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها مدیریت شده است
محمدرضا فرزین، رئیس ‌کل بانک مرکزی درباره آماری که اخیرا منتشر شده، با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ در حوزه متغیر‌های پولی و به ویژه تورم با اعداد تورم بالا در فروردین و اردیبهشت آغاز شد، گفت: از این ماه به بعد با اتخاذ سیاست‌های تثبیت، در بازار‌های مالی آرامش برقرار شد و تورم نقطه به نقطه تاکنون نزدیک به ۱۴ واحد درصد کاهش یافته است.
 
وی با برشمردن ویژگی‌های نرخ رشد در بهار سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: رشد حاصله در تمام بخش‌های اقتصادی نسبت به بهار ۱۴۰۱ بیشتر است. بخش نفت با نرخ رشد خیره‌کننده ۱۶ و چهار دهم درصد در صدر تمام بخش‌ها بوده است.
 
رئیس ‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: نرخ رشد تشکیل سرمایه که در بهار سال قبل به دلیل وضعیت نامناسب بخش ساختمان منفی بوده در بهار امسال با مثبت شدن بخش ساختمان عدد کل نیز مثبت شده و از رشد دو درصدی برخوردار شده است.
 
فرزین با بیان اینکه درخصوص آمار رشد تابستان باید منتظر آمار بانک مرکزی در پاییز بود، تصریح کرد: براساس شواهد آماری موردی بخش‌ها می‌توان این جمع‌بندی را از وضعیت تابستان ارائه کرد. بر اساس صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی که ۶۰ درصد ارزش محصول کارگاه‌های بزرگ صنعتی را نشان می‌دهد حاکی از آن است که رشد تولید در تیرماه شش و هفت دهم و مرداد ماه 9 و دو دهم درصد بوده است. بالاترین رشد متعلق به محصولات فلزی (۴۵ و هفت دهم)، خودرو و قطعات (۲۵ و 9 دهم) و صنایع دارویی (۲۳ و 9 دهم) در مرداد ماه بوده است.
 
وی ادامه داد: موجودی انبار صنایع در مردادماه هشت درصد کاهش یافته است. همزمانی رشد مثبت تولید با رشد منفی انبار نشانگر آن است که عوامل عرضه و تقاضا به‌طور همزمان در حال تقویت رشد هستند.
 
رئیس ‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه همچنان رشد تولید کالا‌های سرمایه‌ای دو رقمی است، یادآور شد: این رقم معادل ۱۵ و 9 دهم درصد است و از کالا‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای رشد سریع‌تری داشته است.
 
فرزین تأکید کرد: شواهد آماری نشان می‌دهد که بخش کشاورزی نیز در تابستان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده است. خرید بیش از ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان یکی از علائم آن است. در بخش خدمات نیز تکانه مغایر اساسی در این فصل وجود نداشته است. البته هنوز درخصوص قضاوت نهایی زود است.
 
وی درخصوص وضعیت اقتصاد کلان کشور گفت: با نرخ‌های حاصله در سال‌های اخیر و به ویژه درسال‌جاری می‌توان این‌گونه بیان کرد که فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم مدیریت شده و در حال برگشت به روند بلندمدت متغیر‌های کلان اقتصادی هستیم.
 
رئیس ‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: عملکرد بخش حقیقی از اسمی بهتر است. دلیل اصلی آن نیز وجود حباب‌های ناشی از انتظارات تورمی در جامعه است که با کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم و گشایش توسعه روابط خارجی امیدوار به شتاب در بهبود آن هستیم.
https://jahannews.com/vdcdof0jfyt0k56.2a2y.html
jahannews.com/vdcdof0jfyt0k56.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
البته بیشتر رشد گرانی سه برابر شد