جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

دستگاه چاپ چیست؟

چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 850865
دستگاه چاپ یکی از پرفروش‌ترین تجهیزات در صنعت چاپ است. این دستگاه بر اساس فناوری‌های مختلف چاپ مانند متالایز و... در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می‌شود. به جرأت می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در دنیا دستگاه چاپ و انواع آن است. تنها در داخل کشور ایران تعداد زیادی از شرکت‌های پیشرفته و معتبر مانند کیاما از دستگاه‌های چاپ با هدف بهبود و ارتقا کیفیت خدمات چاپی خود استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب در مورد دستگاه چاپ و تکنولوژی‌های تحت پوشش آن توضیح  داده می‌شود.


آشنایی با ماهیت و ساختار کلی ماشین چاپ و تاریخچه آن
دستگاه چاپ در اصل یک وسیله مکانیکی است که در اثر اعمال فشار بر روی سطح مورد نظر جوهر کاری شده فرایند چاپ را انجام می‌دهد. این دستگاه به واسطه اعمال نیروی فشار و همچنین جوهر می‌تواند طرح را از روی بخش مخصوص خود به سطح مورد نظر منتقل کند. ماشین چاپ جایگزینی بسیار مهم و کاربردی برای روش‌های سنتی چاپ در گذشته مانند برس زدن و مالش دادن متداول سطح است.

تاریخچه اختراع دستگاه چاپ به سال 1440 میلادی باز می‌گردد. در آن سال‌ها شخصی به نام یوهانس گوتنبرگ در آلمان اولین ماشین چاپ متحرک را اختراع کرد. اختراع یک ماشین چاپ نه چندان پیچیده در آن زمان باعث شد تا تحولی عظیم در صنعت چاپ کنونی به وجود آید. بعد از این واقعه دستگاه‌های چاپ پیچی نیز ساخته شدند که می‌توانستند تا 3600 صفحه را به صورت روزانه تولید کنند.

لیبل pvc شیرینگ

چاپ اولین کتاب مقدس در قرن 14 میلادی با ماشین چاپ!
یوهانس گتنبرگ در سال 1455 میلادی در چاپخانه خود نسخه‌ای از کتاب مقدس را برای اولین بار با استفاده از دستگاه چاپ، چاپ کرد. این کتاب اولین کتابی است که با استفاده از حروف متحرک به چاپ رسیده است!

دستگاه چاپ اختراع شده توسط گوتنبرگ در کمال تعجب به مدت 300 سال یعنی حدود 3 قرن حکومت کرد. اما پرس‌های فلزی در صنعت چاپ در اواخر قرن 18 نیز ساخته شدند. در آن زمان مزیت‌ها و کارایی سیلندر ماشین چاپ برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت. در میانه‌های قرن نوزدهم شخصی به نام ریچارد ام هو اهل نیویورک دستگاه پرس سیلندر را اختراع کرد. در داخل این دستگاه یک عدد استوانه مرکزی قرار گرفته بود که می‌توانست به صورت متوالی روی چهار سیلندر خود کاغذها را به صورت قالبی چاپ کند.
 

تکنولوژی‌های به کار رفته در دستگاه چاپ از گذشته تا به امروز
از گذشته تا به امروز همواره از سه فناوری اصلی و مهم در دستگاه چاپ و انواع آن تحت عناوین زیر استفاده می‌شود:

• جوهر افشان مبتنی بر آب (WBIJ)
• انتقال حرارتی (TT)
• عکاسی الکتریکی (EP)

آشنایی با فناوری EP
تکنولوژی پرکاربرد عکاسی الکتریکی امروزه با عنوان چاپ لیزری یا همان LED شناخته می‌شود. این تکنولوژی در واقع یک تکنیک فتوکپی بود که به یک راهکار بسیار مناسب برای چاپ اسناد با تیراژهای بالاتر تبدیل شد! دستگاه‌های چاپ با بهره‌گیری از این فناوری بسیار خاص می‌توانستند با سرعت بسیار بالاتری اسناد مختلف را چاپ کنند.

در این فناوری به جای بهره‌گیری از نور منعکس شده از لیزر نیز به منظور تبدیل اطلاعات رایانه به پالس‌های نوری در دستگاه چاپ استفاده می‌شد.

تکنولوژی مدرن جوهر افشان مبتنی بر آب
این تکنولوژی بیش از 5 دهه است که در دستگاه‌های چاپ به کار گرفته می‌شود. اما در طی چندین سال اخیر نیز به بلوغ رسیده و به طرز بسیار گسترده‌ای علاوه بر چاپگرهای خانگی و اداری در ماشین‌های چاپ لیبل رومیزی نیز استفاده می‌شود. دستگاه چاپی که بر اساس فناوری WBIJ ساخته شده است با ریختن قطره‌های جوهر یا مرکب مخصوص چاپ روی کاغذ تصاویری معرکه و فوق‌العاده باکیفیت را ایجاد کند.

با استفاده از این دستگاه‌های چاپ تقریبا می‌توان هر نوع رنگی را با ترکیبات رنگی دیگر به جز رنگ سفید ترکیب کرد. اگر در حوزه چاپ فعالیت داشته باشید قطعا نام CMYK را شنیده‌اید. این عبارت برگرفته از چهار ترکیب رنگی اصلی در دستگاه‌های چاپ است:

• رنگ فیروزه‌ای (C)
• رنگ سرخابی (M)
• رنگ زرد (Y)
•رنگ سیاه (K)  

بخش اعظمی از ساختار مرکب‌های این چاپگرها را آب تشکیل می‌دهد.

فناوری چاپ انتقال حرارتی (TT)
تکنولوژی چاپ TT از جمله قدیمی‌ترین فناوری‌های چاپ در دنیا است. امروزه حتی می‌توانید دستگاه‌های چاپ مبتنی بر فناوری TT که به صورت چاپ تک رنگ هستند را مشاهده کنید. این دسته از دستگاه‌های چاپ مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و عملکرد سریع‌تری دارند.

بهترین روش‌های چاپ
امروزه از روش‌های مختلفی برای چاپ لیبل‌ها روی ظرف یا بسته بندی محصولات استفاده می‌شود. اما برخی از این روش‌ها مانند چاپ متالایز به مراتب کاربرد گسترده‌تری دارد. چاپ متالایز به علت داشتن برخی مزیت‌های منحصربه‌فرد زیر از محبوبیت بسیار بالایی در صنعت چاپ برخوردار است:

• قابلیت چاپ با کیفیت رنگی بسیار بالا
• وضوح و شفافیت بالا
• قابلیت چسبندگی قوی
• ماندگاری و مقاومت بالای لیبل‌های متالایز
• نداشتن محدودیت در طرح و رنگ

دستگاه‌های مخصوص چاپ متالایز نیز نسبت به سایر دستگاه‌‌های چاپ کاربرد بسیار گسترده‌تری دارند. این دستگاه ها سرعت و دقت بسیار بالایی داشته و از قیمت کمتری نیز برخوردار هستند.

دومین روش چاپ پرکاربرد در صنعت چاپ، لیبل‌های پشت چسبدار هستند. چاپ لیبل‌ پشت چسب دار در صنعت چاپ کاربرد گسترده‌ای دارند. از این نوع لیبل‌ها در بسته بندی انواع محصولات غذایی، نوشیدنی و... استفاده می‌شود. دستگاه‌هایی که از این فناوری بهره می‌برند مانند دستگاه‌های متالایز دقت و سرعت بالایی دارند. این دستگاه‌ها در دو نوع حرارتی و لیبل زن پشت چسبدار تولید می‌شوند.

برخی از شرکت‌های معتبر خدمات چاپی مانند کیاما پرینت از دستگاه‌هایی با فناوری‌های روز دنیا همچون متالایز بهره می‌برند تا در نهایت خدماتی با بالاترین سطح کیفی و تنوع را به مشتریان عرضه کنند.
 

سخن پایانی
در این مطلب در مورد دستگاه چاپ و تاریخچه آن به توضیحات کاملی پرداختیم. ماشین‌های چاپ در تحول صنعت چاپ بیشترین نقش را داشته‌ و دارند، زیرا این تجهیزات بیش از چندین قرن است که اختراع شده و به تولید انبوه رسیده‌اند. بر خلاف تصور عموم برخی از شرکت‌های معتبر خدمات چاپی در ایران مانند کیاما پرینت از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.
https://jahannews.com/vdcjmyeoiuqeioz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjmyeoiuqeioz.fsfu.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *