يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

جمهوری آذربایجان توافق بازگشایی کریدور لاچین را تکذیب کرد

يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 850517
مشاور رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بعد از تایید اولیه، توافق بازگشایی همزمان راه‌ها به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تکذیب کرد و مدعی شد مقامات ارمنی قره‌باغ آن را نپذیرفته‌اند.
آذربایجان توافق بازگشایی کریدور لاچین را تکذیب‌کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «حکمت حاجی‌اف» مشاور سیاست خارجی «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، شنبه، توافق باکو با منطقه قره‌باغ کوهستانی برای بازگشایی همزمان راه‌ها به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تکذیب کرد. 

او در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) منتشر کرد، نوشت، باکو پیشنهاد بازگشایی همزمان راه‌ها را داده اما آنچه او «رژیم غیرقانونی» در قره‌باغ خواند، آن را رد کرده است. 

حاجی‌اف در اشاره به ایست بازرسی که باکو در مسیر لاچین ایجاد کرده، افزود جمهوری آذربایجان کنترل «مرز و گمرک» را در کریدور لاچین -که قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند- حفظ خواهد کرد. وی در اشاره به یکی از خواسته‌های اصلی باکو گفت راه به جمهوری آذربایجان برای محموله‌های کمکی برای اولین بار از زمان ۱۹۸۸ باز خواهد شد. 

اظهارات جدید این مقام جمهوری آذربایجان در حالی است که «آرمن پرس» خبرگزاری دولتی ارمنستان پیش‌تر گزارش داد مقامات ارمنی منطقه قره‌باغ با درخواست‌های باکو برای بازگشایی این راه منتهی به جمهوری آذربایجان که مدتهاست بسته بوده در ازای رفع محاصره کریدور لاچین موافقت کرده‌اند. 

این گزارش به نقل از مقامات قره‌باغ افزود آن‌ها این توافق را با توجه به مشکلات انسانی شدید در منطقه پذیرفته‌اند. بعد از این خبر، حکمت حاجی‌اف در گفت‌وگو با رویترز تایید کرده بود که مقامات قره‌باغ در ازای بازگشایی راه به ارمنستان (کریدور لاچین)، موافقت کرده‌اند که اجازه محموله‌های کمکی از جمهوری آذربایجان به این منطقه را بدهند. 

قره‌باغ در سطح جهانی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود اما از زمان جنگی که مصادف با فروپاشی اتحاد شوروی در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی شد، به دست جمعیت ۱۲۰ هزار نفری قوم ارمنی کنترل می‌شود.

جمهوری آذربایجان بخش‌های بزرگی از منطقه قره‌باغ کوهستانی را در جنگ ۲۰۲۰ پس گرفت و قره‌باغ را تقریباً به طور کامل محاصره کرد. از دسامبر ۲۰۲۲--در نُه ماه گذشته-- غیرنظامیان جمهوری آذربایجان شروع به مسدود کردن آخرین راه ارتباطی قره‌باغ به ارمنستان کردند که باعث کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دارو شده است.  

باکو، ایروان را در ماه‌های گذشته متهم کرده که از کریدور لاچین برای قاچاق تسلیحات استفاده می‌کند و پیشنهاد بازگشایی همزمان جاده‌ها را رد کرده است. 

گزارش‌ها درباره این توافق و بعد تکذیب آن در حالی است که پارلمان قره‌باغ شنبه رئیس جدیدی را برای جمهوری مستقل خودخوانده خود برگزید. اقدامی که جمهوری آذربایجان در بحبوحه تنش‌ها بین دو طرف غیرقانونی خوانده است.

جمهوری آذربایجان شنبه ادعا کرد نیروهای ارمنستانی در طول شب به سوی نیروهای این کشور تیراندازی کرده‌ و یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان در مقابل اقدامات تلافی‌جویانه انجام داده‌اند؛ ارمنستان این موضوع را تکذیب کرده است.

طبق اعلام دولت ارمنستان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور شنبه با رهبران برخی کشورها تلفنی گفت‌وگو کرد. به گفته دولت ارمنستان، وی به سران خارجی گفته که تنش‌ها در مرز افزایش یافته و جمهوری آذربایجان نیروهای خود را در آنجا و اطراف منطقه قره‌باغ کوهستانی متمرکز کرده است. باکو این اتهامات را رد کرده و ارمنستان را به اقدامات مشابه متهم کرده است. همزمان در پایتخت‌های هر دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان مردم درباره وقوع جنگ دوباره ابراز ترس و نگرانی کرده‌اند.
https://jahannews.com/vdcdfz0j5yt0kk6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdfz0j5yt0kk6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *