شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

آغاز به کار همزمان سفرای ایران و عربستان

شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 850293
علیرضاعنایتی به عنوان سفیر ایران در ریاض و عبدالله‌بن‌سعود العنزی به عنوان سفیر عربستان در تهران از هفته‌گذشته کار خود را آغاز کردند.
آغاز به کار همزمان سفرای ایران و عربستان
به گزارش جهان نيوز، روزنامه ایران نوشت: با حضور سفیران ایران و عربستان در ریاض و تهران، روابط دو کشور به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و علیرضا عنایتی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی و عبدالله بن سعود العنزی به عنوان سفیر عربستان از روز سه‌شنبه هفته گذشته کار خود را آغاز کردند. خبرگزاری «العربیه»، رسانه دولتی عربستان سعودی با اعلام ورود اولین سفیر عربستان سعودی در ایران از زمان از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور به تهران اعلام کرد که رهبران سعودی بر اهمیت تقویت روابط با ایران از طریق ارتباطات و دیدارهای بیشتر بین دو کشور تأکید دارند.

 عبدالله بن سعود العنزی، سفیر ریاض در تهران در شروع فعالیت‌های دیپلماتیک خود، پیشبرد حسن همجواری و احترام متقابل را بخشی از چشم‌انداز پادشاهی سعودی برای سال ۲۰۳۰ معرفی کرد؛ طرحی که ولیعهد عربستان در ادامه برنامه‌های پنج ساله توسعه که از دهه ۷۰ میلادی در عربستان آغاز شده، به دنبال اجرای آن است. سفیر عربستان در تهران با بیان اینکه دستورات رهبران کشورمان بر اهمیت تقویت روابط میان پادشاهی عربستان سعودی و ایران تأکید دارد، گفت: «امیدواریم بتوانیم این روابط را به افق‌های روشن‌تر رسانده و ایران و عربستان با همکاری یکدیگر در جهت مصالح و منافع دو ملت دوست و برادر پیش بروند.»

همزمان با ورود سفیر عربستان به تهران، علیرضا عنایتی، سفیر کشورمان نیز راهی ریاض شد. او نیز در بدو ورودش یادآور شد که ایران و عربستان راهی را شروع کرده‌اند که به آن ایمان دارند و معتقدند که توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور در ابعاد مختلف، دوجانبه، چندجانبه، جهان اسلام و فرامنطقه دارای تأثیرات کاملاً ایجابی و مؤثر خواهد بود و می‌تواند با عزم و اراده طرفین محقق شود.

ایران و عربستان سعودی ۱۹ اسفندماه سال گذشته، پس از 5 دور مذاکره امنیتی در عراق و 3 دور گفت‌و‌گو در عمان و وساطت‌های این دو کشور، در پایتخت چین به توافق رسیدند تا روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. در پی این توافق، مقرر شد هیأت‌های فنی برای بررسی روند بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور مبادله شوند و در نهایت در خرداد ماه جاری، سفارت ایران و سرکنسولگری ایران در جده و همچنین دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده رسماً افتتاح شد.

استقبال از بهبود روابط ایران و عربستان
ارتقای روابط ایران و عربستان به سطح سفیر، با واکنش‌های مثبتی از سوی مقامات برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی روبه رو شد. «فرحان حق»، معاون سخنگوی سازمان ملل از تبادل سفرا میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و عادی شدن روابط میان تهران – ریاض استقبال کرد و گفت: «این همیشه یک گام مثبت به سمت جلو است». رئیس جمهور عراق هم که کشورش نقش زیادی در از سرگیری روابط تهران و ریاض داشته است، عنوان کرد: «همگرایی ایران و عربستان سعودی گامی مثبت در جهت تقویت امنیت و ثبات منطقه است.» «عبداللطیف رشید» همگرایی ایران و عربستان سعودی را برای امنیت منطقه مثبت دانست. «یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن هم در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» نسبت به توافق ایران و عربستان سعودی ابراز خوشبینی کرد و گفت: «ژاپن از توافق عربستان سعودی و ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال می‌کند و آن را گامی مثبت به سوی ثبات منطقه می‌داند. امیدوارم که این توافق نقش مثبتی در رفع موضوعات مختلف منطقه‌ای در خاورمیانه از جمله اوضاع یمن داشته باشد».
https://jahannews.com/vdceo78vxjh8nwi.b9bj.html
jahannews.com/vdceo78vxjh8nwi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *