پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰

توصیه امیرعبداللهیان به نظامیان آمریکایی: به خانه برگردید

پنجشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 849357
وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای سوری به نظامیان آمریکایی توصیه کرد که به خانه برگردند و به مقامات این کشور هم توصیه کرد که منطقه را به اهل منطقه واگذارند.
توصیه امیرعبداللهیان به نظامیان آمریکایی: به خانه برگردید
به گزارش جهان نيوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به دمشق سفر کرده بعد از دیدار و گفت‌وگو با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی گفت:‌امروز گفت‌وگوهای خوبی را با المقداد درباره موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی داشتیم.

وزیر خارجه ادامه داد: مایلم حملات ددمنشانه رژیم جعلی اسرائیل به فرودگاه حلب و مناطق غیرنظامی سوریه را قویا محکوم کنم. در منطقه هیچ اقدام تجاوزکارانه و جنایات رژیم صهیونیستی از سوی منطقه بدون پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

وی گفت: توافق داریم که کمیسیون عالی مشترک ایران و سوریه به ریاست معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر سوریه در تهران در آینده نزدیک برگزار شود. تقویت هر چه بیشتر مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی به ویژه بین تجار و بازرگانان دو کشور مورد توجه جدی ما قرار داشت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: خرسندیم که سفرهای زیارتی و سیاحتی مردم عزیز ایران به سوریه از سر گرفته شده و ما همین موضوع را در خصوص استقبال از مردم عزیز سوریه در ایران قائلیم و آماده پذیرش اتباع سوریه برای زیارت و سیاحت در ایران هستیم.

وی گفت: در خصوص تحرکات گروه‌های تروریستی و تلاش آمریکایی‌ها برای سازمان دهی تروریست‌ها و تداوم حضور اشغالگرانه آنها در خاک سوریه به بهانه مبارز ه با داعش گفت‌وگو کردیم.
وزیر خارجه افزود: امنیت سوریه و امنیت منطقه دغدغه جدی و مشترک ماست. به حمایت‌های قوی خود از رهبری، ارتش، دولت و ملت سوریه در راستای رسیدن به منطقه‌ای امن، با ثبات و توسعه یافته ادامه می‌دهیم.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان اضافه کرد: معتقدیم که روابط دوستانه و مبتنی بر همسایگی و برادری بین سوریه و ترکیه به نفع دو کشور و منطقه است. بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از جمله در قبال سوریه و ترکیه تأکید داریم.

وی گفت: در آخرین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه ایده‌های سازنده‌ای برای استقرار امنیت در مرز مشترک سوریه و ترکیه و احترام به تمامیت ارضی و دغدغه‌های امنیتی مشترک دو کشور مطرح شد.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ایران به تلاش ها برای رفع سوءتفاهم‌هابین ترکیه و سوریه و استقرار صلح و امنیت در مرز مشترک سوریه و ترکیه ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه در باره تحولات در جهان اسلام از جمله تحولات فلسطین بحث و تبادل نظر کردیم، افزود: اهانت به مقدسات دینی و کتب آسمانی و از جمله قرآن کریم را قویا محکوم می‌کنیم. اخیرا از همتای خودم وزیر خارجه دانمارک پیامی را دریافت کردم در این پیام بر تصویب مصوبه‌ای برای برخورد و مقابله با افرادی که قانون شکنی می‌کنند و به کتب آسمانی اهانت می‌کنند تأکید کرد و گفت این قانون بزودی در دستورکار مجلس دانمارک قرار دارد و امیدواریم به تصویب برسد.

وی گفت:‌ضمن استقبال از ابتکار عمل دانمارک به سوئد و دیگر کشورهای اروپایی توصیه می‌کنیم در مسیر احترام به کتب آسمانی و قرآن کریم قدم بردارند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات نیروهای آمریکایی با هدف بستن مرز بین سوریه و عراق اظهار داشت: امروز مرزهای عراق با کشورهای سوریه و همسایه مرزهای دوستی است. آمریکا باید دست از آزار مردم منطقه بردارد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: به نظامیان آمریکایی توصیه می‌کنیم به خانه برگردند و به مقامات آمریکا توصیه می‌کنیم منطقه را به اهل منطقه واگذارند. هیچ طرفی قادر نیست مسیرهای مواصلاتی تاریخی منطقه را مسدود کند. این اقدامات با ادعای حقوق بشری غربی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ تناسبی ندارد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی اضافه کرد: از بازگشت روابط طبیعی سوریه با کشورهای منطقه، جهان عرب و جهان اسلام خرسندیم. خرسندم این ابتکار مورد استقبال رهبران منطقه قرار گرفته است. سوریه کشور بسیار مهمی در منطقه ماست. هیچ طرفی نمی‌تواند سوریه را نادیده بگیرد.

وی افزود: بازگشت سوریه به وضعیت طبیعی و نقش آفرینی طبیعی در منطقه در جهت خیر و صلاح همه کشورهای منطقه است. این واقعیتی است که امروز کشورهای منطقه به آن اعتراف دارند و با استفاده از فرصت به روح بلند همه شهدای سوریه، شهدای ایران و همه طرف‌هایی که در کنار ارتش و مردم سوریه سال‌ها در جنگی تروریستی ایستادند، ادای احترام می‌کنم.

امیرعبداللهیان گفت: امروز سوریه به خوبی در منطقه می‌درخشد و نقش آفرینی می‌کند.

وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: برای ما گسترش همکاری‌های اقتصادی و استفاده از مسیرهای ترانزیتی منطقه یکی از اهداف مورد توجه است. ارتباط ما با کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه در چارچوب توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهاست. متاسفانه آمریکا با هدف تداوم و اعمال تحریم‌های بیشتر اقدام به تلاش برای بسستن مسیرهای مواصلاتی می‌کند که این سیاست آمریکا البته بارها با شکست مواجه شده است.

فیصل المقداد: غربی‌ها چشم دیدن عادی شدن روابط بین کشورهای عربی را ندارند
فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه امشب (چهارشنبه) هشتم شهریور ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دمشق در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی برای حضور در دمشق اظهار داشت: در خلال گفت‌وگوهای امروز در یک ساعت و نیم موضوعات مختلفی را بررسی کردیم از جمله روابط رو به رشد ایران و سوریه و در خصوص آثار بسیار مثبت سفر رئیسی به دمشق گفت‌وگو کردیم و همین طور در خصوص پیگیری نتایج نشست اخیر کمیته مشترک ایران و سوریه و آنچه بین روسای جمهور دو کشور مورد توافق قرار گرفت صحبت کردیم.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: درباره چالش‌های مشترکی که دو کشور با آن روبرو هستند گفت‌وگو کردیم. شاهدیم سیاست‌های خصمانه غربی‌ها علیه ایران و سوریه ادامه دارد و به ویژه آمریکا از ابزارهای قدیمی و جدید برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده می‌کنند از جمله سرمایه گذاری در تروریسم و این حقیقتی است که برای همه کشورها و ملت‌های منطقه آشکار شده است.

المقداد بیان کرد: ایستادگی دو ملت در موداجهه با چالش‌ها و توطئه‌هایی غربی‌ها یک ایستادگی قهرمانانه است و بازتاب دهنده حمایت‌ مردم دو کشور از رهبران دو کشور  و سیاست‌های شجاعانه‌ای است که دو کشور در پیش گرفته‌اند. ایران و سوریه ایستادگی مشترکی علیه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای حمایت از تروریست در منطقه داشتند همینطور در تلاش‌های غربی‌ها برای حمایت از داعش و جبهه النصره و دیگر گرو‌های تروریستی ایستادند و این ایستادگی مشترک تحقق گر پیروزی برای ماست.

وی گفت: درباره مسأله فلسطین و جولان اشغالی سوریه گفت‌وگو کردیم و بر اهمیت ادامه ایستادگی ملت فلسطین و مردم سوریه در جولان اشغال شده تأکید شد و اینکه پیروزی و آزادی سرزمین‌های اشغال شده عربی به دست رژیم صهیونیستی حتمی خواهد بود و مردم این سرزمین‌ها خواهند توانست علیه اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی پیروز شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه اضافه کرد:  درباره نشست اخیر بریکس در آفریقای جنوبی صحبت کردیم که نقطه عطف مهم در تحولات بین‌المللی بود. به ایران، مصر، امارات و عربستان برای عضویت در این سازمان تبریک می‌گوییم. این تحولی است که تغییرات شگرفی را در بعد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در جهان رقم می‌زند.

فیصل المقداد در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات نیروهای آمریکایی با هدف بستن مرز بین سوریه و عراق اظهار داشت: باید بپرسم در چه زمانی شاهد تحرکات و نیروهای آمریکایی در منطقه نبودیم؟ سال‌ها پیش در لبنان حضور داشتند اما نهایتا خارج شدند. در عراق بودند و خارج شدند و دوباره بازگشتند.

وی ادامه داد: ما از زبان برادران و مسؤولان عراق شنیدیم کمه نیازی به حضور آمریکایی‌ها ندارند و اگر نیازی باشد محدود به آموزش نیروهای عراقی است. در سراسر منطقه ما و قاره‌های مختلف پایگاه داشتند. 

به گزارش فارس، وزیر خارجه سوریه گفت: در روزهای گذشته شاهد هجمه همه جانبه علیه سوریه بودیم و از جمله اخباری در خصوص حضور نیروهای آمریکایی. علت حضور نیروهای آمریکایی در منطقه قطع ارتباط سوریه و عراق و ارتباط مرزی ما با اردن بوده است. 

وی افزود: اینها با استفاده از وضعیت موجود و سوءاستفاده از وجود داعش تلاش کردند گروه‌های تروریستی را علیه دولت سوریه و اعمال فشار بر آن سازماندهی کنند.باور داریم که برادران در عراق مدت‌ها پیش استقلال خودشان را کاملا بازیافتند و اجازه نخواهند داد این گونه حملات که در رسانه‌ها علیه آنها صورت می‌گیرد بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

المقداد اضافه کرد: نمایندگان ملت عراق چه در دولت چه در پارلمان و جریانات سیاسی تصریح کردند اجازه نخواهند داد تجاوزی از خاک عراق علیه سوریه انجام شود. ما ضمن قدردانی از این مواضع مسؤولان عراقی اطمینان داریم آنها اجازه نخواهند داد آمریکا یا ائتلاف ادعایی اقدامی را علیه روابط سوریه و عراق صورت دهند.

وزیر خارجه سوریه گفت:‌ آمریکایی‌ها به دولت لجام گسیخته تبدیل شدند که نه قوانین بین‌المللی و نه میثاق سازمان ملل احترامی قائل نیستند اگر آمریکا بخواهند دست به اقداماتی بزنند که در رسانه‌ها به آن اشاره شده قطعا با مقابله سوریه مواجه می‌شود. تجاوزگری و تروریسم و محاصره اقتصادی یک واقعیت واحد هستند که در مقابل همه ایستادند و اگر آمریکا دست به اقدامی علیه ما بزنند قطعا با شکست مواجه می‌شوند.

وی افزود: ارتش قهرمانی داریم که توان ایستادن در مقابل آمریکا و هم پیمانانش را دارد و در مقابل آن دست بسته نخواهد بود.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این سؤال که روابط ترکیه و سوریه چه زمانی به مسیر عادی برمی‌گردد؟ و همچنین درباره تاثیر آن بر مناسبات ایران و سوریه اظهار داشت: نشست جده در سیر روابط بین کشورهای عربی و روابط بین کشورهای عربی و منطقه نقطه عطف و رخداد تعیین کننده بود. صحبت‌های سران کشورهای عربی در گوش ما هست که از بازگشت سوریه به وضعیت طبیعی و بازیابی نقش خود در منطقه و تعامل با همسایگان ابراز خرسندی کردند.

المقداد ادامه داد: این اتفاق خشم شدید آمریکا و غرب را به دنبال داشت و تلاش زیادی را با اعمال فشار به کار گرفتند که کشورهای عربی را از عمل به تعهدات باز دارند، ولی این تلاش‌ها تاثیری بر مواضع کشورهای عربی و اسلامی نداشته است.

وی گفت: کسانی که نمی‌خواهند روابط بین کشورهای عربی به حالت طبیعی برگردد دشمنان ملت‌های منطقه هستند. حضور ناوگان کشورهای غربی در خلیج فارس و مدیترانه توجیهی نخواهد داشت اگر اختلافات بین کشورهای منطقه وجود نداشته باشد. غربی‌ها چشم دیدن عادی شدن روابط بین کشورهای عربی را ندارند.

المقداد ادامه داد:  توجیه حضور کشورهای غربی برای منطقه ما این است که کشورهای منطقه با هم نزدیک شوند. خوشحالیم که بیشتر کشورهای غربی امروز روابط عادی خود را با ایران بازیابی کنند و این فرصت فراهم است که کشورهای منطقه به جای اینکه نیروی خود را صرف تقابل کنند صرف ایجاد همکاری مشترک کنند. باید از واقعیت جغرافیایی که کشورهای منطقه را گرده آورده است براساس حسن همجواری وحسن نیت استفاده کنیم. این راه را برای پیش کشورهای غربی برای سوءاستفاده و جنگ آفرینی خواهد بست.

وی گفت: از بهبود روابط بین ایران و عربستان خرسندیم و از توسعه هر چه بیشتر این روابط حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه همنین درباره روابط ترکیه و سوریه خاطرنشان کرد: تنها شرط بازیابی روابط، خروج نیروهای ترکیه از تمام اراضی سوریه است. آن زمان به همکاری با ترکیه بازخواهیم گشت منوط به اینکه اشغالگری در کار نباشد.

المقداد در پاسخ به سؤالی درباره تلاش آمریکا برای بستن مسیرهای مواصلاتی گفت: اگر آمریکا چنین اقداماتی را انجام ندهد، عجیب خواهد بود. اجازه نمی‌دهیم چنین دخالت‌های وقیحانه‌ای در امور کشور ما و کشورهای مستقلی مثل عراق انجام شود. در ۱۲ سال گذشته ارتش ما هزاران شهید را تقدیم کرد و محور مقاومت همینطور و در مقابل اقدامات آمریکا با موفقیت ایستادیم. این بار مثل دفعات گذشته تلاش‌های آمریکا شکست خواهد خورد.
https://jahannews.com/vdcdkn0j5yt0os6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdkn0j5yt0os6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *