يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

لوکاشنکو: گروه واگنر زنده است و در بلاروس می‌ماند

شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 848729
رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد نیروهای گروه نظامی واگنر بعد از مرگ رئیس این گروه همچنان در بلاروس می‌مانند و به همکاری با این کشور ادامه خواهند داد.
لوکاشنکو: گروه واگنر زنده است و در بلاروس می‌ماند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس گزارش‌ها مبنی بر این که نیروهای گروه نظامی «واگنر» بعد از مرگ «یِوگنی پریگوژین» رئیس این گروه در سانحه هوایی، بلاروس را ترک می‌کنند، رد کرد.

خبرگزاری دولتی «بلتا» گزارش داد لوکاشنکو جمعه (۲۵ اوت، سوم شهریور) در نشستی خبری گفت: (گروه) واگنر زنده است و در بلاروس زندگی خواهد کرد، مهم نیست که برخی این را نمی‌خواهند. تا زمانی که به این واحد نیاز داشته باشیم، با ما زندگی و همکاری خواهند کرد. پریگوژین و من سیستمی را برای نحوه استقرار واگنر در کشورمان ایجاد کرده بودیم.

بعد از شورش واگنرها علیه کرملین در ماه ژوئن که با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس پایان یافت، تعدادی از نیروهای این گروه به بلاروس نقل مکان و شروع به دادن آموزش به ارتش این کشور کردند.

اظهارات لوکاشنکو یک روز بعد از آن بیان شده که «رادیو اروپای آزاد» تصاویری ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد اردوگاه نیروهای گروه واگنر در روستای «تسل» بلاروس در حال برچیده شدن است.

رئیس‌جمهور بلاروس در اظهارنظر درباره این گزارش گفت: چرا چادرهای اضافی را حذف می‌کنیم. به تعداد زیاد نیاز نداریم. هسته اصلی (گروه واگنر در بلاروس) اینجا می‌ماند، برخی به تعطیلات رفتند، برخی تصمیم گرفتند به طور کلی جدا زندگی کنند. 

وی افزود: در عرض چند روز همه اینجا خواهند بود، تا ۱۰ هزار نفر. در حال حاضر نیاز نیست آن‌ها را ایجا نگه داریم. فرار نمی‌کنند. 

سرویس گارد مرزی اوکراین هم مدعی شده تعداد نیروهای واگنر مستقر در بلاروس به تدریج در حال کاهش است. به گفته سخنگوی این نیروها، نیروهای واگنر حتی قبل از سقوط هواپیمای رئیس این گروه نه به تعداد قابل توجه اما شروع به ترک بلاروس کرده بودند، بعد از این اتفاق خروج آن‌ها آشکارتر شده است.

لوکاشنکو در کنفراس خبری جمعه همچنین گفت پس از تلاش نافرجام واگنرها برای شورش مسلحانه علیه حاکمیت روسیه، او هیچ ضمانت امنیتی به پریوگوژین نداده بود. وی گفت: اولاً قرار نبود امنیت پریگوژین را تضمین کنم. دوم این که مکالمه ما هرگز به آن (این موضوع) کشیده نشد. 

رئیس‌جمهور بلاروس گفت به پریگوژین و «دیمیتری اوتکین» بنیانگذاران گروه واگنر هشدار داده بود مراقب تهدیدهای احتمالی علیه جان خود باشند. لوکاشنکو گفت رئیس واگنر دو بار نگرانی‌ها درباره تهدیدهای احتمالی علیه جان خود را رد کرده بود. 

وی گفت در جریان شورش مسلحانه به پریگوژین هشدار داده بود اگر به پیشروی به سمت مسکو ادامه دهد، جان خود را از دست خواهد داد، که او در پاسخ گفته بود آماده پیش رفتن تا مرگ است. 

لوکاشنکو سپس مدعی شد زمانی که نام پریگوژین و اوتکین به عنوان مسافر در فهرست مسافران هواپیمای سانحه دیده قرار گرفت، در دیدار با آن‌ها هشدار داده بود مراقب باشند. خبرگزاری «الجزیره» گزارش داده دقیقاً مشخص نیست گفت‌وگوی لوکاشنکو با رهبران واگنر چه زمانی انجام شده است. 

لوکاشنکو که هم از آشناسان قدیمی پریگوژین و هم متحد روسیه است، همچنین گفت معتقد است پوتین ارتباطی با سقوط هواپیمای حامل پریگوژین  ندارد. لوکاشنکو گفت: پوتین را می‌شناسم: حسابگر، بسیار آرام و حتی دیراقدام است. نمی‌توانم تصور کنم پوتین این کار را کرده است. که پوتین مقصر است. خیلی خشن و غیرحرفه‌ای است. 

سخنگوی کرملین درباره دلایل مطرح‌شده برای سقوط هواپیمای حامل فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر گفته: «هنوز مدارک زیادی وجود ندارد که باید در جریان تحقیقات روشن شود. نتایج رسمی تحقیقات درباره سانحه هوایی که پریگوژین در آن کشته شد منتشر می‌شود». «دیمیتری پسکوف» در واکنش به اتهام‌زنی کشورهای غربی به روسیه مبنی بر دست داشتن در قتل پریگوژین هم تصریح کرد: «تمام این گمانه‌زنی‌ها دروغ محض است».

وی در مورد آینده شرکت پیمانکار نظامی خصوصی واگنر نیز اظهار داشت: «آن‌ها یک ساختار قانونی [و دولتی] نیستند، بلکه یک گروه هستند و من نمی‌توانم در مورد آینده آن چیزی بگویم».
https://jahannews.com/vdcf0cdc1w6djea.igiw.html
jahannews.com/vdcf0cdc1w6djea.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *