سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

چرا پیوستن به بریکس برای ایران مهم است؟

جعفر قنادباشی
شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 848658
گروه بریکس، هم توانایی بالایی در کنترل اقتصاد جهان دارد و هم کشورهایی را به‌ عنوان عضو دارد که مخالف سیاست‌های تک‌قطبی و هژمونی آمریکا هستند.
جهان نيوز - جعفر قنادباشی: اهمیت اصلی گروه بریکس در هدف و کشورهای عضو این گروه خواهد بود. هدف آن ایجاد اقتصادی جدید و به دور از سیاست‌ورزی‌های کشورهای غربی است. در حقیقت این گروه درحال حرکت‌دادن جهان به ‌سوی نظام چندقطبی است. از سوی دیگر ترکیب کشورهای عضو بریکس نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که تقریبا کشورهایی از اکثر قاره‌های جهان در این گروه عضو هستند و از لحاظ وسعت و جمعیت نیز کشورهای مهمی مثل چین و هند را در اختیار دارد. پس گروه بریکس، هم توانایی بالایی در کنترل اقتصاد جهان دارد و هم کشورهایی را به‌عنوان عضو دارد که مخالف سیاست‌های تک‌قطبی و هژمونی آمریکا هستند. چین و روسیه مهم‌ترین اعضای بریکس بودند که هرکدام به‌نحوی با سیاست‌های ایالات متحده در تعارض بودند و حالا جمهوری اسلامی ایران نیز به این اتحاد مهم، پیوسته است، اما به‌رغم اینکه عده‌ای اصرار دارند پیوستن ایران به بریکس را تنها در قالب تبلیغات بدانند، باید گفت که پیوستن به این گروه از چند لحاظ دارای اهمیت راهبردی است:

   نخست، اهداف مجموعه بریکس همسو و همراه با سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی است. یعنی همانطور که ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تلاش کرد تا با نظام تک‌قطبی مبارزه کند و به هیچ کشوری وابسته نباشد، کشورهای بریکس نیز تلاش می‌کنند تا با کمک به یکدیگر و دیگر کشورهای توسعه یافته، اقتصادی غیروابسته را در نظام بین‌الملل رشد دهند.

همچنین تلاش و مبارزه برای رفع تحریم‌ها از دیگر راهبردهای مهم کشورمان در سیاست خارجی بوده است که مجموعه بریکس نیز دقیقا مخالف تحریم‌های ضد‌بشری غربی‌هاست و تلاش می‌کند تیغ تحریم آمریکا و هم‌پیمانانش را در مقابل کشورهای توسعه یافته، کند کند.

   دوم، دیگر هدف مهم ایران در سیاست خارجی و نظام بین‌الملل حذف دلار و کاهش اهمیت آن است. خوشبختانه حذف دلار به‌عنوان یکی از اهداف گروه بریکس نیز مطرح شده است که این موضوع کمک مهمی به کشورهای عضو این گروه و دیگر کشورهایی خواهد کرد که هژمونی دلار مانع از توسعه آنان شده است.

   سوم، گشایش دروازه‌های اقتصادی مثل افزایش واردات و صادرات از دیگر ثمرات مهم پیوستن ایران به بریکس است، به‌طوری که بسیاری از موانع اقتصادی برای توسعه کشور از میان برداشته خواهد شد و اینگونه بستن کانال‌های بانکی و گمرکی، دیگر مانع از تعاملات مهم اقتصادی کشورمان نخواهد شد. به‌طور کل باید گفت بریکس دنیای جدیدی از مبادلات و تعاملات اقتصادی را برای ایران باز خواهد کرد.‌
https://jahannews.com/vdcgn7977ak9t34.rpra.html
jahannews.com/vdcgn7977ak9t34.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *