شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

میانگین نمرات امتحانات نهایی چقدر است؟

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 847394
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی گفت: میانگین نمرات امتحانات نهایی امسال ۱۰.۰۲ بود در حالی که در سال گذشته ۱۱/۲۲ بوده است.
میانگین نمرات امتحانات نهایی چقدر است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی صبح امروز در نشستی خبری با موضوع ارائه گزارش امتحانات نهایی امسال گفت: می‌خواهیم به کمک تجربیاتی که از نتایج کنکور به دست آورده‌ایم؛ دورنمای بهتری برای آینده نظام آموزشی ترسیم کنیم. جامعه به عملکرد ما حساس است و حق هم دارد بر عملکرد مرکز ارزشیابی امتحانات نهایی نظارت کند.

زارعی با بیان اینکه در سال‌های قبل ارزشیابی امتحانات شفاف نبوده است؛ گفت: تلاش ما این است که نظام آموزشی تنها مبتنی بر نمره‌دهی نباشد و کیفیت آموزشی محور نظام آموزشی قرار گیرد. سال‌های قبل خروجی آزمون‌های نهایی نتیجه دقیقی نبود، دانش آموزان هم هدف نهایی خود را موفقیت در امتحانات نهایی نمی‌دیدند و به دنبال مهارت‌های تست زنی بودند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی افزود: به همین جهت ما هم نمی‌توانستیم نتایج امتحانات نهایی را به عنوان ملاک اثرگذاری نظام آموزشی و میزان موفقیت کتب درسی قرار دهیم. نحوه ارزشیابی امسال نقطه شروع ارزیابی ماست.

امسال استانداردسازی امتحانات نهایی را به شیوه‌ای جدید اجرایی کردیم.

زارعی با بیان اینکه به کمک ارزیابان میزان موفقیت امتحانات نهایی را رصد کردیم؛ گفت: سوالات صرفاً از کتب درسی و مبتنی بر اهداف درسی بود. گروه‌های آموزشی درس به درس در مورد سوالات بررسی کردند. سطح دشواری سوالات و میزان بارم بندی آن‌ها مورد ارزیابی گروه‌های درسی قرار گرفت.

وی به بخش‌های مختلف این امتحانات اشاره کرد و گفت: بخش طراحی سوالات به کمک طراحان سوال در قرنطینه کامل و یا با استفاده از خزانه سوالات انجام شد. در بخش اجرا تاکید کردیم که امکانات و تجهیزات لازم را حتماً تأمین کنیم.

زارعی با اذعان به اینکه در بخش امکانات و تجهیزات نقص‌هایی داشتیم؛ گفت:

متأسفانه پاسخ برگ‌ها باید چاپ می‌شد و امکان کپی گرفتن نبود تا به کمک رمزینه هر برگ، امنیت آزمون حفظ شود. به همین خاطر بار این مسئولیت به عهده مناطق آموزشی و مراکز برگزاری آزمون بود.

وی در خصوص بخش نمره دهی و تصحیح هم گفت: فرآیند باید طوری طراحی می‌شد که هیچ حقی از دانش آموزان ضایع نشود. پیش از این در مقیاس‌های کوچک این اتفاق را انجام داده بودیم اما در خرداد سال جاری دو تصحیح سراسری را انجام دادیم. برگه هر دانش آموز در استان دیگری تصحیح می‌شد و اگر مغایرتی بین دو تصحیح وجود داشت؛ مصحح سوم برگه را تصحیح می‌کرد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با بیان اینکه جمع آوری سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام مهمی بود که انجام شد؛ گفت: هفتاد عنوان کتاب درسی با صد و چهار درس و با صد و ده هزار امتحان را برگزار کردیم تا سابقه تحصیلی حدود یازده میلیون نفر تأمین شود. برخی از داوطلبان هیچ سابقه‌ای نداشتند و جانمایی این افراد قدم دیگری بود که انجام شد و مدارک سوابق تحصیلی داوطلبان به سازمان سنجش ارسال شد.

وی با بیان اینکه تصحیح برگه‌ها با اعتراضاتی همراه بود گفت: در سال‌های قبل هیچ گاه نمی‌توانستیم آمار نمره‌ها و میزان مغایرت اعلام نمره‌ها را بیان کنیم اما امسال همه چیز به صورت شفاف بیان می‌شود. ما هم می‌دانیم تصحیح برگه‌ها با مغایرت مواجه شده است اما این موضوع را به طور کامل رصد کردیم و آمار آن را شفاف گفتیم و به کمک مصحح سوم اشکالات تصحیح برگه‌ها را برطرف کردیم.

وی با بیان اینکه همه سوالات با تأیید دبیرخانه همراه بود؛ گفت: در یک درس ریاضی گسسته، یک سوال از سوی دبیرخانه با اشکال عنوان شد و بارم آن سوال پیش از تصحیح برگه‌ها بین سوالات دیگر پخش شد.

زارعی تاکید کرد: گزارش اعتراض به نمره بلافاصله از سوی سامانه به مصححین ارسال می‌شد. به دانش آموزان اعلام شد نمره شما با سه حالت ممکن است مواجه شود، یا همان نمره تأیید شود، یا نمره بالاتری ثبت شود و یا نمره پایین‌تری ثبت گردد. اگر نظر مصحح چهارم با نمره دانش آموز بیش از دو نمره متفاوت بود؛ کار به تصحیح پنجم می‌رسید. با این حال عدد این اتفاق بسیار کم بود و ما بیش از همه با بکسان بودن نمرات ثبت شده از سوی مصحح اول و دوم مواجه شدیم که اصلاً نیازی به مصحح سوم هم نبود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی خاطر نشان کردکرد: میانگین نمرات امتحانات نهایی امسال ۱۰/۰۲ بود در حالی که در سال گذشته ۱۱/۲۲ بوده است. این نمرات برگه کتبی امتحانات نهایی است که در نتیجه کنکور مؤثر است. البته نمرات معدل کل همراه با نمرات آزمون ترم اول و نمرات مستمر خواهد بود.
https://jahannews.com/vdccomq402bq018.ala2.html
jahannews.com/vdccomq402bq018.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *