دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

چرا پرس‌تی‌وی برای غربی‌ها خطرناک است؟

دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 842476
شبکه انگلیسی‌زبان ایران در حالی ۱۶ ساله شد که غربی‌ها همواره سعی کرده‌اند با هر نوع محدودیتی، جلوی فعالیت گسترده این شبکه تلویزیونی را بگیرند اما روایت ایرانی به گوش جهانیان می‌رسد.
چرا پرس‌تی‌وی برای غربی‌ها خطرناک است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، شبکه پرس‌تی‌وی در تیرماه 1386 قدم به عرصه رسانه‌های بین‌الملل گذاشت و توانست در مسیری متفاوت از رسانه‌های جریان اصلی حرکت کند.  این رویه متفاوت، این رسانه خبری 24 ساعته صداوسیما را در کانون توجهات قرارداد و بیشترین تحریم‌ها، سانسورها و فشارها را از جانب دولت‌های آمریکا و اروپا متحمل شد.

پرس‌تی‌وی در واقع،  تریبونی را در اختیار اشخاصی، نهادها و گروه‌هایی مختلف در جهان قرار داد که پیش از آن قادر به رساندن صدای خود به افکار عمومی جهان نبودند.

پرس‌تی‌وی به‌عنوان شبکه خبری برای انگلیسی‌زبانان شناخته می‌شود، شبکه‌ای که به‌صورت 24 ساعته به پخش اخبار، برنامه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و پخش مستندهای جذاب می‌‌پردازد. پایگاه اصلی این شبکه در تهران است و خبرنگاران مقیم بسیاری در نقاط استراتژیک و مهم جهان مستقر کرده‌ است. برنامه‌سازی در پرس‌تی‌وی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام می‌شود و شعار اصلی شبکه پرس‌تی‌وی «خبر از نگاه جدید» برای شکستن سلطه رسانه‌های گروهی غربی است.

مرگ مشکوک یک خبرنگار
سال 1391 مایا ناصر، خبرنگار دمشق در حین پوشش اخبار درگیری‌های سوریه به‌ضرب گلوله شهید شد و در سال 1393 نیز سرنا شیم، خبرنگار این شبکه در ترکیه طی یک حادثه رانندگی به‌طرز مشکوکی جان خود را از دست داد. وی که نقشی تعیین‌کننده در پوشش اخبار و افشای حقایق مربوط به موضع ترکیه در قبال تروریست‌های داعش در کوبانی و مناطق اطراف ایفا کرد، چند روز قبل از این حادثه اعلام کرده بود که آنکارا وی را به جاسوسی متهم کرده و علاوه بر تهدید، مورد تعقیب نیز قرار گرفته‌ است.

چرا پرس‌تی‌وی برای غربی‌ها خطرناک است؟
آن‌طور که مدیران ارشد رسانه ملّی می‌گویند و کارشناسان رسانه‌ای به آن اعتقاد دارند، شبکه پرس‌تی‌وی که با زبان انگلیسی جامعه غرب را هدف قرار داد تقریباً وارد میدانی شد که تا به حال جمهوری اسلامی ورود نکرده بود، چرا گفته می‌شود این شبکه انگلیسی‌زبان خطرناک است و غربی‌ها سعی می‌کنند با محدودیت و تحریم مواجه شود؛ در واقع آن را خطر می‌دانند؟

همان‌طور که احمد نوروزی معاون برون‌مرزی رسانه ملّی هم به آن اعتقاد دارد"چون بین میلیون‌ها صدایی که در غرب وجود دارد و رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی که برنامه‌های مختلف تولید می‌کنند؛ واقعاً صدای یک رسانه جمهوری اسلامی به‌زبان انگلیسی که از لحاظ امکانات، تجهیزات و بستر حرفه‌ای به پای آن‌ها نمی‌رسد چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟ هم‌چنان که در طول یک سال گذشته از شهریورماه سال گذشته تا کنون حداقل چهار بار پرس‌تی‌وی و دیگر شبکه‌های برون‌مرزی در معرض محدودیت‌های جدّی قرار گرفتند."

واکاوی 3 نکته مهم در مورد کنش رسانه‌ای پرس‌تی‌وی
همزمان با نزدیک شدن به سالگرد افتتاح شبکه پرس‌تی‌وی در تیرماه، واکاوی ابعاد مختلف فعالیت‌ها و کنش رسانه‌ای شبکه پرس‌تی‌وی به عنوان نخستین شبکه خبری انگلیسی‌زبان ایرانی، حائز اهمیت است. به طور کلی این چنین، به نظر می‌رسد که پرس‌تی‌وی از زمان آغاز به کار تا به امروز، به طور خاص سعی کرده سه رسالت مهم و محوری را با جدیت و قدرت تمام به سرانجام برساند.

اولاً، پرس‌تی‌وی به عنوان نخستین شبکه خبری انگلیسی زبان کشورمان، در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های حرفه‌ای رسانه‌ای خود توانسته بُرد بین‌المللی قابل قبولی نیز پیدا کند و همچنین توانسته تا حد زیادی انحصار خبری جریان‌های سیاسی-رسانه‌ای غربی با محوریت مسائل مرتبط با کشورمان را بشکند و حتی روایت‌ها و گفتمان‌های تحمیلی و غیرمنطقی آنها را نیز زیر سؤال ببرد. در این راستا، پرس‌تی‌وی با تولید برنامه‌ها و محتوای خبری و رسانه‌ای متنوع، نه تنها سعی کرده تصویری را که جهان غرب و دشمنان ایران سال‌هاست مایل به انعکاس آن از کشورمان در عرصه بین‌المللی نیستند را پوشش دهد (تصویری که نشان‌دهنده رشد و پیشرفت ایران است)، بلکه حتی پا را یک گام به جلو گذاشته و روایت‌ها و گفتمان‌های تولیدی آنها را که به صورت 24 ساعته به واسطه رسانه‌های فراگیر جهان غرب و متحدان بین‌المللی آن امکان انعکاس می‌یابد را نیز با چالش‌های جدّی رو به رو کرده است. درست به همین دلیل است که شاهدیم پرس‌تی‌وی از زمان تأسیس تا به امروز با حملات و اقدامات غیرمنطقی جهان غرب چه در حوزه سیاسی و چه رسانه‌ای علیه خود رو به رو بوده است.

دوم اینکه پرس‌تی‌وی به واسطه تولید برنامه‌های مختلف و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی و علمی مختلف ایران، در نوع خود توانسته پلی را میان ایران و دیگر فرهنگ‌ها و کشورها نیز ایجاد کند و به نوعی زمینه را برای دیپلماسی نرم و عمومی کشورمان در قبال دیگر کشورهای جهان نیز فراهم سازد. در این رابطه پرس‌تی‌وی عملاً در مقام یکی از امکانات مهمِ دستگاه سیاست خارجی کشورمان نیز ظاهر شده و توانسته ظرفیت‌ها و فرصت‌های قابل توجهی را برای ایران فراهم سازد.

و در نهایت سوم اینکه پرس‌تی‌وی در مقام یک شبکه انگلیسی‌زبانِ بین‌المللی، جدای از ارائه تصویری واقعی و درست از ایران و واقعیت‌های این کشور، نقشی مهم در پوشش "صدایِ جوامع بی‌صدا" نظیر ملت‌های آفریقایی و دیگر ملت‌های مظلوم جهان بازی کرده و می‌کند. در این چارچوب، پرس‌تی‌وی با تولید برنامه‌های تحلیلی و مستند و دادنِ تریبون به این دسته از ملت‌ها سعی کرده صدای جوامع گسترده‌ترِ بشری باشد و از رویکردهای کاریکاتوری که رسانه‌های جریان اصلی غربی در پوشش تحولات بین‌المللی و صرفاً انعکاس صدای اقویا و جوامع گلچین شده دارند، دوری کند. رویه و دستاوردی که البته خود دشمنی و خصومت‌های قابل توجهی را علیه شبکه پرس‌تی‌وی برانگیخته است.
https://jahannews.com/vdciyravqt1a552.cbct.html
jahannews.com/vdciyravqt1a552.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *