شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

ماله‌کشی حزب پدرخوانده پس از جراحی در جبهه اصلاحات

يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 842359
علی شکوری‌راد دبیرکل پیشین حزب اتحاد ملت می‌گوید بهزاد نبوی سرمایه نمادین جبهه اصلاحات است.
ماله‌کشی حزب پدرخوانده پس از جراحی در جبهه اصلاحات
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، بهزاد نبوی اسفند گذشته در اثر فشار و توهین برخی عناصر رادیکال‌تر، از ریاست جبهه اصلاحات استعفا کرد. چند روز قبل، آذر منصوری دبیرکل فعلی حزب اتحاد ملت، به جای نبوی، رئیس‌جبهه اصلاحات شد. از حزب اتحاد ملت به عنوان حزب پدر خوانده یاد می‌شود.
 
حذف محترمانه بهزاد نبوی با برخی اعتراض‌ها در میان اصلاح‌طلبان مواجه شده است. برخی از اعضای حزب کارگزاران و احزاب مشابه، با انتخاب منصوری به ریاست جبهه اصلاحات موافق نبودند و کنار گذاشتن نبوی را نشانه رفتار‌های رادیکال در درون جبهه اصلاحات می‌دانند.
 
در همین حال علی شکوری‌راد که حزب متبوعش توانسته ریاست جبهه اصلاحات را قبضه کند، در روزنامه اعتماد نوشت: «اگر در سپهر سياسي ايران از بهزاد نام ببريد براي همگان قابل فهم است كه شما داريد در مورد بهزاد نبوي صحبت مي‌كنيد... سرمايه‌هاي نمادين هويت يك ملت را شكل مي‌دهند و عامل همبستگي آنها هستند. اين سرمايه‌هاي ملي در سطح عالي نظير فردوسي، سعدي، حافظ و مولانا عام و بلامنازع هستند.»
 
شکوری راد در یک گزافه گویی آشکار می‌افزاید:  در ميان اصلاح‌طلبان كه بخش بزرگي از جامعه ما را تشكيل مي‌دهند و اصلی‌ترين آلترناتيو حاكميت موجود در ايران هستند بهزاد نبوی يك سرمايه نمادين است و كمتر كسي از آنها است كه از ‌انديشه، تحليل و‌ منش او در سپهر سياسي ايران تاثير نپذيرفته باشد. در دو سال گذشته بهزاد، رئيس اجماعي جبهه اصلاحات و محور انسجام آن بوده است. او به‌رغم داشتن نقش منحصر به فرد در اين مقام و‌ موقعيت، به دليل كهولت سن و‌ عوارض آن در ميانه دوره قصد كناره‌گيري داشت اما با اصرار پذيرفت يك دوره يكساله ديگر ادامه بدهد و به‌رغم سختي‌ها اين‌بار را بر دوش كشيد اما به دليل مجادلات جلسات مجمع كه از شأن و حوصله او خارج بود، يك هفته به پايان دوره از سمت رياست جبهه استعفا داد تا با جديت اعلام كرده باشد كه در دوره بعد اين مسئوليت را نخواهد پذيرفت. متاسفانه برخي دوستان بدون ملاحظه عوارض سالخوردگي و مشقتي كه بر او تحميل مي‌شود تلاش كردند تا او را وادار به پذيرش اين سمت و مسئوليت كنند و فشار بر او را از حد گذراندند تا آنجا كه او دچار ترديد شد كه مبادا‌ شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت موجب عواقبي بشود كه او نتواند پاسخگوي آن باشد. اما او نشان داد كه همچون همه شرايط دشواري كه با صلابت از سرگذرانده است به‌رغم فشارها اصول خود را حفظ و تصميمي همه‌جانبه و در تراز بهزاد مي‌گيرد. او ارتفاع گرفت و از افقي بالاتر از همه با كنشي اثرگذار نه تنها انصراف قطعي خود را از قبول رياست جبهه اصلاحات در عمل نشان داد بلكه با درايت و سعه صدر مثال‌زدني همه شرايط را براي برگزاري انتخابات هيات رئيسه و در نتيجه سپرده شدن رياست جبهه اصلاحات با راي بالاي مجمع عمومي به نفر بعد، فراهم نمود».
 
گزافه‌گویی شکوری‌راد مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان، آلترناتیو حاکمیت هستند، در حالی است که به گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آرمان، بهزاد نبوی از مواضع رادیکال علیه نظام ناخرسند بود آرمان ماه گذشته گزارش داده بود: «بهزاد نبوی آبان سال گذشته اعلام کرد قطعا نمی‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌دهند، همسو شویم. بحث محافظه‌کاری نیست؛ ما شعارهای آنان را قبول نداریم. ما می‌خواهیم در چارچوب نظام، اصلاح کنیم. نمی‌خواهیم دینامیت زیر ساختمان بگذاریم. این سخنان، انتقاداتی را در جبهه اصلاحات درپی داشت».
 
حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران هم، اواخر اسفند پارسال، درباره علت استعفای بهزاد نبوی گفته بود: «بعضی از دوستان اساساً معتقدند که ادامه ریاست آقای نبوی مناسب با فضای سیاسی پسامهسا نیست؛ در واقع فضا رادیکال‌تر شده. آقای نبوی همیشـه در شرایط اجمـاع آرا رئیس‌ می‌شد. اگر اجماع نباشد‌، ایشان از پذیرش مجدد مسئولیت پرهیز می‌کند. جبهه اصلاحات چند عضو حقوقی دارد که به رغم این‌که اقلیت خیلی کوچکی هستند اما صدای خیلی بلندی دارند. آنها گاهی اوقات مطالبی را می‌گویند که شنیدن این نـوع پرخاش‌ها خیلی شایسته نبوده است. از این جهت برای ایشان دلخوری به وجود آمده است».
 
در همین حال، غلامحسین کرباسچی می‌گوید: توانمندتر از آذر منصوری هم بود و بهزاد نبوی به خاطر اختلاف رفت. 
مجموعه این تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بهزاد نبوی عملا از سوی عناصر تندرو‌تر مجبور به کناره‌گیری شد و حالا که جراحی مطلوب حزب اتحاد ملت (حزب پدرخوانده) با موفقیت انجام شده، شکوری‌راد از فرد جراحی شده به عنوان سرمایه‌ای بزرگ و نمادین نام می‌برد.
 
بهزاد نبوی، سومین چهره مستعفی در میان سران اداره‌کننده تشکیلات اصلاح‌طلبان است. پس از انتخابات مجلس سال۱۳۹۸ هم، عارف و موسوی ‌لاری، در اثر فشار طیف افراطی، از ریاست و نایب ‌رئیسی «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» (شعسا) استعفا دادند.
https://jahannews.com/vdciwrav3t1a5p2.cbct.html
jahannews.com/vdciwrav3t1a5p2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *