چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

توری مش چیست؟

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 840616
توری مش یکی از اصلی ترین محصولات فلزی است که در ساخت و ساز و سایر صنایع کاربردهای بسیار متنوعی دارد. برای مثال شاید در هنگام بتن ریزی برای ساخت یک ساختمان به وفور سازه های فلزی مانند این محصول را دیده باشید که به دلیل مناسب بودن قیمت توری مش از آن استفاده زیادی می شود. ممکن است از کنار حصارهای زیادی گذر کرده باشید و یا به روش استحکام سازی ساختمان ها و سدها نیز اندیشه باشید! اما شاید کمتر نام توری مش جوشی به گوش شما خورده باشد. نگران نباشید ما اینجا هستیم تا شما را با توری مش آشنا کنیم و کاربردهای آن را به صورت خلاصه نیز بیان نمائیم. با ما همراه باشید.

تفاوت مش و توری حصاری چیست؟
مش عبارتست از شبکه تولید شده از مفتول یا میلگرد. این تعریف شباهت زیادی با توری دارد اما می توان مهم ترین تفاوت مش و توری را در قابلیت انحنای توری در جهات مختلف دانست. همان طور که بیان شد، می توان مهم ترین تفاوت مش و توری را در قابلیت انحنای توری در جهات مختلف دانست. مش حالت انعطاف ناپذیری دارد و همانند ورق آهن می بایست در یک راستا به کار گرفته شود. اما توری حصاری قابلیت انعطاف پذیری دارد.


انواع مش
مش براساس نوع اتصال مفتول یا میلگردها به همدیگر به دو دسته مش جوشی و مش غیر جوشی تقسیم بندی می‌شود.

مش جوشی
شیت های مش جوشی از اتصال مفتول یا میلگردها به همدیگر ساخته می شود و مفتول یا میلگردها در مش جوشی به همدیگر جوش داده می شوند.

معمولا شیت‌های توری جوشی با ابعاد ۶ متر در ۲٫۲۰ متر ساخته می‌شوند. میلگردهای تشکیل دهنده شبکه مش جوشی می‌توانند ساده یا آجدار باشند. معمولا  با استفاده از میلگرد‌های با قطر ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر می‌توان توری مش جوشی را تولید کرد.

مش غیرجوشی
رول یا شیت های مش غیرجوشی از اتصال مفتول یا میلگردها به همدیگر ساخته می شود اما در این نوع، مفتول یا میلگردها به همدیگر جوش داده نمی‌شوند بلکه با سیم مفتولی یا سیم فولادی به همدیگر تابیده می‌شوند. میلگردهای تشکیل دهنده شبکه مش غیرجوشی می‌توانند ساده یا آجدار باشند. برای مش غیرجوشی نیز با استفاده از میلگرد‌های با قطر ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر می‌توان توری مش را تولید کرد.

توری مش درشت یا مش ریز چیست؟
توری مش ریز از میلگرد با قطر 2 تا 4 میلی متر در ابعاد چشمه های 5 یا 10 سانتی متری ساخته می شود. توری مش ریز بافت به دلیل کم بودن ضخامت میلگرد، معمولا برای جاهایی استفاده می شود که استحکام چندان مد نظر نیست.
توری مش درشت برعکس توری مش ریز است. برای ساخت توری مش درشت از میلگرد ساده و آجدار قطورتر استفاده می شود. این مش به دلیل ضخامت بالای میلگردهای آن در کف سالن ها، کف فرودگاه، راه سازی، تونل و سد سازی،پل و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.


قیمت توری مش برچه اساسی تعیین می شود؟
براساس فاکتورهای مختلفی قیمت توری مش مشخص می شود. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

1. میلگرد یا مفتول به کار رفته در ساخت توری مش
2. نوع پوشش استفاده شده برای میلگرد یا مفتول از نظر گالوانیزه، سیاه بودن یا استیل بودن
3. اندازه چشمه های توری مش
4. وزن نهایی توری مش
5. مقدار و حجم سفارش
6. نوع میلگرد از نظر ساده و آجدار بودن

القاب مختلف توری مش
در بازار توری مش با نام های متنوعی شناخته می شود. در زیر برخی از اسامی توری مش ارائه شده است:

1. مش مهندسی
2. توری شبکه فولادی
3. شبکه پیش جوش
4. شبکه میلگردی
5. مش میلگرد
6. مش فولادی
7. توری جوشی

همه این نام ها دارای یک معنی و مفهوم واحد بوده و همگی به توری مش اشاره دارد که یا به صورت جوشی یا غیرجوشی ساخته می‌شود.

نحوه تولید توری مش
تولید توری مش جوشی با غیرجوشی متفاوت است.

برای تولید توری مش جوشی از میلگرد یا مفتول استفاده می شود. مفتول ها یا میلگردها به صورت افقی با فواصل منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته و سپس یک ردیف مفتول یا میلگرد عمودی روی آن ها قرار می گیرد. در نهایت نقاط اتصال این مفتول یا میلگردها با همدیگر جوش داده می شوند. زمانی که نقاط اتصال جوش داده می شوند، انعطاف پذیری توری کم می‌شود و در عوض به استحکام و مقاومت آن افزوده می شود.

برای تولید توری مش غیرجوشی از میلگرد یا مفتول استفاده می شود. در این روش نیز مفتول ها یا میلگردها به صورت افقی با فواصل معین در کنار هم چیده شده و سپس یک ردیف مفتول یا میلگرد به صورت عمودی روی آن ها قرار می‌گیرد. در این قسمت به جای جوش دادن محل تلاقی مفتول یا میلگردها، از روش بافتن استفاده می شود. یعنی نقاط تلاقی با سیم مفتولی یا سیم فولادی بافته می شود.

علت استحکام توری مش جوشی چیست؟
به دلیل اینکه میلگردهای افقی و عمودی با جوشکاری به هم متصل می شوند، در نتیجه مانند توری حصاری یا حتی مش غیر جوشی فاقد انعطاف هستند. به عبارتی در نقطه اتصال لق نمی زنند زیرا با جوشکاری به همدیگر متصل شده‌اند. به دلیل سخت و مستحکم بودن توری مشی جوشی از آن در سازه های مهندسی به وفور استفاده می‌شود.


نکته: برای ساخت توری مش جوشی هم می توان از میلگرد استفاده کرد و هم می توان از مفتول استفاده کرد. اما بیشترین روش ساخت توری مش با میلگرد ساده و آجدار است که در ضخامت های متنوع در بازار موجود است.

شکل چشمه های مش جوشی چگونه است؟
شکل چشمه های توری مش جوشی مربعی شکل است. زمانی که میلگردها به صورت افقی و عمودی روی یکدیگر قرار می گیرند، شکل تاروپود به خود می‌گیرند. فواصل بین این تاروپودها به شکل مربع است. معمولا به این مربع ها در صنعت، چشمه می گویند. در مش جوشی، ابعاد چشمه های توری مش جوشی ابعاد برابر با ۱۰*۱۰، ۱۵*۱۵، ۲۰*۲۰، ۲۵*۲۵ و ۳۰*۳۰ است.

مزایای توری مش چیست؟
توری مش مزایای بسیار متنوعی دارد. در زیر برخی از مزایای توری مش را اشاره کرده‌ایم:

1. توری مش به دلیل وزن پایینی که دارد به راحتی می توان آن را جابه جا کرد.
2. سرعت بالای نصب و اجرای توری مش نیز سبب شده است تا استفاده از آن نیز به سایر توری ها مزیت داشته باشد.
3. هزینه‌های پایین توری مش نیز از دیگر مزایای آن است. هزینه نصب در این توری کم بوده و از مصالح کمتری نیز استفاده می‌گردد.
4. مقاومت بالای توری مش جوشی از دیگر خصوصیات آن است.

کمترین و بیشترین وزن توری مشی چه مقدار است؟
کمترین وزن توری مش زمانی است که از میلگرد سایز 6  و چشمه با اندازه  30*30 استفاده شود و  ابعاد ورق 60*240 باشد. در این صورت وزن هر متر مربع معادل 1.5 کیلوگرم بوده و وزن کلی ورق توری مش 22 کیلوگرم می‌شود.

بیشترین وزن توری مشی زمانی است که از میلگرد با سایز 12 ساده یا آجدار و از چشمه 10*10 استفاده شود که در این صورت وزن هر متر مربع 18 کیلوگرم بوده و در کل وزن تقریبی آن 257 کیلوگرم است.

توری مشی براساس سایز میلگرد، اندازه چشمه ها و همچنین نوع روکش به کار رفته در آن، وزن های متفاوتی به خود می‌گیرد.
https://jahannews.com/vdccsxq4e2bq0e8.ala2.html
jahannews.com/vdccsxq4e2bq0e8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *