جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پیروزی دولت در یک شکایت چند میلیارد دلاری

شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب: 840063
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از پیروزی دولت سیزدهم در یک پرونده شکایت چند میلیارد دلاری علیه کشورمان در حوزه انرژی خبر داد.
پیروزی دولت در یک شکایت چند میلیارد دلاری
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، مالک شریعتی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به دو خبر امید بخش در حوزه انرژی کشور تاکید کرد: در سال های گذشته تجارت انرژی به ویژه حوزه گاز طبیعی با کشورهای همسایه بویژه با همسایه شمال شرقی یعنی ترکمنستان مدتی مورد غفلت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ایران در گذشته با ترکمنستان قرارداد واردات گاز داشتیم، افزود: این موضوع پس از مدتی دچار اشکال شد که با تدبیر وزارت نفت، بدهی‌های ایران در این بخش آن هم در ایامی که هیچ گونه تغییری در شرایط تحریمی ما ایجاد نشده بود، تسویه شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ابراز امیداوری کرد که این اقدام زمینه بخش تجارت گاز و تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به مرکز تجارت انرژی منطقه غرب آسیا باشد.

شریعتی درباره دومین خبر امید بخش در حوزه انرژی توضیح داد: دومین خبر امیدبخش مربوط به رفع یک خطر از منافع اقتصادی کشور است که آن هم در حوزه انرژی بود. البته ماجرای قرارداد کرسنت و حواشی پیرامون آن فرصت دیگری را می طلبد که درباره آن صحبت کنیم، اما دولت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تلاش کرد تا ساختار یک شکایت چند میلیارد دلاری علیه ایران از بین برود و این خطر هم از اقتصاد کشور برطرف شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس جزئیات بیشتری از این دعوای حقوقی ارایه نکرد.

نیازمند یکپارچگی در تولید و مصرف انرژی هستیم
شریعتی در ادامه درباره لزوم مدیریت مصرف انرژی، با بیان اینکه جبران عقب ماندگی‌ها در حوزه انرژی با اقدامات معمولی برطرف نمی شود، بیان کرد: مدیریت ما در بخش تولید انرژی یکپارچه و اما در مصرف پراکنده است. مصرف انرژی در حوزه ساختمان، کشاورزی و صنایع باید متمرکز شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه قانون پترو پالایشگاه ها هنوز به طور کامل اجرا نشده است، گفت: این قانون نقش بسیار کلیدی در تقویت اشتغال، تقویت محصولات پایین دستی پتروشیمی، تقویت بورس و به کارگیری سرمایه مردم و به ویژه نقش کلیدی در خنثی‌سازی تحریم‌ها دارد و همچنان اجرای آن مورد پیگیری قرار نگرفته است.

وی با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در دیدارهای عمومی و با صنعتگران در زمینه پیگیری اجرای قوانین در دولت و مجلس، گفت: رهبری در زمینه توجه به اجرای قانون در دولت و مجلس مثالی در زمینه قانون پترو پالایشگاه زدند که امیدواریم این قانون هر چه سریعتر اجرایی شود تا نتایج مورد ذکر را به همراه داشته باشد.
شریعتی در ادامه با یادآوری اینکه ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا رتبه نخست را دارد، به ظرفیت های کشورمان در زمینه تولید انرژی از باد و خورشید اشاره کرد و افزود:‌ یکی از ناترازی‌های اقتصادی کشور به حوزه انرژی باز می گردد به طوری که در برخی از مقاطع سال نگرانیم که تولید و مصرف انرژی با هم همخوانی نداشته باشد.

وی بر مدیریت مصرف خانگی انرژی تاکید کرد و در عین حال گفت: اگر قرار است تعرفه ها مدیریت شود، این موضوع باید تنها برای پر مصرف ها مدنظر قرار گیرد و گران تر شود.

این نماینده مجلس اعمال نظام پلکانی برای تعرفه گذاری بخش انرژی را یکی از راهکارها دانست و افزود: رایگان شدن تعرفه آب، برق و گاز برای خانوارهای تحت پوشش در سطح الگوی مصرف یکی از سیاست های مورد نظر دولت و مجلس است.

وی به ایجاد حسابی برای سرمایه گذاری بالادستی نفت و گاز کشور در قانون بودجه امسال اشاره کرد تا بر اساس آن ۹۵ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت های تابعه وزارت نفت برای سرمایه گذاری و تامین منابع داخلی برای افزایش تولید مدنظر قرار گیرد.

شریعتی تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال برای طرح‌ها و پروژه‌های بهینه سازی مصرف انرژی را از دیگر اقدام های انجام شده برشمرد و افزود: یک ریال سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت مصرف دو برابر همان سرمایه گذاری در حوزه افزایش تولید برای ما دستاورد ایجاد خواهد کرد.

وی میزان وودی انرژی کشور را سالانه سه میلیارد بشکه نفت خام برآورد کرد و افزود: در کمترین برآوردها حداقل ۲۵ درصد اتلاف و عدم بهره وری داریم که بر این اساس حداقل ۶۰ میلیارد دلار فرصت بهره وری انرژی در کشور وجود دارد.
https://jahannews.com/vdciquavpt1a5u2.cbct.html
jahannews.com/vdciquavpt1a5u2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *