جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۸۶

چرا ظریف ضعیف بود؟/ چند نکته قابل توجه

شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 839561
آنچه ظریف در درک آن ناتوان است بخشی از همان دیپلماسی التماسی است که دولت تدبیر امید هشت سال دنبال آن در پاریس، لندن و برلین دنبال آن دوید.
چرا ظریف ضعیف بود؟/ چند نکته قابل توجه
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، محمد جواد ظریف وزیرخارجه سابق با انتشار یک یادداشت کوتاه در شبکه‌های اجتماعی برای پیشگیری از ترکمانچای‌ها باید «انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم.

ظریف طی پستی با اشاره به اینکه پیش از این جمله «خودمان انتخاب کردیم» مورد انتقاد فراوانی قرار گرفت با توضیح بیشتر در این زمینه نوشت: «مرحوم پروفسور روح الله رمضانی متخصص برجسته سیاست خارجی ایران در آمریکا سیاست خارجی پانصد سال گذشته ایران را چنین آسیب شناسی می کند ایران در پی به دست آوردن دوباره قلمروی بود که زمانی در تصرف داشت و اغلب نمی توانست فاصله ی میان این اهداف امکانات در دسترس برای تحقق آنها را درک کند ما در طول تاریخ اهدافمان را بر اساس آرزوهایمان چیده ایم و به توانایی هایمان توجهی نکرده ایم گرایش تاریخی ما برای رسیدن به آرزوها بدون در نظر گرفتن امکانات نه تنها در سیاست خارجی نمایان، است بلکه در شکل گیری خطوط متراکم خودرو پشت هر تونل کم عرض نیز دیدنی است».

وی با تصریح بر اینکه «در ۷۵ سال برنامه ریزی توسعه، ما منابع ملی نابود شده و توسعه نیز حاصل نشده چون بیشتر برنامه ها به جای ترسیم مسیر جبران عقب ماندگی ها متناسب با امکانات و فرصتها، حدیث آرزومندی رهبران کشور بوده اند»، نوشت: «آگاهانه یا ناخودآگاه ما مردم انتخاب کرده ایم آنان را که به دنبال آرزوهایمان بوده اند بستاییم هر چند برای خود و کشور خسارات فراوان به بار آورده باشند و آنان را که در حد امکانات کوشیده اند تا از گستره خسارات ناشی از حرکات آرزومندانه بکاهند سازشکار» و حتی «خائن» بنامیم. راستی نه تنها ما مردم بلکه نخبگان ما کدامیک را بیشتر نکوهش می کنند. آنها که با آرزوی بازپس گرفتن سرزمین از دست رفته در قرارداد گلستان بخشهای بیشتری از سرزمین و حتی استقلال ایران را به باد دادند یا آنها که با قرارداد ترکمانچای دست کم قسمتی از سرزمین تازه از دست رفته را بازپس گرفتند؟».

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه «برای پیشگیری از ترکمانچای ها باید انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم»، نوشت: «ما حتی در واژه هایمان هم توجه به امکانات را ناشایست می دانیم. چرا «سازشکار منفی و سازش ناپذیر مثبت است؟

مگر سازش جز به معنی دستیابی به نقطه ی اشتراک و توازن برای حرکت به سوی آرمانهاست؟ مگر می توان از روش دیگری به آرمانها رسید؟ داشتن آرزو به زندگی جهت می دهد اما توجه به توانایی ها حرکت به سمت آرمانها را ممکن می سازد نیاز امروز ما درک درست و «انتخاب» هوشمندانه است. کنشگری مرزی». چشم به آرمانها و استوار بر توانایی ها».

با توجه به مطالب مطرح شده از سوی ظریف بیان چند نکته قابل توجه است:
۱- جریان اعتدال همچنان محور راهبردی خود برای کنشگری در عرصه سیاسی – انتخاباتی کشور را سیاست خارجی تعریف کرده و می کوشد تا ضمن تبدیل راهبردهای کلی کشور در حوزه سیاست خارجی به خواسته‌های محدود یک حزب سیاسی تاکید کند که سیاست خارجی نه تنها آورده ای نداشته که از سوی دیگر شعاری و بدون در نظر گرفتن توانایی هایمان بوده است.

۲- این جریان می کوشد تا سیاست خارجی مورد تاکید جریان اعتدال را که ذیل عنوان «سازش» نامیده می شود، سفیدسازی کرده و تاکید کند که سازش روشی برای رسیدن به آرمان هاست!

۳- اعتدالی ها تلاش دارند تا سیاست خارجی مورد تاکید حکمرانی را منتج به رسیدن به قراردادهایی از جنس ترکمانچای تعریف کرده و از سوی دیگر یگانه راه حل مشکلات را بازگشت به سیاست خارجی مورد تاکید این جریان یعنی «سازش» تعریف و اجتماعی سازی نمایند.

۴- توجیه سازش با عناوینی چون کمبود امکانات در کشور بیش از آنکه نشانه فهم درست او از سیاست خارجی باشد ناشی از توانایی‌های محدود جریان اعتدالی در کشور است. ضعف یک جریان سیاسی نشانه ضعف همه ارکان کشور نیست! آنچه ظریف در درک آن ناتوان است بخشی از همان «دیپلماسی التماسی» است که دولت تدبیر امید هشت سال دنبال آن در پاریس، لندن و برلین دنبال آن دوید. احتمالا اقای ظریف یادش مانده است که روزی برای برداشتن تحریم‌ها راهی آمریکا شده بود در حالی که حتی به او اجازه نمی‌دانند از محدوده ۸۰۰ متری سازمان ملل خارج شود!

در نهایت آنکه مدتی قبل عباس عبدی اقرار کرده بود که برخی از مطالبی که از زبان ظریف بیان می‌شود، خودش آن‌ها را قبول ندارد، روانشناسی وزیر سابق خارجه نشان می‌دهد که آخرین پست او در فضای مجازی بیش از آنکه تابعی از نقطه نظرات کارشناسی او باشد حاوی برخی مطالب سطحی با تِم انتخاباتی است که در بهترین حالت ظریف به عنوان ادمین این کمپین آن را منتشر کرده است.
https://jahannews.com/vdcjmheovuqetiz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjmheovuqetiz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دکتر محمدجواد ظریف از وزیران موفق امور خارجه
Iran, Islamic Republic of
دلیل بگو کلی حرف زدن فایده ای برات نداره یادمون نرفته بابا ما رو چی می بینید شماها
Iran, Islamic Republic of
بعدا بهت میگم برادر
Iran, Islamic Republic of
اگه حرف نداری که نداری نظر دادن رو قطع کن بذار کار بلد هاش!!! جلو بیان افتاد یا باز هم ببگم
Iran, Islamic Republic of
باشه بهش میگم برادر غفنصر تو خودشو نگران نکن
Iran, Islamic Republic of
من نگران تو هستم که حرفی نداری بزنی همش تو گلم و عزیزم گیر کردی . چرا راستی وزیر خارجه از ورود رئیس جمهور یک کشور بیخبر بوده فهمیدی چرا؟!
Iran, Islamic Republic of
نگران نباش اگه گوش شنوایی داشته باشی اعلام عمومی ورود ريیس جمهور خارجی به کشور بدون اطلاع وزیر خارجه نشانه قدرت و ذکاوت ظریفه
Iran, Islamic Republic of
ظریف اگر دلسوزی داشت از وزارت انصراف می داد
Iran, Islamic Republic of
روحانی و ظریف موفق نبودند زیرا در سال 92 کشور را با 700 عنوان تحریم تحویل گرفتن و با 1500 عنوان تحریم تحویل دادند.
Iran, Islamic Republic of
ظریف عاشق هتل ها و رستوران های نیویورک ست
خاطرات وندی شرمن
Iran, Islamic Republic of
آن ترامپ دیوانه هم می دانست دولت وقت ایران و وزیر خارجه اش کی و چه کاره هستند برای گستاخانه برجام را پاره کرد
Iran, Islamic Republic of
با صهیونیست‌ها و ترامپ برای نابودی برجام همصدا شدن حالا دنبال دلیل هم میگردن
Iran, Islamic Republic of
جوش نیار بابا واقعیت رو قبول کن و به روش اصلاح طلبا اخرکار کم میاری حریف رو سعی نکن خراب کنی با واقعیت برو جلو و مردانه دقوبل کن
Iran, Islamic Republic of
اینکه با ترامپ و صهیونیستهای دشمن ملت، همصدا شدن برای نابودی برجام واقعیت انکار ناپذیره و اینکه وزیر خارجه از ورود ريیس یک کشور خارجی به مملکت خبر نداره رو هم واقعیتی که کسی بهش شک نداره
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه نمی خواهی باور کنی خودت میدونی اما همصدا شدن با صهیونیست ها بیشتر به غرب گراها و اصلاح طلبان عاشق غرب میاد تا انقلابیون . ان شاء الله با آماده شدن گاندوی 3 در صدا و سیما ملت بیشتر در جریان کارهای پشت پرده خواهد بود ....
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
صهیونیست ها مخالف برجام نبودند زیرا نتانیاهو بعد از برجام گفت خیال ما تا 25 سال از بابت ایران راحت شد مقام معظم رهبری هم در پاسخ فرمودند رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید.
Iran, Islamic Republic of
همین که ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد نشانه ضعف عملکرد ظریف است.
Iran, Islamic Republic of
همصدایی فقط اصلاح طلبان که اسرائیل آنها را عوامل خود در ایران خوانده اند
Iran, Islamic Republic of
آنقدر خود را تحقیر کرده بودند که ترامپ فهمید برجام را پاره کند آنها بازهم التماس می کنند
Iran, Islamic Republic of
وزیر خارجه ای که نباید از ورود یک رئیس جمهور خارجی به کشور خبر داشته باشه
Iran, Islamic Republic of
ایم دیگه دلیل بود ها آفریم خوشم اومد معلوم نکته سنج خوبی هستی
Iran, Islamic Republic of
واقعا در دنیا نظیرش وجود نداره ورود ريیس جمهور خارجی به کشور بدون اطلاع وزیر امور خارجه
Iran, Islamic Republic of
اون برادری که یه منفی داده نظرش اینه که در دنیا نمونش وجود داره؟
Iran, Islamic Republic of
کسی که بگه آقای ظریف کار بلد نبوده از دایره انصاف خارج است .ر
Iran, Islamic Republic of
فقط برادرا و رفقا کاربلدن
Iran, Islamic Republic of
چرا از دایره انصاف خارجه مگر اون مواردی که ادعا میشه وجود نداشت همه چیز برجام بمب آمریکایی هتل کوبورگ و هیچ اندر هیچ و دهها مورد دیگر واقعیات نیستند مگر انصاف پس اینه که همش تعریف از اون دوران اون دوران تعریف کردنی نیست یادمون نیار
Iran, Islamic Republic of
اگر هیچ اندر هیچ بود مخالفان داخلی برجام با ترامپ و صهیونیست‌ها برای از بین بردن برجام همصدا نمیشدن
Iran, Islamic Republic of
دشمنان این مملکت حتی برجام بی خاصیت رو هم برای مردم و ملت ایران روا نمی دونستن به همین خاطر مخالف برجام بودن مخالفت انقلابیون با صهیونیست ها و ترامپ با هم دو چیز متفاوتی هست. انقلابیون در رزمان تصویت برجام در مجلس گریه کردن و دق کردن چون همه چیزمان را برای هیچ دادیم اما صهیونیست ها فکر می کردن با برجام ما باز هم به راه خودمون ادامه میدیم که به همین خاطر مخالف برجام بودن چون حداقل در عالم سیاست یه امتیاز پوچ هم ممکن بود به حریف امتیاز تلقی بشه .. ا همه اینا گذشته برجام که هیچ بود و خود رئیس بانک مرکزی دولت وقت اینو گفت
سید
Iran, Islamic Republic of
این کلاه گشادی که عتدالیون سر امثال تو میزارند که خودشون بابت معاهده ضعیف تطهیر کنند
Iran, Islamic Republic of
مخالفان داخلی دنبال منافع ملی هستن و به برجام بدون منفعت معترض هستن که خود مسولین دولت قبل هم چند بار نتیجه برجام رو تقریبا هیچ اعلام کردن .
Iran, Islamic Republic of
منافع ملی با همصدا شدن با دشمنان این مرز و بوم جور در نمیاد
Iran, Islamic Republic of
وزیر خارجه ای که متن برجامی رو که خودش بابتش مذاکره می‌کرد کامل نخوانده بود و بعد از امضا تازه فهمیده بود کلمه تعلیق تو متن گنجانده شده و نه لغو.
Iran, Islamic Republic of
دم ظریف گرم که با قدرت و تیز هوشی ورود ريیس جمهور خارجی به کشور بدون اطلاع وزیر خارجه رو به اطلاع ملت رسوند
Iran, Islamic Republic of
مگه این عاقلانه هست که هر چیزی رو باید به اطلاع ملت رسوند مگه در دنیا ملت ها همه چیز دولتهاشون رو میدونن خود دولت روحانی معروف بود به دولت محرمانه ها چرا اینقدر ادعاذ فقط دارین و به شعور ملت توهین میکنین .. اصلا امنیت ملی کشورها اینو قبول می کنه ...در حایی که نمایندگان ملت نمی دونستن که متن برجام و تعهدات اقایون چی بوده چرا باید وزیر خارجه مثلا بدونه یا ندونه ... بنظر بنده ظریف باید میدونست و شاید هم میدونسته اما زمان و مکانش باب طبع آقایون نبوده
Iran, Islamic Republic of
یه نمونه تو دنیا نشون بده که وزیر خارجه از ورود یه رئیس جمهور کشور خارجی به مملکتش بی خبر باشه
Iran, Islamic Republic of
اصلا نمونه نیاز نداره که کشوری شاید بنا به مصالح امنیتی صلاح ندونه که حتی وزیر خارجه اش هم ندونه ایرادش کجا اصلا نمونه نمی خواد هر کشور مستقلی آزاده که هر تصمیمی رو برای مصالح ملی خودش بگیره نه یکبار بلکه هزاران بار هم اگه پیش بیاد باز هم ایرادی نداره
Iran, Islamic Republic of
هیچ مصالحی بالاتر از اطلاع وزیر خارجه از سفر رئیس جمهوری خارجی به کشور وجود نداره این بهانه ها هیچ ارزشی نداره
Iran, Islamic Republic of
چرا عزیرم وجود داره بالاتر وزیر خارجه مصالح ملی کشوره و مردمه نه وزیر خارجه افتاد یا باز هم ادامه بدیم... اطلاع داشتن و یا نداشتن وزیر خارجه هم در راستای امنیت و مصالح ملی هست
Iran, Islamic Republic of
مصالح رو وزیر خارجه تشخیص میده نه افراد دیگه
Iran, Islamic Republic of
موضوعات مهمی در این سطح در حد وزیر خارجه به تنهایی نیست خودت میدونی هی تکرار کن
Iran, Islamic Republic of
وزیر خارجه ای که حق نداره مصالح رو تشخیص بده اصلا چرا وزیر خارجه است. وزارت خارجه رو تحویل اونایی بدین که حق تشخیص مصالح رو دارن
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
هیچ نمونه ای در دنیا وجود نداره
Iran, Islamic Republic of
کی باید به ظریف اطلاع می داد !!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
همونایی که بدون اطلاع وزیر خارجه رئیس جمهور خارجی رو به کشور اوردن
Iran, Islamic Republic of
این ضعف خود وزیر خارجه را نشان میدهد که از حضور رئیس جمهور کشور خارجی خبر نداشت.
Iran, Islamic Republic of
باید به همه اعلام میشد که فرمان دست وزیر خارجه نیست
Iran, Islamic Republic of
وزیر خارجه مجری سیاست هاست و فرمان هم در اجرا دست اونه نه در سیاست گذاری ها در نتیجه اگه فکر می کنی که وزیر خارجه هم سیاست گذار باید باشه و هم مجری اشتباه فکر کردی خصوصا در زمینه مصالح مهم ملی باید تمام ازکان تصمیم بگیرن شاید هم در یک موضوع این اختیار رو به وزارت خارجه بدن اما بایدی برای همیشه وجود نداره
Iran, Islamic Republic of
یعنی حتی از سفر رئیس جمهور یک کشور خارجی به کشور هم نباید خبر داشته باشه؟ اونوقت اون چه وزیر خارجه ایه
Iran, Islamic Republic of
شما اگه مجری میخواستی نباید سراغ ظریف میرفتی چون دکتر ظریف خودش مجتهد سیاسیه
Iran, Islamic Republic of
مجتهد سیاسی هم که باشه باید در سیاست کلی کشور تبعیت کنه تازه اگه مجتهد سیاسی بوده پس چرا فتواهایی که داده اخرش به هیچ اندر هیچ رسید صحبت هاش در مجلس در باره تحریم به کجا رسید فتواش در باره بمب کجا رسید وووبرجمی که مرده بدنیا اومد نتیجه فتواهایی بود که این مجتهد سیاسی داده بود حتی در واژه ها هم ظاهرا اشتباه داشت عزیزم به مجتهدی که اینقدر اشتباه داره کسی نه انتظار داره و نه تبعیتش می کنه که اگر این حرف شما درست باشه باید ظریف بیاد و در قوه قضائیه مورد سئوال قرار بگیره چرا برجامش مرده بدنیا اومد و فس علیهذا افتاد یا باز هم بگم
Iran, Islamic Republic of
همینکه ترامپ، صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه با برجام مخالف بودن نشونه تیز هوشی ظریفه
Iran, Islamic Republic of
وزیر خارجه حتما باید تاثیر گذار باشه در تصمیمات و الا یه مجری صرف که دیگه اسمش وزیر نیست.
Iran, Islamic Republic of
در برجام ظریف فقط مجری بود یا تصمیم گیر؟
Iran, Islamic Republic of
واضحه دسته گل به آب دهنده، از خط قرمز عبور کننده، خودکار پرت کننده، بازم از شیرین کاری های جناب وزیر بگم یا یادت آمد
Iran, Islamic Republic of
پس چرا میگین وزیر خارجه باید مجری صرف باشه؟ در مورد برجام چرا میگین وزیر خارجه مجری نبوده
Iran, Islamic Republic of
ظریف نمیتونست و نمیتونه مجری صرف باشه اشتباه کردین ظریف رو برای مجری گری انتخاب کردین. در ضمن در مورد برجام هم ظریف صرفا مجری بود؟
Iran, Islamic Republic of
طبق فرموده امام خامنه ای: اسد باید بماند که فرمان ولی امر مسلمین جهان اجرا شد و اسد ماند. تمام
Iran, Islamic Republic of
باشه
Iran, Islamic Republic of
جواب : چون ظریف بود
Iran, Islamic Republic of
سوال: در مورد برجام ظریف تصمیم گیر بود یا مجری صرف؟
سید
Iran, Islamic Republic of
البته از نظر سیاست التماسی موفق بوده؛ میرفته التماس می کرده غربی ها و امریکایی هم سرش کلاه میزاشتن
جماعت پرادعا
Korea, Republic of
مودبانش ضعیفه وگرنه ما در برابر غرب فقط ذلت دیدیم و آسیبی که به مردم و کشور زدن
Iran, Islamic Republic of
توفیق در تحمیل ترکمنچای ها توفیق تیست
جعفر
Iran, Islamic Republic of
ظریف بزرگترین آسیبهارادرسیاست خارجی حقیرانه وملتمسانه اش به کشورزد.حال بااین اظهارنظرها می خواهد ضعفهای خودراتوجیه کند وعده ای ساده اندیش را با خودهمراه نماید.
Iran, Islamic Republic of
آسیب به شماها خورد برادر غضنفر نه به مملکت
Iran, Islamic Republic of
مشکل برادراو رفقا اینه که خودشونو کل مملکت میدونن
Iran, Islamic Republic of
مگه اینطور نیست کل مملکت مال ماس چوه ملت همه مردم هستن پس همه ایران مال ملته
Iran, Islamic Republic of
نتیجه برجام افزایش بیش از 2 برابری تحریم ها و افزایش 10 برابری نرخ دلار و سکه و مسکن و خودرو و غیره شد و همه مردم از این موضوع آسیب دیدند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خراب کردن و جواب نداشتن عادت شماها اعتدالی ها و اصلاح طلباست که هر وقت جواب نداشتین زدین زیر میز و از این حرفها
Iran, Islamic Republic of
ظریف وزیر خارجه ضعیفی بود مگه دروغه از زانو ردنش بگم یا از خود تحقیری نسبت به توان نظامی ایران بگم یا از عاشق غرب و امریکا بودنش پیشنهاد من به همه دوستان اینه که برن نظر سیاستمداران امریکایی و غربی رو در باره ظریف بخونن و بعد بیان نظر بدن این به انصاف نزدیکتره
Iran, Islamic Republic of
یه سئوال چرا تا دوران دولت روحانی بود ما رو در قرار دادد شانگهای و بریکس نمی پذیرفتن و یا...... جز این بود که دولت ایران رو غرب گرا می دونستن و به همین خاطر قبولش نمی کردن ... اصولا چرا الان وزنه به سمت وزارت خارجه ما چرخیده چرا عربستان و کشورهای دیگه عربی به سمت ما میان در حالی که در دروان ظریف اصلا نگاهمون هم نمی کردن ؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت حرف حق جواب نداره بابا در دوره ظریف سیاست خارجی انقدر در برجام پر رنگ بود که به وزارت خارجه وزارت خارجه برجام می گفتند سفارتخونه ظاهرا سفیر نداشتن همسایه ها رو ول کرده بودن و فقط اروپا وامریکا رو میدیدن خدا رو شکر که اون رفت و رئیسی اومد
Iran, Islamic Republic of
اقای محمد جواد ظریف
قبل از اینکه این حرفها را بزنید اول باید ثابت کنی برجام حدی بود که ما مجبور بودیم به پذیرش آن . یعنی چندرغاز بگیریم و اراک وفردو را بلااستفاده کنیم . اورانیم غنی شده رو هم دودستی تقدیم کنیم . مکانیزم ماشه را هم زیربارش برویم . به اصرار رئیستون حتی جلوتر از برنامه بیافتیم بجان فردو و شخم بزنیم . سانتریفوژ ها را هم با دمونتاژ عملا تخریب کنیم . میگفتین طی یه مدت کوتاه میتوانید همان راکتئر اراک را بیارید به سرویس . پس چه شد ؟ .
Iran, Islamic Republic of
راآکتور را سیمان پرتلند ریختند و دستگاه های سانتریفیوژ را از کار انداختند و...
Iran, Islamic Republic of
تمام دنیای استکبار دست به دست هم دادن تا برجام را ازبین ببرن. این است قدرت ظریف
سعید
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف تمام داشته هاش از فرهنگ غربی بود و به در کشور انقلابی و اسلامی نمی خورد ..!!
نادر
Iran, Islamic Republic of
بنظر من آقای ظریف هم مثل مرحوم دعائی آدم خوبی است ولی در شناخت از مبانی اسلام و تشخیص دوست و دشمن دچار خطا هستند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
ضعیف بود.
Iran, Islamic Republic of
ظریف ضعیف بود .
Iran, Islamic Republic of
ظریف حتی زحمت مطالعه متن برجام را به خود نداده بود زیرا هیچ اطلاعی از اینکه در برجام به لغو تحریم ها اشاره ای نشده نداشت
فهیم
Romania
ظریف اندیشه ای خام داشت.شخصیتی بوده که در یک جهار دیواری بزرگ و با افراد خاص بزرگ شده و درکی از واقعیت های پیرامون ندارد
Iran, Islamic Republic of
برجامی که دنیای استکبار و همنواهای داخلیشونو به وحشت انداخت شاهکار ظریف بود
Iran, Islamic Republic of
چونکه خیلی ظریف بود ضعيف بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف فراموش کرده که این پرفسور رمضانی یکی از مخالفین فعال جمهوری اسلامی بود. و سخنان اش از سر سیر شکمی و مخالفت با ملت ایران بود. و نقل کردن از او واقعا تاسف بار است. اظریف فراموش کرده است که "در ابتدای انقلاب اسلامی رمضانی پس از مدتی حمایت از انقلاب بمرور به عنوان یکی از مخالفین جمهوری اسلامی تبدیل شد و امضایش پای تقریبا همه ی بیانیه های ضد ایرانی بود.