دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث چقدر است؟

دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 838261
یشتر افراد از طرح اجباری بودن خرید بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه زمینی اطلاع دارند. این بیمه نامه برای جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث طراحی شده است.
سقف تعهدات بیمه شخص ثالث چقدر است؟
بیشتر افراد از طرح اجباری بودن خرید بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه زمینی اطلاع دارند. این بیمه نامه برای جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث طراحی شده است. در حقیقت بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت جانی و مالی را برای افراد زیان دیده در حادثه جبران خواهد کرد. بیمه مرکزی هر سال میزان سقف تعهدات مالی و جانی را که از سوی قوه قضاییه مشخص می‌شود، به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام خواهد کرد. در این مطلب سعی داریم درباره سقف تعهدات بیمه شخص ثالث و مزیت‌های این بیمه نامه توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از متداول‌ترین و پرفروش‌ترین بیمه نامه‌ها است. شرکت‌های بیمه‌ای این بیمه نامه را ارائه می‌کنند و پوشش‌های مختلفی هم با توجه به سقف تعهدات بیمه نامه در نظر خواهند گرفت. همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است و اگر وسیله نقلیه زمینی، این بیمه نامه را خریداری نکرده باشد علاوه بر اینکه جریمه می‌شود، بار سنگین هزینه‌ها هم بر دوش راننده مقصر است. به طور کلی در صورت عدم خریداری بیمه شخص ثالث، عواقب جبران ناپذیر تصادف و جریمه دیرکرد تمدید بیمه بر عهده راننده مقصر خواهد بود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

 
خسارات مالی و جانی تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرد
بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش مالی و جانی را تحت پوشش قرار می‌دهد و شرکت بیمه در صورت بروز حادثه تا سقف تعهدات، خسارت‌های وارد شده را جبران خواهد کرد. این دو نوع پوشش عبارتند از:
  • خسارت‌های مالی:
 در این پوشش خسارت‌هایی که بر اموال اشخاص ثالث وارد می‌شوند، با توجه به سقف تعهدات شرکت بیمه جبران هزینه خواهند شد. این خسارت‌ها مانند تصادف با ماشین فرد ثالث است که شرکت بیمه جبران هزینه‌های تعمیرات و زیان وارد شده به وسیله نقلیه را پرداخت خواهد کرد.
  • خسارت‌های جانی و بدنی:
 شرکت‌های بیمه‌ای خسارت‌های جانی اشخاص ثالث در حادثه رانندگی را تحت پوشش قرار خواهند داد، این موارد شامل: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان است. همچنین پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی یا جزئی تحت پوشش بیمه نامه شخص ثالث ماشین قرار دارد. با توجه به دیه مشخص شده در ابتدای سال 1402 مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان به عنوان خسارت در ماه‌های حرام در نظر گرفته شده است.

سقف تعهدات پوشش مالی بیمه شخص ثالث

پوشش مالی در بیمه ثالث یکی از مهم‌ترین تعهدات شرکت‌های بیمه است. می‌دانید که اگر به اموال اشخاص ثالث خسارتی وارد کنیم باید خسارت‌های ایجاد شده جبران شود. سقف تعهدات پوشش‌های مالی در بیمه ثالث با توجه به دیه اعلام شده از سوی قوه قضاییه مشخص می‌شود. بدین صورت که حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث برابر با 2.5 درصد دیه در ماه‌های حرام محاسبه خواهد شد. نکته مهم این است که می‌توان با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات پوشش مالی را افزایش داد. در سال 1395 با توجه به تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث و تعریفی که برای خودروی متعارف مشخص شد، میزان سقف تعهدات افزایش پیدا کرد. خودرو متعارف به خودرویی گفته می‌شود که ارزش آن برابر با نصف دیه در ماه حرام باشد. با توجه به این موضوع اگر در یک تصادف زیان مالی وارد شده بیش از سقف تعهدات خودروی متعارف باشد، شرکت بیمه و راننده مقصر تعهدی به پرداخت مابه التفاوت ندارد. البته خسارات بدنه خودرو نیز با خرید بیمه بدنه ماشین قابل جبران است.

قیمت بیمه شخص ثالث 1402

 
قیمت بیمه شخص ثالث
از جمله عوامل مهمی‌ که بر قیمت بیمه شخص ثالث 1402 تاثیر گذار خواهد بود میزان دیه اعلام شده در ابتدای سال است. در صورت بروز حادثه و تصادف، بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت تا سقف تعهدات خود است. مبلغ دیه مشخص شده در ابتدای هر سال، معادل دیه یک انسان مسلمان است که در سال 1402 معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان در ماه‌های حرام و مبلغی معادل 900 میلیون تومان در ماه‌های عادی است.
 توجه کنید که ماه ذی القعده، ذی الحجه، رجب و محرم جزو ماه‌های حرام است. اگر زیان دیده و شخص ثالث در ماه‌های حرام دچار حادثه فوت شود، مبلغی معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان و اگر در ماه‌های عادی فوت کند، مبلغ 900 میلیون تومان جبران خسارت خواهد شد.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث 1402

همانطور که اشاره شد، تعیین قیمت بیمه شخص ثالث علاوه بر مبلغ دیه به عوامل دیگری هم بستگی دارد. این عوامل شامل موارد زیر است:
  • تخفیف بیمه نامه راننده
    جریمه دیرکرد تمدید بیمه
  • تاریخ انقضای بیمه ثالث قبلی
  • میزان تعهدات در پوشش‌ها:
  • تخفیف عدم خسارت در بیمه ثالث
    سال تولید، سال ساخت ماشین
    تعداد سیلندر
    کاربری خودرو

چرا افزایش تعهدات بیمه شخص ثالث اهمیت دارد؟

با توجه به افزایش قیمت خودرو و بالا رفتن حوادث رانندگی و تصادف‌های جاده‌ای که باعث خسارت‌های مالی و جانی می‌شود، بهتر است که پوشش‌های بیمه شخص ثالث را با بیشترین سقف تعهدات خریداری کرد. بنابراین به طور معمول بیشتر بیمه‌گزار‌ها هنگام خرید پوشش‌های بیمه شخص ثالث ترجیح می‌دهند که با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات بیمه‌گر را افزایش دهند.
بالا رفتن قیمت و ارزش خودرو‌ها دلیل دیگری برای افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث است. زیرا با بالا رفتن قیمت ماشین و لوازم خودرو، در صورت بروز تصادف، خسارت‌های به وجود آمده بسیار سنگین خواهد بود. بنابراین به همین علت، بیمه‌گزار‌ها ترجیح می‌دهند که پوشش‌های خسارت‌های مالی خود را افزایش دهند.

خرید ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث از بیمه دات کام

خرید بیمه شخص ثالث با سقف تعهدات بالا و پوشش‌های کامل یکی از دغدغه‌های افراد است. برای اینکه بتوان بهترین بیمه و ارزان‌ترین بیمه نامه را خریداری کرد باید شرایط استعلام و مقایسه فراهم باشد. برای اینکه بتوان تنها با چند کلیک شرکت‌های بیمه‌ای را مقایسه کرد، بهتر است که از کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید. کارگزاری آنلاین بیمه دات کام با ارائه طرح‌های پیشنهادی، شرایط مقایسه و استعلام انواع بیمه را برای بیمه‌گزار‌ها آسان کرده است.
کافی است برای خرید بیمه شخص ثالث به صفحه اصلی وبسایت bimeh.com مراجعه کرده و در قسمت منوی محصولات، بیمه خود را خریداری کنید. سامانه آنلاین بیمه دات کام به صورت 24 ساعته، آمادگی پشتیبانی محصولات بیمه‌ای خود را دارد و می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیمه‌ای، بررسی و خرید ارزان‌ترین بیمه نامه با این مجموعه در ارتباط باشید.
https://jahannews.com/vdcfvcdcyw6dm0a.igiw.html
jahannews.com/vdcfvcdcyw6dm0a.igiw.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *