پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کشف سیاهچاله‌ای غول پیکر در فضا

جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب: 833062
اخترشناسان سیاهچاله‌ای بسیار غول پیکر با جرمی حدود 33 میلیارد برابر خورشید را کشف کردند.
کشف سیاهچاله‌ای غول پیکر در فضا
به گزارش جهان نيوز، به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان دانشگاه دورهام اعلام کردند سیاهچاله غول پیکر پیدا شده یکی از بزرگترین سیاهچاله هایی است که تاکنون کشف شده است. این تیم یافته های خود را که در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده بسیار هیجان انگیز توصیف کردند.

جیمز نایتینگل، نویسنده اصلی، از دپارتمان فیزیک دانشگاه دورهام، گفت: «این سیاهچاله خاص، که تقریباً 30 میلیارد برابر جرم خورشید است، از بزرگ‌ترین سیاهچاله‌هایی کشف شده است.»

ستاره شناسان معتقدند که سیاهچاله ها را می توان در مرکز همه کهکشان های بزرگ مانند کهکشان راه شیری یافت. سیاهچاله های فوق پرجرم نادر و گریزان هستند و منشا آنها نامشخص است.

برخی بر این باورند که آنها میلیاردها سال پیش از ادغام کهکشان های عظیم و زمانی که جهان هنوز جوان بود به وجود آمده اند. کشش گرانش در سیاهچاله آنقدر قوی است که حتی نور نیز نمی تواند از آن فرار کند.

دانشمندان از شبیه‌سازی‌های ابررایانه‌ای در دانشگاه دورهام و تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل برای تایید اندازه این سیاه‌چاله بسیار پرجرم استفاده کردند. آنها گفتند این اولین سیاهچاله ای است که با استفاده از همگرایی گرانشی پیدا شده است. همگرایی گرانشی هنگامی روی می‌دهد که نور یک چشمهٔ درخشان بسیار دور در مسیرش تا رصدگر، از کنار جسم پرجرم دیگری بگذرد و مسیرش خمیده شود.

نایتینگل گفت: «بیشتر بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌هایی که می‌شناسیم در حالت فعال هستند، جایی که ماده نزدیک به سیاه‌چاله گرم می‌شود و انرژی را به شکل نور، اشعه ایکس و سایر تشعشعات آزاد می‌کند.»

با این حال، روش همگرایی گرانشی مطالعه سیاهچاله های غیرفعال را امکان پذیر می کند، چیزی که در حال حاضر در کهکشان های دور امکان پذیر نیست. این رویکرد می‌تواند به ما اجازه دهد سیاه‌چاله‌های بیشتری را فراتر از جهان خود شناسایی کنیم و نشان دهیم که چگونه این اجرام عجیب و غریب در کیهان تکامل یافته‌اند.
https://jahannews.com/vdcjmteo8uqetyz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjmteo8uqetyz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *