سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۴
افزایش سرعت پیشرفت؛

۲۵ دستاورد صنعت دفاعی ایران در سال ۱۴۰۱ / تحولات خیره کننده در عرصه موشکی +تصاویر

شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 832781
صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۱ شاهد پیشرفت های بسیای از جمله الحاق ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی و دست یابی به موشک هایپرسونیک بود.
۲۵ دستاورد صنعت دفاعی ایران در سال ۱۴۰۱ / تحولات خیره کننده در عرصه موشکی +تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: سال ۱۴۰۱ سال بسیار پرباری برای صنعت دفاعی کشور بوده است؛ در این سال نتیجه ۴۴ سال تلاش، خودباوری و اعتماد به دانش و تخصصی و البته اعتماد به نیروهای داخلی نمود عینی پیدا کرد.

به گزارش مهر، عرصه‌های مختلفی صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۱ شاهد رونمایی از محصولات جدید و البته افزایش سرعت پیشرفت بود. مانند عرصه هوایی که رونمایی از هواپیمای ترابری «سیمرغ»، افتتاح خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی «یاسین» و رونمایی از پایگاه زیرزمینی عقاب ۴۴، از جمله دستاوردهای عرصه هوایی بود.

در سال ۱۴۰۱ عرصه موشکی نیز، شاهد تحولات خیره کننده ای در نوع خود بود که دست یابی به موشک هایپرسونیک، موشک بالستیک دریایی با برد ۱۵۰۰ کیلومتر و موشک‌های کروز با برد ۱۶۵۰ کیلومتر با نام «پاوه» این عرصه را به یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های توسعه کشور در عرصه دفاعی تبدیل کرده است.

در ادامه مروری هرچند کوتاه به دستاوردها دفاعی در سال ۱۴۰۱ داریم:

۱- رونمایی از سامانه‌های جمر و هشدار دهنده لیزری و حرارتی بالگردهای ارتش
۲۱ اسفند، در جریان افتتاح موزه دفاع مقدس هوانیروز ارتش سامانه‌های هشدار دهنده لیزری و جمر حرارتی برای بالگردهای ارتش برای نخستین مرتبه رونمایی شد.
 

این سامانه‌های در صورت نصب روی بالگردها هشدارهای لازم در مورد قفل موشک‌های هدایت لیزری و حرارتی روی بالگرد را به خلبان می‌دهند تا وی بتواند در زمان مناسب از سامانه‌های چف و فلر برای منحرف کردن این موشک‌ها و در نتیجه حفاظت از بالگردها در مقابل این تهدیدات استفاده کند.

۲- رونمایی از خط تولید جت آموزشی «یاسین» به‌همراه یک فروند جدید
۲۰ اسفند، فروند جدید جت آموزشی یاسین (نمونه معیار) با حضور امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. در این مراسم خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی یاسین نیز افتتاح شد.
 

هواپیمای جدید در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. بومی‌سازی زیرسامانه‌های عمده مانند صندلی‌پران، اویونیک کاملاً بومی، موتور و ارابه‌های فرود، بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند است.

۳- الحاق ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی به ناوگان سپاه
۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی و ۹۵ شناور موشک انداز که برد موشکی آنها بین ۱۰ تا ۱۸۰ کیلومتر است در مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه به ناوگان نیروی دریایی سپاه الحاق شد.
 

این شناورها برای اولین بار با ویژگی‌های خاص به دست توانمند متخصصان داخل کشور طراحی و تولید شده است.

وزن ناو شهدی مهدوی بیش از ۲۱۰۰ تن و طول آن ۲۴۰ متر و عرض ۲۷ متر است، این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را دارا است و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود.

این ناو قادر است انواع بالگرد، انواع پهپادهای عمودپرواز سپهر ۷ و پهپادهای انتحاری با برد ۱۳۰۰ کیلومتر و همچنین شناورهای موشک انداز را حمل کند و به موشک‌های کروز ضد کشتی با برد ۷۵۰ کیلومتر مجهز است.

۴- تجهیز نیروی دریایی به شناور موشک‌انداز با برد ۱۸۰ کیلومتر
۱۸ اسفند و در جریان رونمایی ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی برای نخستین مرتبه شناور تندرو ذوالفقار مجهز به موشک‌های پدافندی عمود پرتاب نواب نیز به نیروی دریایی سپاه تحویل شد و به نمایش درآمد.
این شناور با سرعت ۷۰ نات مجهز به ۴ تیر موشک پدافندی هوایی عمود پرتاب نواب است و قادر است با اهداف هوایی در برد ۲۵ کیلومتری درگیر شود.
 

در این مراسم همچنین قایق‌های کلاس عاشورا مجهز به موشک‌های هدایت لیزری نیز به نیروی دریایی سپاه تحویل شد. به گفته سردار تنگسیری شناورهای کلاس عاشورا همچنین به موشک‌های پدافندی کوثر ۲۰۰ با برد ۱۰ کیلومتر نیز مجهز شده‌اند.

۵- تولید موشک بالستیک علیه اهداف دریایی متحرک با برد ۱۵۰۰ کیلومتر
۱۵ اسفند، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در حاشیه دیدار با سربازان نخبه بیستمین دوره رزم مقدماتی نخبگان وظیفه کشور گفت: ایران به تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت انهدام یگان‌های شناور دریایی متحرک رسیده است.

وی افزود: آزمایش این موشک با موفقیت انجام شده و در حال تولید انبوه است. این موشک بالستیک از فضا با سرعت هشت ماخ و با برد هزار و ۵۰۰ کیلومتر، اهداف در حال حرکت را نقطه زنی می‌کند و ما آن را در اختیار داریم.

۶- رونمایی از نخستین سامانه بومی شبیه‌ساز هواپیمای «اف ۱۴»
نخستین سامانه بومی شبیه‌ساز هواپیمای «اف ۱۴» روز دوشنبه ۱۵ اسفند با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، در پایگاه هشتم شکاری (شهید بابایی) اصفهان رونمایی شد.

شبیه‌ساز پرواز یا سیمولاتور (Simulator) سامانه‌ای است که بوسیله آن پرواز واقعی برای خلبان مجسم می‌شود تا بدون حضور در پرواز واقعی، شرایط مشابه پرواز را تجربه کند.

سامانه هواپیمای اف ۱۴ از چهار بخش واحد سمعی بصری که در مراحل اولیه آموزش خلبانان قرار دارد، شبیه‌ساز MT برای آموزش عملیات تاکتیکی افسر رهگیر، سامانه OFT به مثابه شبیه‌ساز جلوی هواپیما و سامانه CPT برای تمرین خلبانان تشکیل شده است.

از خصوصیات این سامانه که توسط سازمان تحقیقات و خودکفایی ارتش طراحی و بومی‌سازی شده، می‌توان به ارتباط (لینک) سیستم MT با سامانه OFT و بهینه‌سازی آنها، وجود سیستم ویژه ۱۸۰ درجه جدید و مدل‌سازی برای تعادل وزنی در رفتار و عملکرد هواپیما اشاره کرد که در پرتو تجربه و دانش بالای محققان مرکز خودکفایی و همکاری مؤثر اساتید مُجرب خلبان، بیشترین شباهت و عملکرد شبیه ساز با هواپیمای اف ۱۴ حاصل شده است.

این سامانه بومی که نسبت به نمونه خارجی آن بهینه و تکمیل شده است برای کشورمان ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد.

۷- تونل‌های زیرزمینی سامانه‌های موشکی پدافند هوایی
۹ اسفند، در جریان رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ تصویری از خروج سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه و سامانه صیاد تاکتیکی پدافند هوایی ارتش از تونل منتشر شد.
 

به این ترتیب برای نخستین مرتبه تونل‌ها و آشیانه‌های زیرزمینی سامانه‌های پدافند هوایی کشور رونمایی شد.
ساخت پایگاه‌های زیرزمینی در نیروهای مسلح کشورمان قدمتی چنددهه‌ای دارد و این موضوع به شیوه‌ای مرسوم در نیروهای مسلح بدل شده است. حالا علاوه بر یگان‌های موشکی و پهپادی یگان‌های پدافندی نیز دارای شهرهای زیرزمینی برای حفاظت از سامانه‌های خود هستند.

۸- پاوه؛ جدیدترین موشک کروز ایران با برد ۱۶۵۰ کیلومتر
۵ اسفند، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موشک کروز جدید با برد ۱۶۵۰ کیلومتر با نام پاوه عملیاتی شد.
 

وی با اعلام اینکه «دیگر هیچ موشک غیر نقطه‌زنی نمی‌سازیم»، ادامه داد: الآن با کروزها و پهپادها تهدید برای دشمن را ۳۶۰ درجه کردیم و از هر طرفی قابلیت زدن آن را داریم.

۹- تجهیز بالگردهای هوادریای سپاه به مین‌های دریایی
۲۶ بهمن، تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد بالگردهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله با تهدیدات در خلیج فارس و فراتر از آن، به انواع مین‌های دریایی مجهز شدند.

بالگردهای یگان هوادریای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیش از این به موشک‌های کروز ضد کشتی «نور» با برد ۱۲۰ کیلومتر، «قادر» هواپایه با برد ۲۰۰ کیلومتر و راکت‌اندازهای ۵۷ میلی‌متری «S۵» مجهز شده بودند، اکنون توانایی عملیات مین‌ریزی را نیز به‌دست آورده‌اند.
 

مین‌های نصب شده روی بالگردهای سپاه مین دریایی مهام ۲ است. این مین دارای ۳۵۰ کیلوگرم مواد منفجره و مجهز به دو سنسور صوتی و مغناطیسی است. مهام ۲ می‌تواند در عمق ۱۰ تا ۵۰ متری زیر سطح دریا قرار گیرد و انواع شناورها و زیردریایی‌ها تا وزن ۲۵۰ تن با سرعت ۴ تا ۱۵ نات دریایی را نابود کند.

۱۰- موشک کروز برد بلند «عاصف» سلاح جدید سوخو ۲۴
۱۸ بهمن، در حاشیه رونمایی از پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌نام «عقاب ۴۴»، موشک کروز هوا پایه برد بلند «عاصف» نیز به نمایش درآمد.
 

این موشک، دارای کلاهکی با قدرت تخریب و انفجار بالاست که می‌تواند استحکامات سنگین را نابود کند. موشک عاصف که تولید متخصصان داخلی است روی جنگنده سوخو ۲۴ نصب می‌شود.

۱۱- رونمایی از پایگاه «زیرزمینی» نیروی هوایی ارتش با نام «عقاب ۴۴»
۱۸ بهمن، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش از پایگاه زیرزمینی عقاب ۴۴ نیروی هوایی ارتش بازدید کردند.

پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد.
 

این پایگاه با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و… این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام مأموریت‌های محوّله پذیرا باشد.

پایگاه بزرگ و زیرزمینی عقاب ۴۴، قابلیت پذیرش و به‌کارگیری عملیاتی انواع جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت.

۱۲- تجهیز ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش به سامانه پدافندی صیاد
۶ آذر ماه، در جریان بازدید رئیس جمهور از ناوشکن سهند، تصاویر جدیدی از این ناو منتشر شد که بر اساس آن این شناور به سامانه پدافند هوایی مجهز شده است.
 

با دقت در این تصاویر می‌توان دریافت که ناو سهند به لانچرهای سامانه پدافندی صیاد و یک رادار جدید برای کشف و انهدام اهداف هوایی مجهز شده است.

۱۳- ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک
۱۹ آبان ماه، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته خبر داد که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آنها را هدف قرار دهد.

این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد و از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند. این موشک سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.

۱۴- موشک صیاد ۴B رونمایی شد / افزایش برد باور ۳۷۳ به ۳۰۰ کیلومتر
۱۵ آبان ماه، موشک صیاد ۴B با برد ۳۰۰ کیلومتر رونمایی شد.
موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین مرتبه مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت. در این روز آخرین تست سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ با موشک صیاد ۴B با موفقیت انجام شد و برد این سامانه به ۳۰۰ کیلومتر رسید.
 

با این حساب، برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. برد موشک باور نیز از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.

۱۵- پرتاب موفقیت‌آمیز زیر مداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰
۱۴ آبان ماه، پرتاب زیر مداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ نیروی هوافضای سپاه با موفقیت انجام شد.
آزمایش پروازی این ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد مرحله اول رافع با موفقیت انجام شد و قائم ۱۰۰ اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد ساخت کشور است که توسط دانشمندان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است.
 

ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، موشکی است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.

در این عملیات موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت.

۱۶- افتتاح مرکز بین‌المللی امنیت دریایی شمال اقیانوس هند
۳۰ مهرماه، مرکز کنترل امنیت دریایی شمال اقیانوس هند در منطقه سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، فرماندهان و نمایندگان کشورهای عضو آیونز و وابستگان نظامی حاضر در ایران افتتاح شد.

مرکز بین‌المللی امنیت دریایی متشکل از نمایندگان ارگان‌های کشوری و لشکری به‌صورت ۲۴ ساعته در جهت نظارت و انجام عملیات‌های مشترک امداد و نجات، بررسی آلودگی محیط‌زیستی، کمک‌رسانی به کشتی‌های در معرض خطر و فعالیت‌های دیگر نسبت به اشتراک اطلاعات با کشورهای مورد توافق اقدام خواهد کرد

۱۷- تجهیز یگان صابرین به پهپادهای انتحاری «معراج ۵۲۱» با سه سرجنگی متفاوت
۲۷ مهرماه، جدیدترین پهپاد انتحاری پرسه زن با نام معراج ۵۲۱ و با سر جنگی‌های متفاوت عملیاتی شد.
 

وزن سرجنگی این پهپاد در سه رنج ۵۰۰ گرم، ۷۰۰ گرم و ۱۰۰۰ گرم (یک کیلوگرم) است. این پرنده با مداومت پروازی ۵ تا ۱۵ دقیقه، دارای بردی معادل ۵ کیلومتر است.

این پهپاد با قابلیت حمل توسط نفر، هم اینک در اختیار یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی از جمله یگان صابرین قرار دارد.

۱۸- رونمایی از موشک بالستیک «رضوان»
۳۱ شهریور و در مراسم رژه نیروهای مسلح، موشک بالستیک رضوان رونمایی شد.
 

این موشک بالستیک با سوخت مایع و تک مرحله‌ای بوده که ۱۴۰۰ کیلومتر بُرد دارد، نوع سرجنگی آن نیز جداشونده شدید الانفجار است. موشک رضوان دارای قابلیت پرتاب از انواع سکوهای ثابت و متحرک با دو نوع هدایتِ ضربه سخت و دقتِ اصابت است.

۱۹- رونمایی سپاه از شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی
۱۴ شهریورماه، شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی، شناور تندروی کلاس موشک‌انداز شهید روحی و شناور تندروی موشک‌انداز شهید دارا به تجهیزات سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد.
 

شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی دارای بدنه شناساگریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که با توجه به نوع طراحی، قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آب‌های دور را فراهم می‌کند. قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریایی، حمل و به‌آب‌اندازی و از آب‌گیری انواع شناورهای تندروی تهاجمی و پهپاد عمودپرواز حین دریانوردی، بهره‌مندی از سامانه‌های بومی خود حفاظتی و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی پیشرفته و مدرن از دیگر ویژگی‌های شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی است که به‌دست جوانان کشورمان طراحی و ساخته شده است.

شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی در حوزه اشراف اطلاعاتی و شناسایی و پایش اهداف و ترددهای سطحی زیرسطحی و هوایی مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کشف و آشکارسازی شنود راداری و مخابراتی و جنگ الکترونیک است.

۲۰- سامانه پدافندی شهید سلیمانی و پهپاد کروز ابابیل دو دستاورد جدید وزارت دفاع
۵ شهریورماه‌، در جریان بازدید رئیس مجلس از نمایشگاه توانمندی‌های وزارت دفاع سامانه پدافندی ارتفاع پست شهید حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد.

سامانه شهید سلیمانی یک سامانه پدافندی برای کشف و انهدام اهداف ارتفاع پست است که از دو موشک با جست‌وجوگر حرارتی در طرفین و یک توپ گاتلینک تشکیل شده است.
 

این سامانه در حقیقت یک سامانه دفاع نقطه‌ای است که برای دفاع هوایی از شناورها طراحی شده است.
در جریان این بازدید همچنین جدیدترین پهپاد نقطه‌زن انهدامی نیروهای مسلح به‌نام پهپاد کروز ابابیل رونمایی شد. این پهپاد که توسط متخصصان وزارت دفاع طراحی و تولید شده است مجهز به جست‌وجوگر اپتیکی و سر جنگی با قابلیت شناسایی اهداف و ارسال تصاویر زنده از هدف، قابلیت قفل روی هدف قادر به انهدام دقیق اهداف زمینی است.

۲۱- رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش
۲۴ تیرماه، اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی در ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش و با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش رونمایی شد.
 

در آیین رونمایی از این ناودسته، پهپادهای نوع پلیکان، هما، آرش، چمروش، ژوبین، ابابیل ۴ و باور ۵ بر پهنه آب‌های اقیانوس هند به پرواز درآمده و توانمندی خود را به نمایش گذاشتند.

بر اساس این گزارش علاوه بر پرواز انواع پهپاد دریا پایه و عمود پرواز، پهپادهای رزمی از زیردریایی تمام ایرانی فاتح و زیردریایی کیلو کلاس طارق به پرواز درآمدند.

۲۲- رونمایی ارتش از یک پایگاه سرّی پهپادی / موشک کروز ۲۰۰ کیلومتری حیدر رونمایی شد
۷ خردادماه، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح از یکی از پایگاه‌های سرّی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.
 

در این بازدید سرلشکر باقری در جریان آخرین توانمندی‌ها در حوزه تولید انواع پهپادهای نظامی، تهاجمی و دوربرد ارتش قرار گرفت. با عملیاتی شدن این پایگاه سری که در عمق صدها متری زمین طراحی و ساخته شده است، جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل شد.

در جریان بازدید سردار باقری از این پایگاه همچنین جدیدترین موشک کروز ارتش جمهوری اسلامی با برد ۲۰۰ کیلومتر به نام موشک کروز حیدر ۲ نیز رونمایی شد.

۲۳- رونمایی از هواپیمای ترابری «سیمرغ»
۲۹ اردیبهشت هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» ساخت متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شرکت هِسای اصفهان رونمایی شد.

این هواپیما باز طراحی و توسعه یافته هواپیماهای هم نسل خود است که کاملاً متناسب با نیازهای مورد تقاضای دستگاه‌های کشوری و لشکری و همچنین لحاظ کردن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین المللی،، سیستم پشرانه آن، قطعات و پیکره‌ی آن به همت جوانان کشور در وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده است.
 

سیمرغ اگر چه به لحاظ پلتفرم ساختاری مشابه نسل‌های هم رده‌ی خود دارد، اما سیستم اویونیک، پیشرانه ی هواپیما، قطعات جدید و قدرت مانور این پرنده، قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه نیست و این محصول نهایی که به دست متخصصان داخلی ساخته و باز طراحی شده است.

سبک بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات رسانی‌هایی از قبیل آمبولانس هوایی و قابلیت فرود در باندهای خاکی را از ویژگی‌ها و کاربردهای دیگر هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است.

۲۴- افتتاح کارخانه تولید پهپاد ایرانی ابابیل ۲ در تاجیکستان
۲۷ اردیبهشت کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با حضور سرلشکر باقری و شیرعلی میرزا وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه کشور تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد.
 

رئیس ستادکل نیروهای مسلح افتتاح تولید کارخانه ابابیل ۲ در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی بین دو کشور عنوان کرد و افزود: ان شاالله در آینده شاهد افزایش همکاری‌ها و تعاملات بیشتر از تمام سطوح دفاعی نظامی بین دو کشور ایران و تاجیکستان خواهیم بود. در پایان کلید نمادین افتتاح کارخانه و گواهینامه پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اهداء شد.

۲۵- رونمایی از پهپاد انتحاری جدید در رژه روز ارتش
۲۹ فروردین و در جریان رژه روز ارتش جمهوری اسلامی، دستاوردهایی در حوزه‌های مختلف نظامی برای نخستین مرتبه رونمایی شد. مهمترین بخش رژه، حضور ۵۰ فروند از انواع پهپادهای ارتش بود. پهپادهای به نمایش در آمده مربوط به هر چهار نیروی ارتش بودند که نشان دهنده گسترش و تقویت یگان‌های پهپادی در تمامی نیروهای ارتش در سال‌های اخیر است.
https://jahannews.com/vdcg7x97qak9wu4.rpra.html
jahannews.com/vdcg7x97qak9wu4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جهان از پهپادهای ایران به لرزه افتاده.روسیه با پهپادهای ایران توانسته خود را نجات دهد
Iran, Islamic Republic of
جریان نفاق با ابزارهای خود در بازار و رسانه های زنجیره ای و تلگرام بشدت قصد تخریب شعار سال و افزایش قیمت دلار و دلار و.. را دارند
دولت و قوه قضاییه باید این جوسازان اخلالگر را بازداشت و بساطشان برای همیشه جمع کند.
United States
پیشرفت نظامی در کنار پیشرفت اقتصادی معنا دارد
Iran, Islamic Republic of
پیشرفت نظامی برابر با امنیت کامل و زیر بار ذلت نرفتن
انشا الله در آینده نه چندان دور مشکل اقتصادی هم حل خواهد شد
اما در همه حالت پیشرفت نظامی لازم و ضروری ایست