دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آموزش سیم کشی کولر آبی +نقشه مدار الکتریکی کولر

سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 832007
کولر آبی مهم‌ترین وسیله سرمایشی مورد استفاده در ایران است که خیلی از خانه‌ها هنوز هم از آن استفاده می‌کنند. بعد از بهار که هوا کم کم شروع به گرم شدن می‌کند افراد به فکر سرویس کولر آبی و تعمیر آن (در صورت نیاز) میفتند.

برقکاری یکی از چالشی‌ترین بخش‌های فرایند سرویس و تعمیر کولر آبی است که اگر اطلاعات فنی داشته باشید کار سختی نیست. به این دلیل که کولر آبی سیستم مکانیکی و الکتریکی ساده‌ای دارد. قبل از اینکه به بحث سیم کشی کولر آبی بپردازیم و نقشه مدارات کولر را ببینیم لازم است به این نکته تاکید کنیم که هرگز بدون دانش برقکاری و رعایت اصول ایمنی دست به برقکاری کولر نزنید. متاسفانه هر ساله با رسیدن فصل سرویس کولر چندین نفر در شهرهای مختلف دچار برق گرفتگی می‌شوند که حتی گاها منجر به مرگ می‌شود.

پس اگر مهارت فنی ندارید و به اصول سیم کشی کولر آبی ایمن مطلع نیسنید خودتان این کار را انجام ندهید و از تعمیرکار کولر کمک بگیرید. اگر هم توان این کار را دارید حتما اصول ایمنی را رعایت کنید.

قطعات الکتریکی که در سیم کشی کولر آبی باید بشناسید

قبل از بررسی مدارات کولر آبی خوب است ابتدا مختصر و مفید قطعات الکتریکی کولر را بررسی کنیم تا بتوانید خودتان از پس تعمیرات کولر آبی بر بیایید.
  1. کابل چهار سیم: در کولر آبی جهت انتقال برق کلید مخصوصی تعبیه می‌شود که برای راه اندازی آن استفاده از کابل چهار سیم ضروری است.

    لازم به ذکر است که این کابل باید از کلید تا ترمینال یکپارچه باشد و بریدگی نداشته باشد. همچنین هنگام سیم کشی کولر آبی نباید کابل را داخل کانال انداخت. این کار قطعا اشتباه است و خطر برق گرفتگی دارد.

    حتی باید برای رد کردن کابل از بدنه کولر از گلند استفاده کرد. گلند یک نوع اتصال است که برای ایجاد پوشش روی کابل در نقطه اتصال کابل و جعبه تقسیم بکار می‌رود. گلند کابل را ایمن نگه می‌دارد و جلوی وارد شدن ضربه و آسیب به کابل را می‌گیرد.

    فيوز کولر: مانند هر وسیله برقی دیگری، کولر هم برای حفاظت الکتریکی در برابر اضافه بار و اتصالی از فیوز استفاده می‌کند. جریان نامی فیوز نباید کمتر از ۱۰۸ آمپر باشد. در نقشه مداراتی که در ادامه آمده می‌توانید فیوز را ببینید.

    جعبه ترمینال کولر: جعبه ترمینال کولر برای اتصالات مطمئن و عایق از بدنه کولر کاربرد دارد.
     
    الکترو موتور دو سرعته: این موتور در چرخاندن فن کاربرد دارد و دو آپشن دور کند و دور تند دارد. دور تند معمولا 1500 rmp و دور کند معمولا 1000 rpm است. این موتورها دو نوع دارند.
    - موتور با خازن دائم کار
    - موتور با سیم پیچ راه انداز
    در ادامه به بررسی مدارات هریک از آنها خواهیم پرداخت.

    کلید مخصوص کولر آبی: همانطور که همه احتمالا دیده‌اید کلید کولر سه کلید تبدیل دارد. یکی برای کنترل واتر پمپ است. دیگری برای راه اندازی کولر در دور کند و آخری برای استفاده از دور تند کولر برای باد بیشتر. در این کلید ترمینال‌هایی وجود دارد که به سیم فاز، سیم پمپ و سیم دور تند و کند کولر وصل می‌شود.

    خازن راه انداز کولر: همانطور که بیان شد موتور الکتریکی کولر دارای دو دور گردش است. برای راه اندازی و استارت چنین موتورهایی نیاز به خازن راه انداز سری با سیم پیچ کمکی داریم. این سیستم برای افزایش گشتاور راه اندازی در زمان شروع کار موتور استفاده می‌شود. این خازن ظرفیتی مابین 130 تا 480 میکروفاراد دارد.

    خازن اصلاح ضریب قدرت: این خازن را موازی با واتر پمپ کولر نصب می‌کنند و ظرفیتی از۲۰ الی ۲۵ میکروفاراد دارند.

    کلید گریز از مرکز: کلید گریز از مرکز دو بخش دارد که قسمت الکتریکی آن روی درپوش کولر و بخش مکانیکی آنروی شافت روتور قرار دارد.

    واتر پمپ: این قطعه آب را از مخزن آب کولر به سمت ناودان‌ها و سه راهه منتقل می‌کند تا پوشال‌ها را خیس کند. واتر پمپ از اجزایی مانند استاتور، روتور، بوشها، در پوشها و پایه تشکیل شده است.

نقشه مدار سیم کشی کولر آبی

بسته به اینکه برند کولر آبی شما چه باشد ممکن است نقشه آن متفاوت باشد. سازنده کولر، این نقشه را در دفترچه راهنمای کولر و روی بدنه داخلی کولر نصب می‌کند تا تعمیرکار کولر بتواند از آن استفاده کند. در ادامه چند مدار الکتریکی کولر آبی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نقشه برق کولر آبی با موتور دو دور از نوع تک فاز با خازن

 در این مدار 1U1 -1U2 و 2U1-2U2 سیم پیچ‌های اصلی دورتند و کند و 1Z1-1Z2 و 2Z1-2Z2 به ترتیب سیم‌پیچ‌های دورهای تند و کند است. در این مدار T نشان‌دهنده ترمینال است. کلید S1 برای استارت و راه اندازی پمپ آب کولر است که با M1 نشان داده شده است.

کلید S2 هم برای راه انداختن موتور کولر است که با M2 مشخص شده است. کلید S3 هم برای تغییر دور موتور و تعیین تند و یا کند کار کردن کولر است.
 
 

نقشه برق کولر آبی با موتور تک فاز با راه انداز مقاومتی

شکل زیر یک کولر با موتور دارای راه انداز مقاومتی است. فیوزی که در نقشه مدار زیر نشان داده شده است شش آمپر است. در این نقشه سیم کشی کلید S1 برای راه اندازی پمپ آب کولر و کلید S2 برای راه اندازی موتور کولر کلید و S3 برای تغییر دور موتور است.

کلید S4 در این مدار باعث می‌شود راه اندازی موتور هنگام شروع کار با سیم پیچ راه انداز و سیم پیچ دور تند انجام شود. پس از استارت کار موتور، وقتی که دور روتور موتور به ۷۵ دور نامی رسید با توجه به کلید S3 موتور با دور تند یا کند به کار خود ادامه می‌دهد.

در این مدار یک خازن C هم قرار دارد که برای اصلاح ضریب قدرت مدار و اصلاح توان راکتیو موتور و پمپ طراحی شده است. ظرفیت این خازن ۲۰ میکروفاراد است.
 
 

مدار سیم کشی کولر آبی با موتور تک فاز و راه انداز خازنی

نقشه برق شکل زیر برای کولر آبی از نوع راه انداز خازنی است. خازن C1 ۲۰ میکروفاراد است و برای اصلاح توان راکتیو موتور در دور ،کند، تند، پمپ و خازن C2 به ظرفیت ۴۳۰ تا ۴۸۰ میکروفاراد و ولتاژ ۱۲۵VAC برای راه اندازی است.
 
 

جمع بندی

تعمیر کولر آبی و یا سرویس آن از دسته کارهایی است که هر سال با شروع فصل گرما در هر خانه‌ای لازم است. بعضی آقایان دوست دارند خودشان تعمیر و سیم کشی کولر آبی را انجام دهند و با گرم شدن هوا کولر خانه را سرویس کنند. اما اگر تجربه این کار را ندارید خودتان انجام ندهید چون هم برای سلامتی شما خطرناک است و هم ممکن است به کولرتان آسیب بزند.

شرکت آچاره ارائه‌دهنده خدمات تعمیرات منزل است که به‌راحتی می‌توانید به کمک آن با قیمت رقابتی سرویسکار کولر بگیرید. در سیستمی که آچاره برای سایت و اپلیکیشن خود طراحی کرده هم می‌توانید نظرات مشتریان قبلی را ببینید و هم به‌رایگان از چندین تعمیرکار کولر قیمت بگیرید و مناسب‌ترین پیشنهاد را انتخاب کنید.

همچنین در بخش بلاگ این وبسایت مقالات آموزشی کولر آبی و بررسی انواع مشکلات آن قرار داده شده که مطالعه آنها می‌تواند برای شما مفید باشد.
 
https://jahannews.com/vdchvin6q23nxvd.tft2.html
jahannews.com/vdchvin6q23nxvd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *