دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

بخشش ۹ اعدامی به احترام نیمه‌شعبان

سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 831277
تلاش‌های سرپرست دادسرای امور جنایی برای نجات ۹ محکوم به مرگ که در جریان پرونده‌های جداگانه مرتکب قتل شده بودند، نتیجه داد و متهمان به احترام میلاد امام عصر (عج) موفق به جلب رضایت اولیای دم شدند.
بخشش ۹ اعدامی به احترام نیمه‌شعبان
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، ساعت ۹ صبح دیروز، ۹ مرد میانسال و جوان با پابند و دستبند از زندان رجایی‌شهر کرج به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شدند. متهمان همگی خبر داشتند که با تلاش تیم صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران به سرپرستی قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرا و اقدام خداپسندانه اولیای دم به زودی دستبند از دستانشان و پابند از پاهایشان باز می‌شود و پس از سال‌ها دوری و حبس به آغوش خانواده‌هایشان بازمی‌گردند. متهمان یکی‌یکی وارد سالن دادسرا شدند و قاضی شهریاری هم اعلام کرد، تمامی این متهمان که در حادثه‌های جداگانه و در سال‌های گذشته مرتکب قتل شده‌اند به احترام میلاد با سعادت امام مهدی (عج) و آغاز سال جدید از سوی اولیای دم بخشیده شده‌اند و سال جدید را در کنار خانواده‌هایشان آغاز می‌کنند.

صحنه‌های تکرار نشدنی
پشت در سالن تعداد زیادی از اعضای خانواده‌های متهمان بخشیده شده در انتظار باز شدن در سالن بودند تا پدر، برادر و شوهر خود را در آغوش بگیرند. در نهایت لحظه انتظار سر رسید و دستبند و پابند مردان زندانی به دستور سرپرست دادسرای امور جنایی باز و همزمان در سالن هم به روی خانواده‌ها گشوده شد. سکوت همه سالن را فراگرفته بود و فقط صدای آهسته هق‌هق گریه بعضی از دختران و زنان به گوش می‌رسید که پدر یا شوهر خود را در آغوش گرفته بودند. صحنه‌های تکرار نشدنی در حال رخ دادن بود، لحظه‌هایی به یادمانی که دوربین‌های عکاسی آن‌ها را ثبت و ساعتی بعد هم همه با شادی و نشاط سالن را ترک کردند.

بخشش فوتبالیست
اولین متهمی که دستبند از دستانش باز شد و در آغوش خانواده جای گرفت، مرد جوان فوتبالیستی بود که پس از اعتیاد وارد جرگه خلافکاران شده و در درگیری مردی را به قتل رسانده بود. وی در توضیح ماجرا گفت: «من فوتبالیست تیم فوتبال نیروی هوایی بودم و به صورت حرفه‌ای بازی می‌کردم. در همه محافل ورزشی نامم برده می‌شد و در بین بستگانم آبروی زیادی داشتم، اما رفت و آمد با دوستان ناباب زندگی‌ام را سیاه کرد. معتاد شدم و برای همیشه زمین ورزش را ترک کردم و در نهایت نیز چهار سال قبل در پارکی با یکی از دوستانم درگیر شدم و او را به قتل رساندم.»

قتل به خاطر مشتی آشغال
دومین متهم، مرد میانسالی بود که یک‌بار پای چوبه دار کابوس مرگ را با چشمان خود دیده و گردنش طناب دار را لمس کرده بود. وی هفت سال و دو ماه از بهترین دوران زندگی‌اش را در زندان به جرم قتل پسر همسایه‌شان سپری کرده بود.
متهم شامگاه ۱۵ دی‌ماه ۹۴ در یکی از خیابان‌های منطقه ابوذر تهران به خاطر یک مشت آشغالی که روی موتورسیکلتش ریخته شده بود، مرد جوانی را در درگیری با چوب بیسبال به قتل رسانده بود.

پناه به قرآن‌
متهم صبح دیروز که اشک شوق از چشمانش جاری بود و پس از سال‌ها در کنار دختر جوانش بدون دستبند نشسته بود به خبرنگار ما گفت: «مقتول و خانواده‌اش همسایه ما بودند و با هم هیچ مشکلی نداشتیم، اما به خاطر یک لحظه عصبانیت اتفاقی را رقم زدیم که هنوز هم باورش برایم سخت است. وقتی به زندان افتادم، تصمیم گرفتم اشتباهاتم را جبران کنم و از همان روز اول برای مقتول نماز‌های یومیه عقب افتاده‌اش را خواندم و خیلی روز‌ها هم روزه گرفتم. من تصمیم گرفتم اگر اولیای دم رضایت بدهند و از زندان آزاد شوم فردی متفاوت با قبلی باشم، به همین خاطر به قرآن پناه بردم و حتی در دارالقرآن زندان چند باری هم لوح تقدیر گرفتم. از طرفی شروع به مطالعه کردم و در این مدت بیش از ۳۰۰‌کتاب خواندم.»

اولیای دم برایم سند گذاشتند
وی ادامه داد: «من اصلاً انتظار گذشت از اولیای دم را نداشتم و یک‌بار هم پای چوبه دار رفتم، اما اولیای دم به من مهلت دادند. آن‌ها نه تنها بدون هیچ چشمداشتی و فقط برای رضای خدا مرا بخشیدند، بلکه خودشان برایم سند گذاشتند تا با وثیقه از زندان آزاد شوم. کاری که فرزندم و همسرم که مدتی قبل از من جدا شده بود برایم نکردند. من تصمیم گرفته‌ام لحظه‌ای که آزاد شوم اول به بهشت زهرا بروم و برای مقتول قرآن بخوانم و هنگام تحویل سال هم می‌خواهم کنار قبر او باشم. نذر کرده‌ام هر سال یک هفته به کهریزک بروم و به افراد ناتوان کمک کنم و در خدمت آن‌ها باشم، چون خودم مدتی قبل مشکل نخاع پیدا کردم و هم‌سلولی‌هایم به من کمک کردند.»

پای چوبه دار بیهوش شدم
یکی از اولیای دم زن میانسالی است که چندی قبل وقتی برای اجرای حکم قصاص قاتل برادرش به زندان رجایی‌شهر رفته بود پای چوبه دار بیهوش شده و قاتل را بخشیده بود. زن میانسال به خبرنگار ما گفت: «وقتی برادرم به قتل رسید ابتدا اعضای بدنش را اهدا کردیم تا یاد و خاطره او همیشه زنده بماند و بعد هم تصمیم گرفتیم قاتل را قصاص کنیم، اما مدتی بعد برادرم به خوابم آمد و متوجه شدم از قصاص قاتل رضایت ندارد. ما تمامی مراحل اجرای حکم را رفتیم و حتی اولین بار که برای اجرای حکم به زندان رفتم، وقتی طناب دار به گردن قاتل افتاد و می‌دیدم متهمان را یکی‌یکی پای چوبه دار می‌آورند از هوش رفتم. تصمیم گرفتم متهم را ببخشم و الان هم خیلی خوشحالم که خدا به من کمک کرد و آن لحظه تلخ را اجرا نکردم. آن روز حال عجیبی داشتم و از طرفی هم خوشحال بودم که خدا به من قدرتی داد تا طناب دار را از گردن قاتل برادرم بردارم. الان هم تصمیم گرفته‌ام به او کمک مالی کنم تا شرمنده دو فرزندش نباشد، چون خبر دارم که همه چیزش را از دست داده است.»

زندانی خوش‌شانس
یکی دیگر از متهمان، مرد جوانی است که ۱۴ سال قبل به اتهام قتل راهی زندان شد. او در این مدت طولانی دو بار پای چوبه دار رفت و هر بار به قول خودش با خوش‌شانسی به سلولش بازگشت. متهم به خبرنگار ما گفت: همراه دوستانم به سرقت می‌رفتم، اما هرگز فکر نمی‌کردم که روزی قاتل شوم. در یکی از سرقت‌ها در درگیری راننده نیسانی را که بار فرش داشت با چاقو زخمی کردم که فوت کرد. روز‌های سختی را در زندان سپری کردم و دو بار پای چوبه دار رفتم. هر بار نفر یازدهم بودم و هر بار هم ۱۰ نفر اول قصاص شدند، اما اولیای دم به من مهلت می‌دادند. من معروف شده بودم به زندانی خوش‌شانس و به من می‌گفتند خو‌ش‌شانس برگشتی. مرگ را تجربه کردم و ارزش زندگی را فهمیدم و الان هم تصمیم گرفته‌ام اشتباهاتم را جبران کنم.»

قتل اشتباهی
متهم دیگر مرد جوانی است که شامگاه ۲۰ مردادماه ۹۹ مرد کارتن‌خوابی را اشتباهی به جای برادرش در پارکی به قتل رسانده بود. متهم وقتی دستگیر شد، گفت برادرش معتاد است و به خاطر اینکه او مادرش را اذیت می‌کرده، تصمیم گرفته برادرش را به قتل برساند، اما اشتباهی دست به قتل زده است.

بخشش بوکسور
قاتل دیگری که با اقدام خداپسندانه اولیای دم بخشیده شد، قهرمان بوکسی بود که شهریور‌ماه ۹۶ در حادثه‌ای، دختر ماساژور تحصیلکرده‌ای را به قتل رسانده بود.

قتل در دفترخانه
یکی دیگر از متهمان مرد میانسالی است که سال ۹۶ به خاطر اختلاف ملکی مرد دیگری را در دفترخانه‌ای در شمال تهران به قتل رسانده بود. متهم پس از تحمل حدود هشت سال زندان در نهایت از سوی اولیای دم بخشیده شد.

قتل به خاطر اجاره خانه
قاتل دیگری که بخشیده شد، مرد ۵۶ ساله‌ای بود که به‌خاطر کرونا و بیکاری سه ماه اجاره خانه‌اش را به صاحبخانه پرداخت نکرده بود. او به خاطر ۶ میلیون تومان درگیری مرگباری را با صاحبخانه‌اش رقم زده بود.

دو زندانی دیگر هم در دو حادثه جداگانه مرتکب قتل شده بودند که صبح دیروز با گذشت اولیای دم بخشیده شدند.
https://jahannews.com/vdcfeydcew6dm0a.igiw.html
jahannews.com/vdcfeydcew6dm0a.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *