پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

عکس سرنوشت‌ساز یک جنگنده در حال سقوط

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۴۰
کد مطلب: 831139
هواپیما به علت اصابت موشک «سام ۲» دشمن تعادلش را از دست می‌دهد، اما خلبانان توانستند تعادل هواپیما را حفظ کنند. با این وجود، در حالی که نیروهای مستقر در منطقه ناظر عدم تعادل این هواپیما بودند برای دومین بار هواپیما مورد اصابت ترکش موشک «سام ۲» دیگری قرار می‌گیرد و به سمت عمق هورالعظیم تغییر مسیر می‌دهد.
یک جنگنده در حال سقوط +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، هفتم فروردین ١٣٦١ ، شهید صیاد شیرازی، فرمانده نیروی زمینی ارتش، از قرارگاه کربلا برای آگاهی دقیق از فرایند عقب نشینی نیروهای دشمن دستور انجام عکسبرداری هوایی می‌دهد و هشتم فروردین یک فروند جنگنده «آر اف ٤» عازم و از شرق دهلران وارد منطقه دشمن می‌شود تا ارتفاعات مرزی از موسیان تا فکه عکسبرداری کند.
 
در آخرین لحظه، هواپیما به علت اصابت موشک «سام ۲» دشمن تعادلش را از دست می‌دهد، اما خلبانان توانستند تعادل هواپیما را حفظ کنند. با این وجود، در حالی که نیروهای مستقر در منطقه ناظر عدم تعادل این هواپیما بودند برای دومین بار هواپیما مورد اصابت ترکش موشک «سام ۲» دیگری قرار می‌گیرد و به سمت عمق هورالعظیم تغییر مسیر می‌دهد.

در آن لحظه، «آر. اف ٤» به ناچار تا جنوب غربی «القرنه» و شمال بصره پیش می‌رود و در حالی که هیچ کس باور نداشت هواپیما سالم به خاک کشور باز گردد به صورت اضطراری در فرودگاه اهواز فرود می‌آید.

در آنجا تکنسین‌ها دوربین‌ها را باز کرده و به تهران ارسال کردند. همان شب عکس‌ها ظاهر و همراه با تفاسیر و ضمایم به جنوب ارسال شد. هنگام بررسی عکس‌ها مشخص شد که هواپیما موفق به گرفتن عکس از منطقه هورالعظیم نشده است اما در برگشت و هنگام عبور از روی کارون دوربین‌های هواپیما عکس‌های واضح و بسیار مهمی را از کرانه غربی این رود از شمال دارخوین تا شمال خرمشهر گرفته‌اند.

در قرارگاه کربلا پس از بررسی یکی از این عکس‌ها مشخص شد که دشمن در بخشی از کرانه غربی رود کارون حضور ندارد و این منطقه همان جایی است که در مهر ۱۳۵۹، قوای عراقی پل شناوری را برای عبور از کارون در حوالی «مارد» نصب کرده بودند. این عکس بسیار با ارزش باعث شناسایی یک خلاً در خطوط دشمن و تغییر در طرح‌ریزی عملیات و روزنه امیدی برای موفقیت در این نبرد بزرگ شد چرا که نشان داد در آن منطقه حد فاصل دارخوین تا مارد نیرویی از ارتش عراق وجود ندارد.


یک فروند هواپیمای شناسایی«آر.اف۴»آسیب دیده، درحال بازگشت برای رساندن عکس به قرارگاه فرماندهی

 
برمبنای اطلاعات به دست آمده طرح عملیاتی جدید خط پدافندی و استقرار نیروها تهیه و دستور داده شد رزمندگان تحت فرماندهی سه قرارگاه در سه محور جداگانه شمالی، میانی و جنوبی، شرق کارون آماده پیشروی شوند.

بر این اساس، طرح ریزی عملیات بزرگ «بیت‌المقدس» رقم می‌خورد. برمبنای این طرح، می‌بایست پنج پل روی کارون نصب شود تا رزمندگان را به ساحل غربی کارون و مواضع دشمن برساند. به این صورت پس از عملیات «کربلای ۲» که با پیروزی رزمندگان اسلام همراه و بخشهای زیادی از خوزستان آزاد شد، زمینه و روزنه امیدی جهت موفقیت در نبرد بزرگ «بیت‌المقدس» فراهم شد.

برای بررسی بیشتر منطقه عملیات در روزهای بعد از ٦۱/۱/۲۱ تا ٦١/٢/٨ دو روز پیش از آغاز عملیات زمینی هواپیمای «آر اف ٤ ئی» در چارچوب دستور رزمی «ناصر» چند نوبت از منطقه جفیر، شلمچه و بصره و نحوه آرایش نیروهای دشمن عکس هوایی تهیه کردند؛ و به این ترتیب فرماندهان عملیات با ضریب اطمینان بالایی اقدام به نصب پلهای شناور بر روی کارون برای عملیات زمینی کردند.
https://jahannews.com/vdcc1sq4o2bq1s8.ala2.html
jahannews.com/vdcc1sq4o2bq1s8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *