دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

خانه های سنتی یزد برای اقامت چه ویژگی دارند؟

شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 830216


یزد یکی از تاریخی ترین و زیباترین شهرهای کشور ایران است که از گذشته های دور تا به امروز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. هرسال تعداد زیادی مسافر برای دیدن بناهای تاریخی و بافت بسیار زیبای این شهر از دور و نزدیک به آن سفر می کنند. بناهای قدیمی و جذابیت معماری آنها سبب شد تا در سال 1396 شهر یزد در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شود. به این شهر لقب شهر بادگیرها را می دهند و اکثر افرادی که به آنجا سفر می کنند، شوق دیدن بادگیر ها را دارند. شهر تاریخی یزد در دل کویر ساخته شده و شاهکارهای معماری از سالیان دور را برای ما حفظ کرده است. اگر قصد دارید به این شهر تاریخی و زیبا سفر کنید، پیشنهاد می کنیم حتما برای اقامت خود خانه های بوم گردی را انتخاب کنید. بهترین اقامتگاه های سنتی یزد همیشه پذیرای مهمانانی هستند که از راه می رسند.

معماری اقامتگاه های سنتی یزد

شهر یزد دارای بافت تاریخی و پر از خانه های سنتی بوده و یکی از شاخص ترین نمونه های معماری برای آب و هوای گرم و خشک کویری در جهان است. مصالحی که برای ساخت بناها در این شهر استفاده شده شامل خشت، گل، چوب، کاهگل و غیره است. این مصالح بیشتر برای آب و هوای خشک استفاده می شوند و کاملا سازگار با این نوع اقلیم هستند، به طوری که از سالها پیش بافت آنها حفظ شده است.
معماری این شهر خاص و منحصربه‌فرد بوده و پر از رمز و رازهایی است که در دل قصه های تک تک بناهای آن جای گرفته است. المان های حیرت آوری در معماری این شهر به کار رفته است که جلوه شهر را بسیار زیبا کرده، آب انبارها و خانه های در هم تنیده که از دور جلوه خاصی در شهر دارد.

ویژگی های معماری بهترین اقامتگاه های سنتی یزد


دیوارهای بلند این شهر همه خشتی اند و خانه های قدیمی آن دارای طاق های بسیار زیبایی هستند و در دل خانه های این شهر و در وسط حیاط حوض هایی وجود دارند. این حوض ها در وسط قرار دارند و دورتادور آن ها را درخت هایی زیبا برای انداختن سایه پر کرده اند. این درختان آفتاب سوزان را می گیرند و از وزش باد جلوگیری می کنند. معماری این خانه ها طوری است که برای لذت بردن از تابستان ساخته شده و برای رسیدن به آنها باید از کوچه های باریک و پیچ در پیچ گذشت.
خانه هایی که در این شهر ساخته شده همه رو به قبله اند و جهت آنها نیز شمال شرقی به جنوب غربی است که رنگ ها و مصالح به کار رفته در آن نیز از ویژگی های اقلیمی گرم و خشک الهام گرفته شده است.
بهترین اقامتگاه های سنتی یزد دارای این ویژگی های معماری هستند و علاوه بر زیبایی با شرایط اقلیمی منطقه سازگار هستند به طوری که مسافران در آنها اذیت نمی شوند. اقامتگاه های سنتی یزد در دل محله هایی قرار دارند که با تراکم بالا ساخته شده اند و روی سطوح خارجی خانه ها سایه می اندازند. مسافرانی که از کوچه ها می گذرند تا به اقامتگاه خود برسند از این سایه ها بهره مند می شوند.
درون اکثر محله های این شهر پر از حسینیه، لرد، بازارچه،کارگاه های سنتی، جوی های آب، حمام، آب انبار و غیره است. این مکان های دیدنی از هزاران سال پیش پابرجا مانده اند به طوری که دیدن آنها شما را به سفر در تاریخ می برد.

کاربری گذشته بهترین اقامتگاه های سنتی یزد

اقامت گاه های سنتی می توانند آینه ای تمام نما از فرهنگ و تاریخ مردم ایران زمین باشند و این بناهای قدیمی هم زیستی تاریخ و طبیعت را به خوبی به مسافران نشان می دهند. این بناها هریک در گذشته کاربری خاصی داشته اند و اگر در آنها اقامت گزینید قطعا حال و هوای خاصی را تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال برخی از این بناها قبلا منزل اشخاصی بوده و در آنها زندگی جریان داشته و یا برخی از آنها مسافرخانه و کاروانسرا بوده است.

تجربه زندگی کلاسیک در بهترین اقامتگاه های سنتی یزد


یکی دیگر از مزایایی که اقامت در این خانه های سنتی را برای مسافران جذاب می کند، تجربه زندگی کلاسیک است؛ زیرا در این اقامتگاه ها سادگی موج می زند. یعنی مبل های لاکچری و لوسترهای پرنور و مجلل وجود ندارند، بلکه سراسر خانه ها با اسباب و اثاثیه ساده و نوستالژیک تزئین شده است. این وسایل کاملا با سبک معماری خانه ها هماهنگ هستند و تجربه ای کلاسیک را به مسافران می دهند. پرسنل این اقامتگاه ها نیز کاملا متناسب با فضا لباس می پوشند که جلوه سنتی لباس آنها معمولا برای افراد بسیار جذاب است.
بنابراین با اقامت در بهترین هتل های یزد سفری به دور از زرق و برق و تجملات خواهید داشت که شما را به فضای زیبایی خواهد برد.

حال و هوای نوستالژیک اقامتگاه ها

با اقامت در این اقامتگاه های سنتی حال و هوای نوستالژیکی را تجربه خواهید کرد که هیچ کجا آن را نخواهید دید. هر گوشه ای از این ساختمان ها مانند ماشین زمانی هستند که می توانند شما را با خود به گذشته های دور ببرند. حوض های پر از فواره های قشنگ، نقش و نگارهای زیبا روی دیوارها و طاق های ورودی و پنجره های رنگارنگ حس و حال عجیبی دارند. آینه کاری های خیره کننده و ستون های پرشمار مواردی هستند که شاید در هتل های چند ستاره و مدرن امروزی اصلا دیده نشوند.

سخن پایانی

در این مقاله باهم در مورد معماری خاص بهترین اقامتگاه های سنتی یزد خواندیم و دیدیم که این خانه های قدیمی چه حس و حال نوستالژیکی به مسافران خود می دهند. برای رزرو بلیط و اقامتگاه مناسب خود می توانید به سایت فلای تودی سر بزنید و از امکانات بی شمار آن بهره ببرید.
https://jahannews.com/vdchzvn6-23nxid.tft2.html
jahannews.com/vdchzvn6-23nxid.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *