شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

فیلم‌های اکران نوروزی چگونه مشخص می‌شوند؟

چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 829155
بررسی‌ها نشان می‌دهد برای اکران‌های نوروزی پرفروش‌های زمستان ۱۴۰۱ می‌مانند و برگزیده‌های فجر ۴۱ هم‌اکران می‌شوند.
فیلم‌های اکران نوروزی چگونه مشخص می‌شوند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، پرفروش‌های زمستان ۱۴۰۱ می‌مانند و برگزیده‌های فجر ۴۱ هم‌اکران می‌شوند؛ ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۲ اینگونه مشخص می‌شود. معمولاً بعد از پایان جشنواره فیلم فجر، درخواست‌ها برای اکران نوروزی به شورای صنفی نمایش می‌رسد؛ روالی که البته بعد از شیوع ویروس کرونا بر هم خورد و با وجود فروکش کردن بحران کرونا در یک سال اخیر، هنوز سینمای ایران نتوانسته به قبل از سال ۹۹ بازگردد، به روزگاری که برای اکران نوروزی رقابت سنگینی میان پخش‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها شکل می‌گرفت و گاهی حتی کار به جنجال و حاشیه هم می‌کشید.

حالا اما روزگار دیگری است. همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش با اشاره به اینکه آخرین جلسه شورای صنفی نمایش مصوبه خاصی برای انتشار نداشته است در پاسخ به اینکه اکران نوروزی فیلم‌های سینمایی از چه زمانی آغاز می‌شود، به ایسنا گفت: طبق وعده‌ای که به صاحبان فیلم‌هایی که در این مدت اکران شده‌اند، داده بودیم، اگر فروش مناسبی داشته باشند می‌توانند در عید هم نمایش فیلم خود را ادامه دهند و همچنان این قول پابرجاست.

برای اکران‌ نوروز فکر می‌کنم بیشتر از ۳ یا ۴ فیلم (در کنار فیلم‌های فعلی) اکران نشود که آن هم به‌طور طبیعی در بهمن‌ماه نخواهد بود؛ یعنی درصورتی که پخش‌کننده مشخص و قرارداد امضا شود، احتمالا از نیمه دوم اسفند اکران‌ آنها  آغاز می‌شود. دبیر شورای صنفی نمایش همچنین گفت: البته فعلاً هیچ فیلمی متقاضی اکران نوروزی نبوده و باید ابتدا قرارداد فیلم‌ها با پخش‌کننده‌ها نهایی شود.‌
«اتاقک گلی» در راه اکران نوروزی  
«اتاقک گلی» از فیلم‌های برگزیده جشنواره فجر، در فهرست گزینه‌های اکران نوروزی قرار دارد.‌ این یک سنت دیرپاست که آثار شاخص جشنواره فیلم فجر در اکران نوروزی روی پرده بیایند.

هرچند وضعیت گیشه در ۳ سال اخیر چنان بحرانی بوده که دیگر رقابتی برای حضور در اکران عید به‌چشم نمی‌خورد. چندی پیش سازمان سینمایی از در اولویت قرار دادن فیلم‌های جشنواره برای اکران ۱۴۰۲ خبر داده بود و حالا خبر رسیده «اتاقک گلی» در راه اکران نوروزی است.

تهیه‌کننده فیلم «اتاقک گلی» از بررسی اکران این فیلم در نوروز خبر داد. فیلم «اتاقک گلی» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۴سیمرغ بلورین در بخش‌های مختلف به‌دست آورد؛ ازجمله کارگردان فیلم اولی و جایزه ویژه هیأت داوران‌، ‌«جایزه آرمان» هم که شهردار تهران آن را اهدا کرد، به این اثر تعلق گرفت. 

این فیلم می‌تواند یکی از گزینه‌های اکران نوروز باشد تا در کنار چند فیلم دیگری که الان هم روی پرده هستند در روزهای سال جدید به سینماها بیاید. داوود صبوری در پاسخ به اینکه آیا پخش‌کننده «اتاقک گلی» مشخص شده و برنامه‌ای برای اکران نوروز دارد یا خیر، گفت: تعدادی از پخش‌کننده‌ها برای فیلم «اتاقک گلی» پیگیر بودند، ولی هنوز به‌طور قطعی درباره هیچ‌کدام از ۲مسئله پخش‌کننده و اکران نوروزی تصمیم‌ نگرفته‌ایم.

واقعیت این است که شرایط غیرقابل پیش‌بینی است و حتی نمی‌دانیم ۲هفته دیگر چه اتفاقی می‌افتد. در حال حاضر سینمادارها مایل به اکران این فیلم هستند؛ چون «اتاقک گلی» جزو فیلم‌های دفاع‌مقدسی پرطرفدار است.
چه فیلم‌هایی می‌مانند؛ چه فیلم‌هایی می‌آیند؟
با توجه به‌گفته‌های دبیر شورای صنفی نمایش به‌نظر می‌رسد تعدادی از فیلم‌های روی پرده، در ایام نوروز همچنان به اکرانشان ادامه خواهند داد. با توجه به میزان اقبال عمومی از فیلم‌های اکران زمستان به‌نظر می‌رسد فیلم‌های «چپ راست»، «بخارست» و «ملاقات خصوصی» در بهار ۱۴۰۲ نیز مهمان سینماها خواهند بود.

به این ترتیب تعدادی از فیلم‌های حاضر در چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر اضافه خواهد شد. فعلا صحبت از «اتاقک گلی» است و باید منتظر چند فیلم دیگر ماند که در فجر چهل‌و‌یکم حضور داشتند و البته بازخورد مثبتی هم دریافت کردند؛ فیلم‌هایی چون «غریب» و «سینما متروپل» که پس از درخشش در جشنواره حالا می‌توانند روی پرده بیایند.‌
https://jahannews.com/vdchmwn6m23nizd.tft2.html
jahannews.com/vdchmwn6m23nizd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *